Kommer köldgrumlingen tillbaka?

Ligger i planering för sm. Besväras alltid av en viss köldgrumling som är jättesvårt att få bort genom processändringar. Drabbar alla öl, lager som Ale, oavsett om jag proteinrastar etc. Protafloc i koket, effektiv kylning etc.
En del öl som jag tänkte skicka in får definitionsmässigt inte köldgrumla och det gör väl inget eftersom de alla blir klara och fina efter en månad i kylen men vad händer om man tar ur dem igen och till och med ruskar flaskan under transport till sm. Grumlar den då till sig? Jag har ingen möjlighet att filtrera, all öl primas på flaska.
Med vänlig hälsning,
Love

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-02-09 22:06:51)

Sv: Kommer köldgrumlingen tillbaka?

Köldgrumling kommer inte tillbaka om du håller ölet vid samma temperatur dom du lagrar i.
Dvs. lagrar du ölet i 6C och ölet är briljant så kommer det att vara stabilt till 6C, sänker du temperaturen till 2C kan dock viss köldgrumling uppstå.
Därav vill man alltid lagra ölet vid betydligt lägre temp än serveringstemp.

Oxidation och temperaturstress kan också orsaka grums, precis som infektioner.

Bort sett från temp, har det väl sedimenterat så är min erfarenhet att det sedimenterar ganska snart igen.
Är det ett bekymmer så kan man alltid överväga att klarna ölet med ex. gelatin och sedan tillsätta en liten mängd jäst vid buteljering.
Ett omomordentligt exempel på snygg flaskjäsning är att titta ner i bottnen av en flaska Sierra Nevada Pale Ale.
Isinglass är ett bättre alternativ om ölet kommer att flyttas omkring iom att isinglass tenderar att kunna binda jästen flera gånger trots att man rör upp den vid ex. transport. Gelatin är aningen mer begränsad och bör inte räknas med mer än en gång/batch.

Dvs:
- Klara med gelatin - klart öl - skaka runt - grumligt öl
- Klara med isinglass - klart öl - skaka runt - klart öl

Många öl på SM är nog flaskjästa så jag kan tänka mig att man inte dänger dem för ev dis om man inte vet med sig att man har perfekt hantering.
Jag är inte insatt i hur det funkar så det är bara en gissning.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Det är inte jästgrumlingen jag ära bekymrad över utan proteinet, gelatin är en god vän precis som högflockande jäst. Jag funderar på att prova ex.v. Biersol eller något annat medel mot just proteinet innan flaskning. Ett alternativ är ju att lagra det på hink med isinglass eller gelatin till dess det klarnar, tappa p
Om och sedan tillsätta lite ny jäst vid flaskningen. nackdelen är oxiadationsrisk men jag tvivlar på att den i köldgrader och rel kort tid innan bedömning ska ställa till det. Svårigheter att får rätt mängd jäst vid priming är ju där, även om en del av mina favoritjästen ger en solid kaka i flaskan som inte släpper vid upphällning så är det ju snyggt med bara ett diskret dis i botten.

Sorry lite trött i skallen = läser och fattar dåligt då wink

Som jag förstår har du ett briljant öl med gelatin vid flaskning, men efter flaskning blir ölet grumligt vid samma temp som du klarnat ölet i?
Köldgrumling = proteiner som "faller ur lösning/suspension" vid låga temperaturer.

Om så är fallet borde inte grumset bestå av protein utan av jäst eller oxidation av polyfenoler (tänker högt)
Ölet borde vara stabilt vid den temperatur du lagrat det vid. Många bryggerier som kör flaskjäsning verkar välja en mindre flockande jäst till flaskjäsning. Men trots detta lyckas leverera öl som klarar upphällning utan sediment som rörs upp. Har du gjort några tester med mer "puderaktig" jäst?

Själv så nöjer jag mig oftast med krasch ner till 4C hemma. Då får jag ett öl som är stabilt vid 10-15C som är min favotemp.
Det är givetvis stabilt till 4C också men kanske inte under.

Jag har tyvärr ingen större erfarenhet av klarning och flaskjäsning, men jag vill gärna hjälpa om jag kan.

www.bryggradio.com

brandemannen skrev:

Ligger i planering för sm. Besväras alltid av en viss köldgrumling som är jättesvårt att få bort genom processändringar. Drabbar alla öl, lager som Ale, oavsett om jag proteinrastar etc. Protafloc i koket, effektiv kylning etc.
En del öl som jag tänkte skicka in får definitionsmässigt inte köldgrumla och det gör väl inget eftersom de alla blir klara och fina efter en månad i kylen men vad händer om man tar ur dem igen och till och med ruskar flaskan under transport till sm. Grumlar den då till sig? Jag har ingen möjlighet att filtrera, all öl primas på flaska.
Med vänlig hälsning,
Love

Hej

Mina lageröl blir oftast väldigt klara efter ca 4-6 veckor i en temp på ca 4 c. I bästa fall ser dom ut som dom är filtrerade.

