Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

hur gjorde du med riset och majsen?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Snyggt! En lite annan approach med UK-malten och all humlen, men det ser gott ut!

Den här tråden är solklart den mest uttömmande källan till info om bryggning av den här ölstilen på hela internet. Och sverige antagligen den mest mexbryggande nationen i världen utöver Mexico. Det hade man inte trott när tråden startade.

Think globally. Drink locally.

Ha ha. Ja det har du helt rätt i peps. Själv så bryggde jag en i går. Men undrar vilken klass ska sätta dom i? Finns ju ingen klass där dom skulle kunna klassa in. Antingen är den för mörk eller för stark eller är det nåt annat. Men noche buena och negra modelo har klassats om som bock kort och gott. Sen indio, victoria, leon, bohemia obscura och dos equis amber är vienna. Men alla dom är i mörkaste laget för vienna

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Ha ha. Ja det har du helt rätt i peps. Själv så bryggde jag en i går. Men undrar vilken klass ska sätta dom i? Finns ju ingen klass där dom skulle kunna klassa in. Antingen är den för mörk eller för stark eller är det nåt annat. Men noche buena och negra modelo har klassats om som bock kort och gott. Sen indio, victoria, leon, bohemia obscura och dos equis amber är vienna. Men alla dom är i mörkaste laget för vienna

jo   majsen var flaked från humle så den åkte i mäsken direkt fast riset kokade ja i en halvtimme eller 40 och kylde ner ... spolade i kallt vatten sen och rörde om och ner i mäsken sen.

toasted malten rostade ja i varmluftsugn på smörpapper i 177 gr och 8 - 10 min

eftersom det stannade av så drog ja i en Saflager W-34/70 för att få några pinnar till men hände inte mycket så den stanna på 1.022

humlen va väl inte plockad igår direkt så dra av några IBU så stämmer det nog

den luktade gott och det ja la märke till mest va ju att den smakade "BERRY" som står i deras egen beskrivning och lite sött men inte så farligt som ja trodde den skulle va.

ska dra i mej en ikväll så får ja känna efter lite mer va det smakar.
den ja drack igår va inte riktigt kall.

skulle nog inte ändra för mycket nästa bryggning av den här för det smakar som inget annat ja gjort hitills .... lite lägre mäsktemp isåfall så man kommer ner till 1.018 - 20 eller så.

Styrian goldings bobek tror jag på. Har själv celeia, men bobek är nog vassare i smaken. Kommer att bli den i fortsättningen. Har börjat köra mer åt single hop hållet i mina öl på typ 30 min och massor med humle i stället.Av nån anledning så tror jag det ligger närmare som det går till kommersiellt. Fast dom använder ju koncentrat.

ok lite mer om ölet

ovanligt bra kolsyra för o bara va knappt 3 veckor på flaska.
färgen ser ut som på alla bilder ja sett och ska nog va så då.
väldigt lättdrucken mörk öl kan man säga.

krispig och inte speciellt söt för den FG'n .

smakar lite karamellig och lite va det nu är berry kanske då.
men nån toasted smak vet ja inte om ja känner .. kanske får grilla på
några minuter till för att få fram lite mer av det     12 min eller 15 kanske.

såg en noche buena beer review på youtube där dom tyckte den var hoppy
så hyfsad IBU ska det nog vara i den här fast ja tycker inte den här är så
besk fast mer smak och lukt är det nog.

väldigt gott öl som nog är ännu godare om 2 månader.

133 Senast ändrad av scaryeyes (2011-12-22 23:10:15)

Du ska nog låta rostningen vara som den är. För det ska inte finnas direkta rostade toner. Bara smak av den mörka malten. Det är nog rätt det dom sa om hoppy. IBU är inte hög, men desto mer smak av humlen.

Och vist... The real thing har stor hinkability, trots att den är mörk och 6%. Man kan utan vidare kasta sig i skuggan av en palm och svepa en i 2 klunkar, varpå man öppnar en till direkt.

