1 Senast ändrad av macchiato (2012-02-06 16:15:36)

Hur blev Oechsle Öchsle?

Alltså Oechsleskalan uppfanns av tysken Christian Ferdinand Oechsle på 1820-talet, men på Shbf:s bryggarwiki och många andra ställen stavar man det Öchsle, men t.om. tyskarna själva kallar det Oechsle, så någon har antagligen dragit slutsatsen att Oe i namnet egentligen uttalas som Ö och således kan stavas med Ö. Jag trodde själv att det var anglosaxofieringen som förvandlat ett stabilt Ö till ett mjäkigt Oe, men det är alltså Oechsle och inget annat som är det rätta.

Om det är så borde vi ju glömma den här pinsamheten med Öchsle fortare än kvickt.

http://bistron.tumblr.com/

2 Senast ändrad av Llauma (2012-02-06 16:27:46)

Sv: Hur blev Oechsle Öchsle?

Det stavades Öchsle ursprungligen men jag har för mig att tyskarna gjorde en reform för några år sedan och plockade bort alla "umlauts" dvs. Ä, Ö och Ü. Det samma gäller ß som har ersatts med SS. Eftersom vi fortfarande har bokstaven Ö så är det rimligtvis så vi ska stava det.

Sen brukar det i hobbysammanhang för kortas Öx. Då kan vi lika gärna skriva öxle. Då kan alla nybörjare läsa och uttala redan från början ju... smile Simplified!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Njae, det är inte riktigt så. Man måste förstå att bokstaven "Ö" på tyska inte funkar likadant som vårt svenska "Ö". På tyska är "Ö" en variant (umlaut) av bokstaven "O" i kombination med bokstaven "E", och sorteras i alfabetet direkt efter "O", på samma sätt som "Ä" sorteras direkt efter "A" och "Ü" sorteras direkt efter "U". I t.ex. telefonkatalogen sorteras "Ö" som bokstavskombinationen "OE".

Så "Öchsle" är alldeles rätt. "Oechsle" är också alldeles rätt. Jag gillar °Ö bättre.

Och visst har det varit en stavningsreform i tyskland 1996, men inte tog de bort några umlaut. Det var bara sz-ligaturen (ß) och bokstavskombinationen "ph" som påverkades.

Think globally. Drink locally.

men mannen hette ju Oechsle, inte Öchsle väl?

http://bistron.tumblr.com/

Det är möjligt, jag vet inte hur han stavade det. Att man oftare hittar stavningen Oe kanske har något att göra med någon obskyr skymningskultur i väster som saknar bokstaven "Ö" i sitt alfabet.

Think globally. Drink locally.