Sv: Hade jag för lite jäst?

Jag har också bra erfarenheter av torrjäst. Dock så finns ju nackdelar. Det är i princip ofrånkomligt att torrjäst i allmänhet innehåller lite mer död jäst etc. Dessutom så har jag märkt skillnade på datum etc. Men man ska väl å andra sidan inte överdriva betydelsen av detta för slutresultatet. Fördelarna med torrjäst är ju många som har praktiskt värde.  Sen är det alltid bra att ha torrjäst hemma för man vet aldrig när man får tid att brygga på kort varsel. En nackdel är ju att det inte finns så många sorter att välja på.

Oavsett om man använder färsk jäst, eller torrjäst så tror jag det alltid finns en moment av osäkerhet när man bara tar antingen en påse torrjäst och har i, eller en påse flytande jäst och har i, eftersom datum och förvaring etc spelar roll.

Genom att alltid göra en liten aktivering och kanske förkultur (på antingen torrjäst eller flytande jäst) tror jag det är lättare att få reproducerbara resultat i och med att med med uppodlingen försätter jästen i ett reproducerbart tillstånd.

Faktum är att man egentligen aldrig till 100% kan veta i vilket skick jästen är i innan man använt den, om den på något sätt varit lagrad en längre tid.

Tar man en jästslatt eller ett paket som stått länge,  och bara pytsar det i vörten, blir det ju en överraskning om den är bra eller dåligt. Det är främst det jag inte gillar. Jag har märkt speciellt med torrjäst och när man inte förberett jästen på ett reproducerbart sätt att tex lagtiden kan variera väldig mycket, vilket tyder på att det finns okända variabler som man inte har koll på.

Trots detta så har jag aldrig upplevt några direkt problem med torrjäst, bortsett från enstaka paket, men då har jag haft koll på det och omedelbart tillsatt nu jäst när jag tycker lagtiden varit för lång.

Ofta brukar jäsningen komma igång inom 2-8 timmar med synlig aktivitet när jag förberedd bra. Tar det mer än 12 timmar så har jag i allmänhet "slarvat" lite, fast ofta blir det ju inget fel på ölen för det - men det är ändå lite irriterande när man ser att man inte har koll på allt.

/Fredrik

27 Senast ändrad av Bullen (2006-03-05 10:56:54)

Torgny skrev:
Bullen skrev:

Jag har nu satt igång en förkultur som jag kommer syresätta och tillsätta imorgon, sedan är det bara att hoppas på det bästa.

Jag håller tummarna. tongue

Bullen skrev:

Jag har lyssnat igenom många avsnitt på basic brewing nu och tackar Torgny för att du lett mig till en ny favorit-radiokanal på nätet smile

Kul! Hör gärna av dig till James också med ett mejl så blir han garanterat glad. Om du har tid så finns även videopodcasts att ladda hem http://www.basicbrewing.com/radio/index.php?page=video.

Jag såg videopodcastsen också, väldigt trevligt. Ska langa iväg ett mail till James sen när jag har något jag undrar, visst har du gjort det? Har för mig att han nämnde Torgny from Sweden som är med i shbf i något program. Men det kanske var någon annan svensk.

Tackar för de alltid så välformulerade svaren Fredrik wink

Jag tror det vart lite fel med min förkultur förresten, jag hade inget ljus maltextrakt hemma och gjorde kulturen på mörkt maltextrakt, dessutom tror jag att jag hade i lite för mycket extrakt så att OG kanske vart lite väl högt, det var nämligen lite svårt att syresätta kulturen, inget skum knappt alls.
Är inte hemma nu så får se hur den tagit sig när jag kommer hem. Annars är det bara att hoppas att det jäser ut, eller slänga ihop en till kultur.

Måste bara inflika här att jag igår provsmakade en Sydtysk Veteöl som jag slängt ihop, den var, fantastisk. Är så jäkla nöjd, det är så kul med bryggning! smile

Bullen skrev:

Har för mig att han nämnde Torgny from Sweden som är med i shbf i något program. Men det kanske var någon annan svensk.

Nej, det var jag. Jag gav James lite allmän info om SHBF och nämnde Dave Logsdons medverkan vid senaste SM just i anknytning till intervjun.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Nu har det gått 5 dagar sedan jag tillsatte ny förkultur. Dum som jag var hade jag i  Irish ale-jäst men orginalet var London Ale-jäst från början. Inte för att irish är äcklig men jag ville ha samma jäst och nu smakar det helt annorlunda. Var inte riktigt meningen, vet inte om det blir bra alls nu.

