276 Senast ändrad av fabbe (2012-01-18 09:59:19)

Sv: Braumeister

Hej,

Jag har de senaste två gångerna (senast i lördags) haft problem med pumpen på min BM 20 liter.
Har mailat Speidel och väntar på svar.

Båda gångerna har jag kört på standardschemat för mäskning och varit försiktig när jag hällt i malten i maltröret.. Ungefär vid andra rasten så slutar pumpen att pumpa vört genom maltröret och ger ifrån sig ett tickande ljud.
Jag pausade genast processen, tog ut maltröret och hällde ut vörten i en jäshink genom en sil. När jag hällde ut vörten så upptäckte jag att lite malt hamnat utanför maltröret. Förmodligen är det detta som sätter stopp för pumpen.
Detta är rätt konstigt tycker jag då jag har använt båda falskbottnarna och dukarna enligt instruktioner. Dessutom pumpas ju vörten upp genom maltröret, så om nån malt skulle ha läckt genom så är det ju ur ovansidan av maltröret.
För att mala malten använder jag en Monster Mill MM3 och har inte meckat nåt med avståndet på den. Malten är alltså inte att anse som för finmalen.
När jag kör pumpen manuellt med bara vatten i BM eller när pumpen luftas med vattnet i början på bryggprogrammet så funkar den utan problem.

Nån so varit med om något liknande och vet vad som är problemet?

Hej!
Kanske att slå in redan öppna dörrar från min sida nu?
Nyare ex. av BM har inlagda "pump interruptions"
ifall det kan vara ett sådant så står det i klartext på displayen.

Annars är det lätt att ta isär pumpen ock därmed kolla/rengöra impellern.
Kollapå bilden: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 504#p35504
Mässings-(gula med fyrkantiga vårtor)-ringen
närmast det Blå motorpaketet är en vanlig överfals-mutter.
Lossa med handkraft eller varsamt med stor polygrip överfals-muttern,
och vips har du tillträde till inspektion och rengörning.

Lycka till fr. Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Hej!
Har du möjligtvis tappat impellern i golvet vid rengöring av pumpen?
Det är ju nån sorts magnet i impellern som kan ha rubbats och när du kör med bara vatten så blir det inte så mycket motstånd. Med malt i så får pumpen jobba hårdare. Har du då problem med impellern så funkar det nog inte så bra.
Min BM-pump lät riktigt illa. Efter impeller byte så blev den knäpptyst och flödet blev betydligt bättre.

279 Senast ändrad av Nenne (2012-01-18 12:50:20)

Jag hade problem med pumpen tidigare. Efter lite kommunikation med en man vid namn Ralf hos BM så fick jag rekommendationen att borra upp impellern med en 3 mm borr. Pumpen har sedan dess fungerat utan problem.

Edit:
http://www.humle.se/punbb/images/upload/impellerfixBM.jpg

280 Senast ändrad av fabbe (2012-01-18 10:01:25)

Hej!

Att BM gör pumpraster är jag medveten om, tack Raasken.
Vid rengörning har jag skruvat av pumpen, tagit ut impellern och gjort rent (även spolat i rören).
Jeffery, det kan hända att min impeller åkt i golvet vid rengörning, vingarna är i alla fall inte skadade. Hur/var får jag tag i en ny?
Nenne, kan tyvärr inte se se dokumentet sad

Jag vill fortfarande tro att det inte är något större fel på pumpen eller impellern utan att det beror på den lilla del maltrester som jag hittat vid silning av vörten. Pumpen suger in dessa och fastnar. Efter att ha tömt ut vört och lyft ur maltrör och spolat genom pumpen med vatten så funkar den igen ca 1-2 raster utan problem.

Jag köpte min nya impeller på Humle.
Vingarna på min dåliga impeller var också hela. Men fick förklarat att det är någon magnet inuti impellern som kan har blivit skadad.

Hej
Fick besked från Ralf på Braumeister att om pumpen uppför sig som jag beskrev i ett tidigare inlägg här så har impellern tappat magnetismen. En ny krävs! Återkommer när jag testat en ny!
Tomas

Hej,

För närvarande har vi några impellrar i reserv på humlegården och vi kan ta hem vilken del som helst i reserv vid behov så det är bara att höra av sig till info@humle.se

Vad gäller borrningen som Nenne skrev om så gäller det inte alla impellrar, det gällde ett fåtal BM som levererades våren 2011 där Speidel hade råkat få en leverans av impellrar vars hål var lite för trångt.