Hinkability är nyckeln till stilen. Marknadsföringsblabbet som jag läste (när tråden startade) menade att det här är en bock, men möjligen har den saken ändrats på det sista. Min tolkning av receptet är väl närmast en märzen.

peps skrev:

Hinkability är nyckeln till stilen. Marknadsföringsblabbet som jag läste (när tråden startade) menade att det här är en bock, men möjligen har den saken ändrats på det sista. Min tolkning av receptet är väl närmast en märzen.

Jo mäzen ligger nära alla dom mexikanska wiernölen pga färg och så. Men just noche buena och negra modelo har klassats om som bock för ett antal år sen. Dom är lite för starka och mörka för stilen som vienna. men nu kan jag inte jämföra då jag aldrig har druckit en märezen

Jo nu börjar vi närma oss här kan jag säga. Denna har inte lagrats och är inte ens blank ännu. Men var tvungen att smaka och den är klockren redan nu. En stor humlegiva vid 30 min lönade sig.
lite ljusare än Noche Buena och lite svagare. Tror att lite högre alkoholstyrka kan bära smaken ytterligare, och jag använde celeia. men ska brygga en pilsner med bobek strax och kolla smaken på den. men tror jag kommer närmare med bobek i denna eminenta tråd. Kommer med ytterligare info om denna efter lagring.

137 Senast ändrad av scaryeyes (2012-02-13 10:01:44)

Nu så. Detta är verkligen premium. Trots att jag lyckats halka lite vid sidan om spåret, så är detta en av dom verkliga höjdarna i min ölhistoria. Tror jag är ganska nära nu, bara det att jag har fel ingredienser. Men lyckas jag inte komma närmre är jag beredd att hålla här. Detta är en otroligt god och väldoftande bryggd. Färgen stämmer heller inte helt då min är mycket rödare. Men ser det i detta skede som positivt. Det är ju snyggt smile

Här är det något moddade receptet på samma öl som kommer att bryggas på måndag-tisdag:

Recipe Specifications
--------------------------

La Condesa Viennabock

Boil Size: 37.44 l
Post Boil Volume: 37.44 l
Batch Size (fermenter): 34.00 l   
Bottling Volume: 32.00 l
Estimated OG: 1.060 SG
Estimated Color: 39.2 EBC
Estimated IBU: 25.8 IBUs
Brewhouse Efficiency: 67.00 %
Est Mash Efficiency: 70.9 %
Boil Time: 70 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU         
50.00 l               H?§ssleholm                               Water         1        -             
0.80 kg               Grits (2.0 EBC)                          Adjunct       2        7.6 %         
6.70 kg               Munich 25 (25.0 EBC)                     Grain         3        63.5 %       
1.40 kg               Viking Viennamalt (7.0 EBC)              Grain         4        13.3 %       
0.80 kg               Rice, Flaked (2.0 EBC)                   Grain         5        7.6 %         
0.50 kg               Viking Enzym Malt (5.9 EBC)              Grain         6        4.7 %         
0.20 kg               Chokladmalt (Castle Malting) (900.0 EBC) Grain         7        1.9 %         
0.15 kg               Cara Ruby 50 (Castle Malting) (50.0 EBC) Grain         8        1.4 %         
175.00 g              Styrian Goldings [3.00 %] - Boil 35.0 mi Hop           9        25.8 IBUs     
0.85 ml               Protafloc (Boil 15.0 mins)               Fining        10       -             
1.6 pkg               Mexican Lager (White Labs #WLP940) [35.4 Yeast         11       -             
17.00 ml              Isinglass (Liquid) (Secondary 7.0 days)  Fining        12       -             

Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Medium Body 50L
Total Grain Weight: 10.55 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time     
Protein Rest      Add 31.65 l of water at 55.1 C          50.0 C        30 min       
Saccharification  Heat to 66.7 C over 15 min              66.7 C        45 min       
Mash Out          Heat to 75.6 C over 10 min              75.6 C        10 min       

Sparge: Batch sparge with 2 steps (Drain mash tun, , 16.36l) of 75.6 C water
Notes:
------
Mäska ris och majs med enzymmalten i 1 timme vid 70 grader på spisen.

