Det här låter kanske dumt, men....

Har en lageröl som står i 10-11 grader i källaren och primärjäser. Problemet är att det luktar, ja det luktar fis ur jäsröret. Möjligen att jag kan få det till kokta grönsaker men inte åt ägghållet.

Jag antar att jag har tabbat mig med renligheten och att det är förstört, men finns det någon chans tro att det inte är fel på ölet? Vet inte om det är något speciellt med lager eller så, det är första lagerölen.

Sv: Det här låter kanske dumt, men....

Bullen skrev:

men finns det någon chans tro att det inte är fel på ölet? Vet inte om det är något speciellt med lager eller så, det är första lagerölen.

Det är i allmänhet svavelföreningar som ger dessa doftar. De kan luktar allt från prutt/ruttna ägg(H2S), till grönsaker(DMS) och bränt gummi, brända tändstickor vitlök mm.

H2S är det som luktar fis/ägg, och det produceras av jästen när den bryter ned aminosyror som innehåller svavel. Det är jästens sätt att göra sig av med överskott av vissa ämnen. Detta kan förekomma mer eller mindre hos all jäst och kan variera med jäsbetingelserna, aminosyreprofilen, temperaturer etc men vissa jäststammer har från grunden en större benägenhet att göra detta, enligt vad jag sett speciellt många lagerjäster. Jag har även fått prutt från en Kolesch en gång. Men någon infektion var det inte, utan det är bara jästen.

Sen finns det iofs bakterier som också kan producera svavelföreningar, men jag skulle inte oroa mig. Att det luktar lite prutt i lagerjäsningen låter ju helt normalt. Oroa dig inte utan låt det bara jäsa i fred så försvinner det säket, då H2S är en gas.

/Fredrik

Om lageröl luktar illa under jäsning blir de antagligen goda efter jäsning. Om de luktar gott så blir de antagligen också goda. Inget att oroa sig för.

Ett tips.
Låt det jäsa ut ordentligt och lagras så att alla (de flesta) svavelföreningsgaser försvinner.
Färsk(!) lager är inte kul sad
Lukta på några kommersiella lågprislagers så känner du igen den otäcka doften.
Det beror på att man tycker det är för dyrt att göra bra öl.
Tyvärr så är den "vanlige konsumenten" van med att det ska vara så roll

Vi som gör det själv, kan bättre smile

Jag minns fortfarande när jag och min klass i skolan (i 10:an) var på rundvisning hos Albani Bryggerierna - - -fy fan som det luktade där ölet jäsar (öppna kärl)........

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Okej vilken tur då att jag inte hällde ut det. Skummet ser friskt och fräsh ut på ytan så då är det väl bara det. Vad skönt smile

Och jag kommer lagra ut det ordentligt Kenneth, garaget håller 1-3 grader just nu!

Tacksam för alla svaren.