Efter 5 dagar har jag fått ner det till 1036, alltså inte alls mycket mer utjäst. Vad tycker ni, ska jag ge det till slutet av månaden på sig och sen ta ett nytt prov och möjligen tappa upp det? Eller är det helt lönlöst att ens försöka? Vilket FG kan jag acceptera?

Grönölet smakar sådär om jag ska vara ärlig, innan irish jästen var det smarrigt redan efter primären. Nu känns det som jästerna krockar lite och det är så mkt kaffetoner att det nästan fräter på en. Men så är det ju så att den kanske blir god efter 4-5 år på flaska också. Vet inte ritkigt vad jag ska göra, några förslag?

kontrollera din hydrometer! om det nu smakar smarrigt så kanske det är den som spökar.

Nej då den fungerar som den ska!

Och den smakar sådär just nu, blev lite konstigt med Irish jästen tycker jag. Men jag tänkte om det nu efter 5 dagar med ny syresatt förkultur inte har gått ner mer än 5 grader på mätaren så kanske det inte är något idé att försöka få ner den till 1020 ca?

Eller ska man våga på att buteljera lite och låta stå några år. Men då kanske det exploderar? Eller kanske det går bra om jag struntar i att prima? Hmm...

Hur snabbt den jäser nu? Sjunker den fortfarande? Man kan ju uppskatta hur lång tid det tar att jäsa ut om du ser hur snabbt den jäser? Bubblar det alls? Om jag vore du skulle jag ta ett prov, ca 0.5 liter och tillsätta ordentligt med jäst och syresätta hela kalaset, samt tillsätta näring om du har en gång och låta jäsa i rumstemp och mäta densitetsförändringen. Dvs forcera den hela. Strunta i smaken i detta prov, det syftar endast till att se hur mycket förjäsbart socker du har i ölen.

Det vore enklare att veta vad man ska göra om man ved med säkerhet hur mycket förjäsbart socker som finns kvar. Eftersom jag tolkade den tidigare informationen som att det fanns en del frågetecken kring mäskningen så är man ju inte säker?

Om du sedan är säker på hur mycket förjäsbart socker som är kvar, är det enklare att välja rätt åtgärd direkt.

/Fredrik

> ca 0.5 liter och tillsätta ordentligt med jäst och syresätta hela kalaset

Dvs syresätta provet, inte hela ölen. Alltså du får "offra" en halv liter för att kunna ställa diagnos.

/Fredrik

Vet att jag hittade en tråd på northen brewer om en person som hällde socker vid en avstannad jäsning och fick igång den igen.

Antar att socker lättare jäser ut och därmed får igång jäsningen men själv har jag ingen erfarenhet utav det. Dock är det fullt möjligt att jag själv testar ett sådant tillvägagångs sätt om jag själv råkar ut för en förtidigt avstannad jäsning.

35

Inverterat socker brukar fungera kanon att kickstarta jäst med (i alla fall vinjäst). Enzymer i jästen bryter ner sackarosen till fruktos och glukos. Inverterat socker är just sackaros redan omvandlat till fruktos och glukos.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Man kan ju försöka men jag får nog säga att jag är lite halvskeptisk till om socker löser problemet på ett effektivt sätt. Man får garanterat igång jästen lättare på enkelt socker, men jag tror risken är stor att jästen jäser ut just det tillsatta (och mer lättsmälta) sockret och sedan återgår till vila ganska omgående utan att få i sig speciellt mycket av det övriga sockret. Anledningen till att den slutat jäsa till att börja med, löses ju inte med tillsats av mer socker, utan man borde snarare återställa cellmembranen och kanske även tillsätta näring.

Det är helt olika enzymsystem som krävs för jästen för att ta upp glukos, och sackaros, än vad som krävs för att transportera in maltose och maltotriose i cellen. Så tanken att maltosen och maltotriosen skulle slinka "in i munnen" när jästen ändå äter sackaros eller glukos är inte riktigt logisk tycker jag. Känns lite som att försöka köra på hem bilen på startmotorn när man har soppatorsk. Jästen måste aktivera de rätta enzymsystemen, och för det krävs både energi och näring i form av kväve.

Enligt vad jag förstår så är dåliga cellmembran orsakade av oftast syrebrist den största faktorn. Orsaken är då för liten jästgiva och/eller för dålig syresättning av vörten. Vid starka öl så kan även tillskott av aminosyror hjälpa, precis på samma sätt som att jästen har lättare att jobba med enklare sockerarter, så kan den ha enklare att jobba med snabba aminosyror, speciellt i starka öl.

