Sv: Hade jag för lite jäst?
Jag har också bra erfarenheter av torrjäst. Dock så finns ju nackdelar. Det är i princip ofrånkomligt att torrjäst i allmänhet innehåller lite mer död jäst etc. Dessutom så har jag märkt skillnade på datum etc. Men man ska väl å andra sidan inte överdriva betydelsen av detta för slutresultatet. Fördelarna med torrjäst är ju många som har praktiskt värde. Sen är det alltid bra att ha torrjäst hemma för man vet aldrig när man får tid att brygga på kort varsel. En nackdel är ju att det inte finns så många sorter att välja på.
Oavsett om man använder färsk jäst, eller torrjäst så tror jag det alltid finns en moment av osäkerhet när man bara tar antingen en påse torrjäst och har i, eller en påse flytande jäst och har i, eftersom datum och förvaring etc spelar roll.
Genom att alltid göra en liten aktivering och kanske förkultur (på antingen torrjäst eller flytande jäst) tror jag det är lättare att få reproducerbara resultat i och med att med med uppodlingen försätter jästen i ett reproducerbart tillstånd.
Faktum är att man egentligen aldrig till 100% kan veta i vilket skick jästen är i innan man använt den, om den på något sätt varit lagrad en längre tid.
Tar man en jästslatt eller ett paket som stått länge, och bara pytsar det i vörten, blir det ju en överraskning om den är bra eller dåligt. Det är främst det jag inte gillar. Jag har märkt speciellt med torrjäst och när man inte förberett jästen på ett reproducerbart sätt att tex lagtiden kan variera väldig mycket, vilket tyder på att det finns okända variabler som man inte har koll på.
Trots detta så har jag aldrig upplevt några direkt problem med torrjäst, bortsett från enstaka paket, men då har jag haft koll på det och omedelbart tillsatt nu jäst när jag tycker lagtiden varit för lång.
Ofta brukar jäsningen komma igång inom 2-8 timmar med synlig aktivitet när jag förberedd bra. Tar det mer än 12 timmar så har jag i allmänhet "slarvat" lite, fast ofta blir det ju inget fel på ölen för det - men det är ändå lite irriterande när man ser att man inte har koll på allt.
/Fredrik