Pumpen skall definitivt klara att pumpa även med maltrester i vörten men självklart skall man se till att spola ur rester osv. såatt inte malt/vört kleggar igen innuti pumpen mellan bryggningarna.

mvh,

Peter Högström

Peter Högström skrev:

Hej,

För närvarande har vi några impellrar i reserv på humlegården och vi kan ta hem vilken del som helst i reserv vid behov så det är bara att höra av sig till info@humle.se

Vad gäller borrningen som Nenne skrev om så gäller det inte alla impellrar, det gällde ett fåtal BM som levererades våren 2011 där Speidel hade råkat få en leverans av impellrar vars hål var lite för trångt.

Pumpen skall definitivt klara att pumpa även med maltrester i vörten men självklart skall man se till att spola ur rester osv. såatt inte malt/vört kleggar igen innuti pumpen mellan bryggningarna.

mvh,

Peter Högström

Tack för svar och ditt mail Peter,

Med tanke på att min BM köptes våren 2011 så kanske hålet är för trångt. Jag ska testa att borra (har ju egentligen inget att förlora) och funkar det inte så beställer jag en ny impeller enligt dina instruktioner.

Ranberg skrev:

En fråga som oroat mig är om den kommer fungera i lägenhet med bara 10A säkring, men min bror som är elektriker lugnade mig på den fronten. Går proppen hjälper han till att dra separat uttag med rätt säkring så skall det fungera, skönt med hantverkare i släkten när man själv inte är jättehaj på sånt. Har läst tråden noggrant men inte hittat någon som sagt att detta har drabbat dem.

Drabbades idag av ovanstående problem med vår BM50.
Startade bryggningen, efter c:a 10-15 min går proppen. Det konstiga var att inte 10A säkringen gick utan huvudsäkringen (25A). 10A:n var väldigt varm och borde gått först.

Knatade till Classe Ohlsson och köpte ny säkring, kopplar in, ingenting händer... Paniken kryper på.
Pratar med min bror som ger mig lite instruktioner men när ingenting händer så blir till att ringa jouren då man tydligen måste in i källaren för att återställa.

Lärdom: Kolla el-kraven ordentligt i teknisk spec innan köp smile

Dock har bror min försäkrat mig att detta går att lösa genom att han sätter upp en 16A automatsäkring bredvid nuvarande elcentral. Kommer dock dröja två veckor innan nästa bryggning kan ske.

Som tur var hade vi inte börjat mäska in eller öppnat humlen så vi förlorar inga andra råvaror än två påsar flytande jäst som var aktiverade, mer om det i annan tråd.

Någon som vet om filterna som säljs till BM 20 l säljs i par eller per styck.

(Har skickat och frågat men har inte fått svar)

http://www.speidels-braumeister.de/spar … s::48.html

Kein paar. Inga par om inte skoltyskan försvunnit helt

Salle

Aha, på den tyska sidan hade dom skrivit det!

Tappkranen bråkar lite granna, den lilla vita packningen vrider sig med själva spaken, nån annan som har detta problem eller kanske löst det om vanligt? Nu har jag en tång och ett litet märke så jag kan vrida rätt så hålen passar i varandra och slpper ut vörten men känns som jag sabbar denna packning lite mer vid varje användning.

tjenis. Jag är helt ny i gamet men är grymt intresserad av att brygga öl framförallt med en Braumeister., så jag har några frågor som jag vill få svar på för det rör sig ändå om 20 000 kr.
1. Följer det med recept till apparaten?
2. Är instruktionerna bra? visar dom steg för steg så man slipper svära en massa.
3. Visar de allt från kokning till tappning grundligt?
4. Alla bilder man ser på ölen så är de lite grumliga precis som en färsköl kan man få ölen riktigt klar? men samtidigt vill man göra en god Guinness.
5. jag bor vid Hässleholm så är där någon som har en bryggar kurs för braumeister är jag tacksam
Mvh stefan Persson

Bor du i närheten av Hässleholm så har du i alla fall en Scarymeister i närheten!

Think globally. Drink locally.

Bjorkefalla skrev:

tjenis. Jag är helt ny i gamet men är grymt intresserad av att brygga öl framförallt med en Braumeister., så jag har några frågor som jag vill få svar på för det rör sig ändå om 20 000 kr.
1. Följer det med recept till apparaten?
2. Är instruktionerna bra? visar dom steg för steg så man slipper svära en massa.
3. Visar de allt från kokning till tappning grundligt?
4. Alla bilder man ser på ölen så är de lite grumliga precis som en färsköl kan man få ölen riktigt klar? men samtidigt vill man göra en god Guinness.
5. jag bor vid Hässleholm så är där någon som har en bryggar kurs för braumeister är jag tacksam
Mvh stefan Persson

Du kan börja med att läsa manualen som följer med. Finns att tanka ner på http://www.speidels-braumeister.de/medi … glisch.pdf