Kanske krävs tillskott av både ny färsk jäst, samt aminosyror. Kanske DAP eller glutamine. Precis som med sockerarterna så tar jästen de enkla aminosyrorna först, och lämnar de andra till sist. Så i slutet på jäsningen, har man dels mer svårsmälta sockerarter, samt mindre snabba kvävekällor.

/Fredrik

Jag kanske får ta och pröva ditt förslag Fredrik, sticker iväg nu i tre dagar bara så får prova det efter helgen i sådant fall. Det har ju jäst bort 5 snäpp på hydrometern på 5 dagar. Men frågan är om det klarar att jäsa ner till 1020, alltså 15 till på ett par veckor.

Jag har jästnäring hemma, ska jag slänga ner lite sånt där i kanske?

Svårt att svara kort och enkelt på det där. Jag brukar göra en prognos genom att jag vet hur jäskurvan brukar se ut. Typ, lagfas - acceleration - jästopp - deacceleration.  Egentligen skulle man behöva har lite historik på jäskurvan för att kunna ge en bra prognos på hur mycket det kan jäsa ut på 2 veckor till.

Under alla omständigheter kan man iallafall konstatera att jäsningen är dålig och går sakta. Fast om du ändå ska bort över helgen kan ju låta den stå orörd och se om den sjunkit när du är tillbaks.

OM det är så att du syresatt en god mängd väl syresatt jäst, och den kom igång, så kan du gott vänta lite och se. Att det jäser långsamt kan bero på att den lilla mängd jäst du nu tillsatt är lite, jämfört med den stora mängd jäst du skulle haft aktiv naturligt om jäsningen inte stannat.

Jästen brukar växa ca 8 gånger under jäsningen, och om du då tillsätter en "normal" jästgiva i slutet på jäsningen så är jästen förvisso pigg, men det är inte så många celler som jobbar och då kan det gå lite långsammare.

Om du är osäker på hur mycket det jäster just nu skulle jag låta den vara några dagar och se hur mycket det fortsätter och sjunka. Kanske, kan lite mer tid vara lösningen. Jag tror ju mindre du behöver mixtra och greja med ölen nu i efterhand desto bättre.

/Fredrik

39 Senast ändrad av Kenneth (2006-03-10 14:19:48)

Mitt tips är att låta det stå och jäsa så sakteliga.
Har du fått ner den 5 punkter så verkar det som om behandlingen gett ett visst resultat ändå.
Så ha tålamod och låt den stå.
Ett tips kan vara att ställa den lite varmare än vanligt.
Bredvid ett element så att jästen får det gosigt.
Lägg ett sittunderlag under eller liknande så att det inte står direkt på golvet så att den inte blir kall med tanke på årstiden och kalla golv.

Får du ner den till 1030 eller däromkring så kan det bli en riktigt trevlig imperial stout så småningom.

40 Senast ändrad av Bullen (2006-03-13 16:32:56)

Jag ska kika idag hur det ser ut på hydrometern. Nu verkar det ha slutat jäsa, vattnet har till och med dragit sig tillbaka i jäsröret, kan ju också bero på temperaturskiftningar. Men jag tror att det är så gott som över nu, ska ta ett prov snart!

EDIT: Nu har jag tagit ett till prov, det ligger fortfarande på 1036 alltså har det inte hänt någonting sedan sist och antagligen kommer det väl inte hända något mer. Är det okej att tappa upp ett öl med FG 1036 eller ska jag hälla ut det? Tänkte om det kanske kan bli gott ändå om några år, just nu är alkoholhalten alltså 7,2 %. Jag avvaktar, men jag antar att jag ska slänga det. Risken är väl också att flaskorna exploderar om jag primar på flaska nu?

Det har hänt mig att jäsningen kommit igång efter att jag tappat på flaska när det stannat på ett  högt FG.
Det blir riktiga fontäner i värsta fall.
Det svåra är att veta huruvida det finns något förjäsbart socker kvar.
Jag tror att Fredrik skrev om att man kan försöka forcera fram jäsningen.
Ta och häll upp lite grann, till exempel 2-3 deciliter i en burk eller flaska.
Skaka runt ordentligt för att få en ny syresättning. Ställ så varmt du kan, helst över 30 grader, dock ej över 35. Vänta några dagar och se om det jäser ut mera.
Om provet jäser ner mer så skulle du kunna låta ölet stå ett tag till för att se om det inte händer något mer.
Jäser det inte ut mer så kan du tappa upp på flaska och prima med lite socker i varje flaska.

Det är tråkigt när det inte jäser ut ordentligt.
Läxan är väl att försöka se till att det inte händer igen...

Okej, jag ska försöka göra ett experiment så snart som möjligt. Och en läxa har jag sannerligen lärt mig, det lär inte hända igen.

