Bullen skrev:men finns det någon chans tro att det inte är fel på ölet? Vet inte om det är något speciellt med lager eller så, det är första lagerölen.
Det är i allmänhet svavelföreningar som ger dessa doftar. De kan luktar allt från prutt/ruttna ägg(H2S), till grönsaker(DMS) och bränt gummi, brända tändstickor vitlök mm.
H2S är det som luktar fis/ägg, och det produceras av jästen när den bryter ned aminosyror som innehåller svavel. Det är jästens sätt att göra sig av med överskott av vissa ämnen. Detta kan förekomma mer eller mindre hos all jäst och kan variera med jäsbetingelserna, aminosyreprofilen, temperaturer etc men vissa jäststammer har från grunden en större benägenhet att göra detta, enligt vad jag sett speciellt många lagerjäster. Jag har även fått prutt från en Kolesch en gång. Men någon infektion var det inte, utan det är bara jästen.
Sen finns det iofs bakterier som också kan producera svavelföreningar, men jag skulle inte oroa mig. Att det luktar lite prutt i lagerjäsningen låter ju helt normalt. Oroa dig inte utan låt det bara jäsa i fred så försvinner det säket, då H2S är en gas.
/Fredrik