Sv: Braumeister
Hej,
Jag har de senaste två gångerna (senast i lördags) haft problem med pumpen på min BM 20 liter.
Har mailat Speidel och väntar på svar.
Båda gångerna har jag kört på standardschemat för mäskning och varit försiktig när jag hällt i malten i maltröret.. Ungefär vid andra rasten så slutar pumpen att pumpa vört genom maltröret och ger ifrån sig ett tickande ljud.
Jag pausade genast processen, tog ut maltröret och hällde ut vörten i en jäshink genom en sil. När jag hällde ut vörten så upptäckte jag att lite malt hamnat utanför maltröret. Förmodligen är det detta som sätter stopp för pumpen.
Detta är rätt konstigt tycker jag då jag har använt båda falskbottnarna och dukarna enligt instruktioner. Dessutom pumpas ju vörten upp genom maltröret, så om nån malt skulle ha läckt genom så är det ju ur ovansidan av maltröret.
För att mala malten använder jag en Monster Mill MM3 och har inte meckat nåt med avståndet på den. Malten är alltså inte att anse som för finmalen.
När jag kör pumpen manuellt med bara vatten i BM eller när pumpen luftas med vattnet i början på bryggprogrammet så funkar den utan problem.
Nån so varit med om något liknande och vet vad som är problemet?