Något förjäsbart socker borde väl vara kvar? Kan jag inte för säkerhets skull om jag nu ska flasktappa, göra det utan priming socker?

Problemet just nu är att du/vi inte vet med säkerhet hur mycket förjäsbart socker som finns kvar.
Kommer jästen att orka jäsa något mer?

Det gör att du har lika stor risk för att inte få något som helst kolsyra som att du får för mycket kolsyra.

Tanken med testet är att försöka avgöra hur mycket förjäsbart socker som finns kvar, innan man tappar på flaska och ev primar med mera socker.

Okej, då ska jag försöka göra snarast. Måste bara få ett paket med fler jäsrör. Alla är upptagna, det bubblar på så många ställen här!

Nu efter att ha läst tråden igen så inser jag att ett litet misstag skedde under experimentet.

Jag tog ca 5 dl och syresatte riktigt ordentligt, men jag hade inte i någon jäst. Hursomhelst så bubblade det lite grann men efter ett dygn hade vattnet i jäsröret dragit sig tillbaka och jag kollade 1 dl med hydrometern. Det hade inte hänt någonting eller möjligen hade den jäst ut en grad till på mätaren.

Kanske jag ska göra om experimentet och tillsätta jäst? Har ju fortfarande några deceliter i e-kolven! Men blir det inte lite svårt att se ändå? Jag menar, jag tillsätter ju vätska i grönölet så av det borde ju SG förändras!?

Det verkar som om det inte finns så mycket förjäsningsbart socker kvar.
Två varianter finns kvar:
1) Släng bort rasket
2) Tappa upp och prima och låt stå. Prova en flaska i månaden för att se hur det utvecklar sig. En imp. stout behöver tid....

Jag tappade upp på flaska och än så länge har ingenting exploderat, jag har inte smakat ännu utan tänker vänta till det gått precis en månad och det är ett litet tag kvar.

Men nu är det såhär, jag verkar ha samma problem med min apelsin-porter. Jag antar att jag kan ha tappat om den för tidigt då jag slarvade lite och inte ens kollade bubblorna utan körde mer lite på rutin och tappade om efter 4-5 dagar, detta misstag gör jag aldrig om. Men om det nu är så att jag inte tog den för tidigt, vad verkar vara mitt problem? Då detta är just mina mörka öl det verkar ske med!

Jag ska prova att kröjsa lite, men då med German Ale jäst för det är den enda ale-jäst förutom såna som lämpar sig till stout jag har hemma. Tyvärr får det bli så, hade london ale i från början, så det får bli en liten blandning om det nu inte är så att någon reckomenderar mig att absolut inte använda dem tillsammans?

I stouten vart det ju blandning av både London ale och Irish ale vilket inte var så önskvärt.

Om det är så att det är dina mörka öl som du har mest problem med så skulle det kunna bero på att pH är för lågt för att öljästen ska trivas.
Rostat korn, svartmalt och liknande sänker pH rätt avsevärt.

Motmedlet heter i så fall vattenbehandling.
Karbonater är effektiva pH höjare.
På 10 liter kan du ta en tesked (5 ml) kalciumkarbonat i mäskvattnet och röra om ordentligt när du blandar i malten.
Som jag skrev i ett annat inlägg så fungerar natriumbikarbonat lika bra (eller bättre!)
Det säljs under namnet bikarbonat i vanliga affärer.
Ta c:a 1/3 tesked ( knappt 2 ml) bikarbonat så får du upp pH värdet i mäsken.

Perfekt då ska jag handla det direkt. Är ju bara en mörk öl som lyckats hitills och det var en stout på 5,3 % så då kanske det är just det, de lite starkare mörka ölen som inte riktigt pallar jäsa ut.

Påverkar bikarbonatet smaken något?

I mitt tycke så påverkar det smaken positivt, det blir en mjukare, rundare smak och den vassa, hårdbrända smaken dämpas.

Som exempel så kan du kolla mitt recept på en vanlig stout
Jag använder i detta fall båda varianterna av karbonater.

25 liter, OG 1044, FG 1012, IBU 38, Alk vol 4,2%

Mängd (kg) Extrakt Mängd (%)
4.000  Pale ale malt, Maris otter 
0.400  Omältat Korn / flingor
0.300  Rostat korn
0.100  Pale chocolate malt

Mäsk Rast Temp (°C) Tid
Mäskningsmetod: Infusionsmäskning
Försockringsrast 65  60.0 min
Utmäskning 78  15.0 min

Mängd Humle Alfasyra (%) Tid
25.0 g Magnum 13.0  60.0 min