Mums, perfekt med så mycket münchnermalt. Tycker du gör alldeles rätt att dra i Northern Brewer, funkar bra i den här ölen skulle jag tro.

Jag drog i mig den sista slatten av min Tercera nu i helgen. Den var fortfarande god, men inte riktigt lika pigg som den var i december. Normalt klarar den sig säkert längre, men viss öl brygger man ju för att dricka upp, och då går jag inte långa omvägar för att maximera lagringsbeständigheten.

Den där SF-lagerjästen körde jag sedan vidare på hela långa hösten och vintern, och först igår slaskade jag den sista slurryn. Har nog hunnit brygga 10 öl med det enda röret, allihop har blivit bra, men de sista två batcherna är lite tjurigare med att klarna, så jag skulle nog nöjt mig med 8 ompitchar. En funktionell lagerjäst men möjligen lite ospännande i smakprofilen.

Njaa... Nu har du blandat ihop trådarna. NB kommer jag att ha lite grann i pilsnern. I denna blir det bara styrian goldings.
Men jag gillar münchermalt i mörka öl. Tror det blir bra. Har stor andel råfrukt åxå som jag tror lättar upp hela ölen mycket. Har bryggt förr med bara myncher och en del karamellmalt och svartmalt. Men ölen kan lätt kännas tjock och klibbig. Kanske bara jag som känner så, men ett test i alla fall.
Men nu eftersom min moddade klon på ditt recept blev väldigt röd och fin i färgen, så ville jag extrema det lite med nästa. Men tror jag har hittat en bra husöl här som kommer bryggas om och om igen. Och även den friska pilsnern som jag presenterade i pilsnertråden. Så nu börjar man komma så långt att låta folk smaka på brygderna.

scaryeyes skrev:

Njaa... Nu har du blandat ihop trådarna.

Ja, det har jag bestämt gjort! Men jag tror ändå att NB hade funkat bra i den här ölen.

Det kan bli en sak att tweaka med lite inför ytterligare kommande bryggd.  Känns som jag inte har tid att jobba mer.....

peps skrev:
scaryeyes skrev:

Njaa... Nu har du blandat ihop trådarna.

Ja, det har jag bestämt gjort! Men jag tror ändå att NB hade funkat bra i den här ölen.

Kanske är så att NB funkar bättre i smakrika öl? Kanske bör dra i en annan bitter i pilsnern. Vill eg inte ha smak av den ju.

Jag tycker framför allt NB passar bra i öl med lite mörkare (inte nödvändigtvis rostade) smaker. Pilsnern kanske skulle må bättre med Perle som bitterhumle? Magnum borde också vara bra.

peps skrev:

Den här tråden är solklart den mest uttömmande källan till info om bryggning av den här ölstilen på hela internet. Och sverige antagligen den mest mexbryggande nationen i världen utöver Mexico. Det hade man inte trott när tråden startade.

Helt enig med dig där Peps. Tråden är helt enorm, fylld med godis.

Jag tänkte haka på den här tråden igen om det är ok. En tydlig evolution i recepten är användningen av munchenermalt som ökat rejält sedan trådens början. Är det utslaget av alla testerna att vi når målet medupp till 50-60% munchenermalt?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Hej pål
Ja tycker nog du ska ta upp denna tråden igen och sätta fart där du slutade. Vi har saknat dej här. Jo anledningen, pratar för själv nu, att jag vill använda en stor del muncher, är att jag hela tiden fick på tok för mycket rostad smak. Typ stout. Men det ska det inte vara. Byter man pilsnern mot muncher och vienna och samtidigt har råfrukt och minskar chokladmalten, då får man färgen, hyffsat lätt kropp ock ändå mycket maltkaraktär. Och nu känner jag även att det är lättare att bestämma vilken malt man ska ändra på och likaså humlen.
Kan säga att det är denna tråde med dessa öl som jag har lärt mej allra mest av. Sen har vi den andra tråden om negra modelo, en liknande men som är mer återhållsam. Kommer snart att brygga ditt recept där åxå.