I den hittar du ett grundläggande recept och jag tror att det finns några till att tanka ner från Speidels hemsida. Instruktionerna är OK men kunde varit bättre. Avsnittet om hur du programmerar den är t.ex. väldigt kortfattat. I manualen finns ett kapitel där man går igenom en bryggning. Det som jag tycker man missar är att lakningen har väldigt stor effekt på hur bra utbyte du får. Detta har diskuterats tidigare i denna tråd. Att de är grumliga på bilden har inget med bryggverket att göra enligt mig. Handlar om hur du hanterar ölen under bryggning, vid överföring till jäshink(ar), sekundärjäsning osv. Jag och mina bryggvänner är i alla fall väldigt nöjda med vår och håller nu på att trimma in och modifiera våra gamla recept för våran BM 50.

Hej Stefan Persson!

Jag har en 50 lit BM och brukar ha Scary-Mange på besök ibland.
Du är också välkommen, tvärs igenom skogen, ifall du vill.
Kompis-bryggning brukar medföra behov av skjuts eller övernattning,
det senare kan jag bistå med.

Recept som medföljer BM är verkligen inget som är av särskilt avgörande betydelse enl min och flera andras mening.
Instruktionerna på originalspråket tyckte jag var bättre än de som troligen var maskinöversatta till engelska.
Jag uppfattar nog inte att instruktionen vänder sig till rena nybörjare.
Trots att apparaten är tysk så kan man klämma fram en utmärkt Guiness-klone ur den.

Men borde du inte brygga lite mer manuellt innan du investerar så mycket pengar?

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.

Tjenis Stefan här.
Imed jag  måste köpa allt från grunden så tror jag att det blir inte så mycket dyrare på totalsumman, men visst det blir en stor summa pengar.
Jag tackar för inbjudan, jag bor jo i Vittsjö så jag har rätt nära. Tänkte prata med Humlegården imorgonbitte så vi får se.
Tack för alla svar mvh Stefan Persson

peps skrev:

Bor du i närheten av Hässleholm så har du i alla fall en Scarymeister i närheten!

Kul med fler bryggare i närheten. Du är välkommen att kollla på mina grejjor. Ska brygga på tisdag tror jag. Nu har jag ingen riktig apparat men principen är snarlik.

Mange

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag kommer gärna på tisdag har semester 2 veckor till så det passar bra.
MVH Stefan

Bjorkefalla skrev:

Jag kommer gärna på tisdag har semester 2 veckor till så det passar bra.
MVH Stefan

Slå en signal på måndag kväll.
0760 106400

Mange

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Låter kanon.
stefan

Hej Raaskens. Går det kommer jag gärna förbi en dag och tittar på din bm 50 . Du kan ringa 0703- 144 181
Mvh Stefan Persson

Hej!

Ödmjuk och självutplånande som man är så känns det nästan förmätet att påstå:
Braumeister-tillverkaren verkar att ha räknat fel när han graderade min dragstång mitt i grytan.

Som jag har lärt mig det hela, så ges volymen av en cylinder via formeln:
Botten-area * Höjden
Håller man sig till sorten dm så ges svaret per automatik vid beräkningens slut i dm3 som är liktydigt med liter.

Innerdiameter i min BM 50 = 440 mm= 4,4 dm
Max höjd på  min BM 50 = 560 mm = 5,6 dm

Botten-area= r2* Pi = 2,2*2,2 dm * 3,14 = 4,84 dm2 * 3,14 = 15,2 dm2
15,2 dm2 * 5,6 dm = 85,15 dm3 = 85,15 liter

Gott om plats alltså!  Men stången då?
De tre övre markeringarna sägs utvisa 45, 50 och 55 liter.
Alltså tar vän av ordning och dividerar volymen med bottenarean för att få höjden:
55 lit / 15,2 dm2 = 3,618 dm = 362 mm
50 lit / 15,2 dm2 = 3,289 dm = 329 mm
45 lit / 15,2 dm2 = 2,960 dm = 296 mm
Ingen av markeringarna sitter på framräknad höjd!?

Däremot är de inbördes avstånden mellan markeringarna ganska skum.
5 lit / 15,2 dm2 = 0,3289 dm = 32,9 mm ~ 33 mm
Mina avstånd sitter på exakt 30 mm avstånd.
Tar man alla sex markeringarna * 3 mm så är det 18 mm vilket motsvarar 2,74 liter.

Personligen har jag redan tagit loss stången för att gradera om den i svarven på jobbet,
men det känns juste mot andra med-bryggare att belysa skalindelningens ganska grova toleransvidd.

Mvh Raasken som själv ökat en del i volym tack vare hobbyn ;-))

Vanliga Halsningar fr.