Ställer jag in öl efter kallagringen på 4-6 veckor i rumstemp och sedan kyler några flaskor i kylskåp så är ölet fortfarande mycket blankt efter några timmar, men får ölet stå kvar i kylskåpet i några dagar så börjar dom åter att så sakteligga att grumla, inte lika mycket som i början av den långa kallagringen, men dom är inte alls lika blanka längre

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag kraschar bara mitt öl ett par dagar med gelatin för att jästen ska flocka ut och det står således inte länge på klarning. Det brukar vara grumligt nära jag flasktappar men det är inte jästen som grumlar, so fårt ölet blir varmt i flaskan är det helt klart så min konklusion är att det måste röra sig om proteingrumling. Men Det låter iaf för er som att när det väl klarna från proteiner så är det påtagligt mer stabilt och ev. grummel lägger sig snabbare när man väl kyler det igen. Så mycket mer än så kan jag ju knappast göra utan att tillsätta andra grejer i ölet som jag helst vill hålla mig från.

Jag har ju massa öl som står nere i källaren så jag ska göra ett test och ta upp några av dem i rumstemp, kanske vara lite ovarsam med dem och sedan kyla dem igen så får vi se vad som händer.

Tack för svaren

Från det andra perspektivet är ju köldgrumling inte direkt den värsta defekten en öl kan ha, vid domarbedömningen blir det nog inte mer än 1 poängs avdrag (av femtio) om den absolut inte får finnas där. Kanske 2 vid extremt grumliga fall. Det är nog bara vid väldigt hård konkurrens det kommer påverka alls.

Think globally. Drink locally.

Hehe. Man får ju hoppas på 48 poäng då i sämsta fall. Jag är inte säker på deltagande ännu men det är dags att få lite referentbedömningar tycker jag. Det är skitsvårt att bedöma sin egen öl, särksilt ur ett stiltypperspektiv. Men jag lämnar nog in för glatta livet med främsta tanke att få lite input på det egna bryggandet, inte i första hand för att kamma hem segrar. Lite grumling stör jag mig inte så mycket på och det känns ju bra att man i första hand fokuserar på annat än grumling. Ser fram emot Uppsala!

Brandemannen, vilken malt och jäst kör du?
Hur funkar mäskning, får du klar vört vid lakning?

Det låter ju helt klart som proteingrums om det dyker upp när ölet kyls. Även om man hoppas att det är stärkelse eller jäst som orsakar ditt grums.
Men du borde få ett klart öl med gelatin efter ett par dagars lagring. Även om gelatin plockar jäst så tar den faktiskt med sig en del protein också.
Så du borde kunna få ölet blankt som satan efter ett par dagar nära nollan med gelatin.

Hur bereder du din gelatin och hur tillsätter du den?

www.bryggradio.com

10 Senast ändrad av brandemannen (2012-02-10 22:59:58)

Senaste ölen,enbitter brygd med maris orter, golden Promise och weyermans pale ale, Thomas Fawcett dark crystal och Crystal. Jäst med esb 1968(tror jag siffran är). 70-80 min kok, protafloc vid 10 min, kylning på ca 30 min, genom saftsil (ej optimal, jag vet), helt kristallklar vört efter kylning, jäst i 14dagar ställd 5 dagar i 4 grader efter omtappning, ingen torrhumle, dock utan gelatin den hör gången men resultatetär samma sak. Primad med.sockerlösning i hela ölet, 4 veckor på flaska i 20 grader, kristallklart, men direkt vid kylning rejält grumligt.

Sorry för alla felstav, ny telefon...

Love

Hej

kristallklart, men direkt vid kylning rejält grumligt.

Känner igen mig där, jag tror att själva köldgrumlingen ligger i själva bryggprocessen, förra årets lageröl stod emot köldgrumling mycket bra, dom blev bara lite disiga i starten av kallagringen och sedan allt blankare.

"Normalt" så börjar inte min köldgrumling släppa förrän efter 2-3 veckor i en temp neremot +2-4 C

Det gäller på något sett att få riktigt kläm på vad som kan hjälpa under själva framställningsprocessen, tror jag

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20