Tack Mange! 

Tyvärr är jag något av en periodare när det gäller bryggningen. Var jävligt aktiv de första åren men bytte jobb, fick en dotter och tiden räckte inte till.  Men när jag haft mina uppehåll har jag alltid saknat bryggningen. Hoppas jag klarar att hålla i gång denna "period".

Jag ante att det var just färgen kontra den rostade smaken som fick upp intresset för munchenermalten. I Negra Modelo är den rostade maltsmaken närvarande (dock svag) men i NB kanske den inte har någon roll alls.  Att uppa caramellmalten något är ju också ett alternativ.  Hur funkade det för dig att kallmäska svartmalten?  Blev den ändå för "rostad"?

Det känns som om du och Peps och Wienkeller och flera andra verkligen har djuptdykt på ett alldeles förträffligt sätt i den här tråden. Du har ju också pilsnertråden som innehåller massor av intressanta saker. Skulle vara intressant om vi fick flera "evighetstrådar" på andra ölsorter så att man kan förkovra sig när det blir aktuellt och sedan dela med sig när man lärt sig nått.  Det är ett jävligt kul och hjälpsamt "community" hembryggarvärlden!

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Ja på nåt vis har vi lyckats trigga andra med vår envishet.
Jo rostade toner finns men svaga, då NB går lite ifrån stilen att vara en lite maltig vienerbock som negran och även victoria och indio, fast dom klassas som wiener, men NB har mer humlekaraktär som gör att choklad och karamellmalten tonas ner. Svårt detta då man gärna hamnar på extremer när man testar olika saker. Men kallmäsmning funkar kanonbra. För negran är vi nog mer inne på ditt spår medan NB förefaller något svårare att hitta en balans på.

Men verkar nu som jag hittat ett bra sätt få balans på humlen när det mest är smaken man behöver och inte så hög IBU. Tror åxå det kan vara lättare att balansera bitter med malt med endast en stor humlegiva ganska sent som 30 min.

Det är lite det jag testar nu i pilsnertråden då jag har Bohemia Clasica i bakhuvudet hela tiden.
Allt jag brygger ser jag utbildningsprjekt. Har jag inget att jaga efter skulle jag nog tröttna på att brygga. Tror även att jag lyckades dra ner en ny kille i träsket i veckan åxå då han fick smaka lite brygder. Det var en wowupplevelse för honom. Ska introducera forumet i helgen.

Prövar följande recept. Har endast druckit Negra Modelo men tycker flera recept  ni andra gjort ser så smaskiga ut på pappret så här kommer min version. Svår att riktigt typdefiniera men mörk lageröl blir det i alla fall.

Mycket maltkaraktär hoppas jag på.

17 liter
Munich II - 75%
Pilsner - 15%
Melanoidin - 10%
Carafa I - ett stänk för färgens skull

68 grader 90min

Koka 60 min
Northen Brewer - 15g 60min
Styrian Bobek 20g 20 min

Lite försiktig med humlen men vill verkligen att malten ska synas tydligt längst fram.

Mexican Lager Yeast 

OG blev 1052 får se hur mycket den kommer jäsa ut. Jäser 10 grader i två? veckor.

Mmm... låter som du är på rätt avdelning. Detta är enda rätta skolan ju smile smile

Men vilken färg räknar du med här? Och IBU??

Jag tror åxå melanoidinmalten kommer att göra sig. Jag glömde faktiskt det helt när jag gjorde mitt senaste recept. Och det blev inget sen när jag köpte malten.

Beersmith räknar med en färg på 25 men den känns mörkare. IBU ca 28. Min erfarenhet är att jag hamnar lite högre i beska än vad programmet räknar med.