1 Senast ändrad av Techno (2012-02-12 00:43:23)

Flödeslakning

Hej

Jag skickade för ett tag ut sedan en fråga till er alla som batschlakar, om ni först släpper ut mäskvörten, innan ni börjar med själva batschlakningen.

Dom allra flesta som svarade sa att själva mäskvörten släpptes ut sen så började själva lakningen, jag tror det var 50/50 mellan en lakning samt 2 lakningar.

Nu till den motsatta lakningsmetoden, alltså flödeslakning. Den är lite svårare att få att gå jämt ut, alltså att påflödet skall motsvara utflödet, det får alltså inte vara någon större mängd vört kvar under falskbotten efter att lakningen är utförd.

Jag har genom åren till 95 % flödeslakat samt alltid fått ca 5 liter kvar under falskbotten när jag nått 28 liter färdiglakad vört (25 l batsh)

För att få "jämnlikhet" kan jag ju stoppa lakflödet när jag har nått ca 20 liter samt låta dom sista literna bara rinna på, eller så kan jag ju öppna utloppsventilen lite mer

Släpper ni flödeslakare som satslakarna gör (efter recirken) ut alla mäskvört? eller börjar ni laka på direkt?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Flödeslakning

Personligen har jag bara flödeslakat hitills. Recirkulation föjt av lakning utan att släppa ut mäskvörten först..  men jag funderar allvarligt på att testa det för att se om det kan öka utbytet lite.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Hej
Jag ökar vattenmängden med varmt vatten för att snabbt öka tempen inför utmäskning o lakning.
sedan recirkulerar jag och släpper ut mäskvörten tills det är typ 1cm över maltbädden.
Då öppnar jag så att lakvattnet rinner in i samma takt som lakvörten rinner ut.

/Kjell

Jag flödeslakade i början av min karriär men sen gick jag över till batchlakning. Det är ju sjukt jobbigt att hålla en konstant temp och konstant volym i mäsktunnan när man gör flödeslakningen "manuellt". Hade jag haft pump och hela kitet hade jag nog tittat på flödeslakning men så länge jag kör manuellt är det batchlakning som gäller.

Jag brukar inte köra ut mäskvörten först. Jag kör två batcher och ser till att jag får lika mycket ur båda. Alltså tillsätter jag mindre vatten första batchen. Tillsätter man inte vatten så kan man ju inte höja temperaturen till mash out (om man inte har temperaturkontrollerad mäskning dvs). Blev lite grötigt skrivet hoppas ni förstår?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag släpper ut tills det är en ca 2 cm kvar över maltbädden, sedan justerar jag in min flotör (blichmanns autosparge) och sätter på pumpen från HTL.
Sen går jag och pysslar med något annat tills kokvolymen är där jag vill ha den.

Alltså det beror ju helt på hur ens utrustning ser ut. Tydligen finns inte mycket bevis på att man automatiskt får mycket högre utbyte med flödeslakning. Jag flödeslakar numera och får inte speciellt bra utbyte av det. Men kan bero på många saker i mitt fall.

Men här är en podcast med Denny Conn och han har tydligen testat och har en del på fötterna
(kanske tretorn gummistövlar Rasken?)

http://www.beersmith.com/blog/2011/12/0 … odcast-27/

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house