1 Senast ändrad av Lund (2005-01-26 15:08:20)

Jästkaka eller stor förkultur?

ska brygga en barleywine och en psudeo pilsner i veckorna framöver. Till kornvinet vet jag att jag kommer behöva mycket jäst och hade tänkt att använda American Ale jäst (Brewer's Choice 1056). Jag har dessutom i en primärjäsning California Lager jäst (Brewer's Choice 2112) och i en sekundärjäsning German Ale jäst (Brewer's Choice 1007). Båda de två sista vet jag kommer funka bra till en pilsnerlikande öl. Men då jag behöver en stor jästgiva till kornvinet kanske det är bäst att jäsa pilnser ölen med American Ale jäst (Brewer's Choice 1056) för att sedan använda jästkakan.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra men kan egentligen använda mig av alla möjliga olika alternativ. Även jäsa kornvinet på California lager eller German ale men är osäker på om det blir bra resultat då.

så ni som har erfarenhet av American ale. Är den något som ger en acceptabel smak för ett pilsner experiment. (Eller ska man kalla det kontinental ale kanske? jaja. huvudsaken är att det bli gott och det tror jag nog att det blir)

sen är det också frågan om förkultur. Hur stor förkultur behöver jag för att få fart på kornvinet om jag inte använder jästkaka?

Sv: Jästkaka eller stor förkultur?

Jag känner inte till om 1056 klarar höga OG. Men den borde göra det eftersom Sierra Nevada Bigfoot bryggs på den jästen (sägs det!).

Eftersom 1056 är väldigt "ren" så bör den fungera bra till en "pseudo" pilsner som du skriver. Så mitt råd är att brygga den med 1056 och därefter ta jäskakan till din Barley Wine.

Den ska klara av så höga OG. i alla fall finns det massa amerikanare som använt den jästen till det.

Men det låter kalas.

Ett extra fat med en sommar ale/pils är ju aldrig fel det heller.

Jag har aldrig gjort några jättestarka öl själv men några idéer kanske jag har ändå...

Utan att veta vad du är ute efter eller ha någon erfarenhet av den jästen, så skulle jag gissa att för 20 liter 1.080 skulle jag nog testa att göra 4-8 liter 1.040 förkultur, men med tanke på den höga alkoholhalten. Kanske 5 liter skulle räcka? Syresättning är extra viktigt för starka öl. Om du har en jäståse skulle köra upp den som vanligt i rumstemp i en 4-5 liter förkultur, och sedan  låta sedimentera i kyl och sedan tillsätta det till kanske 0.2 liter 1.040 vört och sedan syresätta väl genom upprepad ruskning med 15 minuters intervall eller så i kylskåpstemperatur, och vänta en timme eller tills jästen kommit igång lite grand, hälla sedan på 0.5 liter eller så av vört med samma OG som vörten du ska jäste och låt jästen anpassa sig till den höga OG, gör gärna detta svalt, i kylskåp om det går,  jag brukar ta strösocker till detta. Syresätta genom ruskning flera gånger tills jästen kommit igång. Personligen litar jag inte på att syresättning av vörten räcker. JAg brukar alltid syresätta jästen med lite vört några timmar innan det åkerned i vörten så att den är garanterad maximal syresättning.

/Fredrik

Med en jästkaka får du dock *med råge* mer jäst än du rimligen behöver.

Nu vet inte jag inte OG och volym du ska göra men personligen skulle jag tycka att en jästkaka från 20 liter 1.040 (om den är färska och i gott skick) är lite väl mycket jäst även för 20 liter 1.080.

Med god förberedelse och matning av jästen och god syresättning tror jag inte en hel jästkaka är nödvändigt. Sen som det blir några smakfel med en jästkaka har jag ingen uppfattning om då jag inte provat själv.

/Fredrik

Tror det bör räcka med syresättning av vörten. Har iaf inte märkt några problem hittils. Inte ens i en belgare jag gjorde med relativt liten förkultur. De belgiska jäststammarna verkar dock ha en bättre förmåga att jäsa ut hög vörtstyrka.

en stor förkultur skulle antagligen vara helt ok att använda. Men där slår latheten in och det är lättare att göra en förkultur till 20 liter 1.040 OG vört än 1.080+

Verkar som en stor del av mitt kornvin kommer bestå av extrakt slattar som blivit över. Svårt att återskapa receptet kanske men oandra sidan blir sakerna jag har använda.

Enligt min erfarenhet är en jästkaka från en normal bryggning det bästa man kan använda för att brygga superstarka öl på.
Se dock till att inte låta jästkakan stå och "surna" några dagar utan tappa om/upp det första ölet samma dag som du brygger din BW.
Piggast är jästen direkt efter primärjäsningen.

Syresätt vörten som vanligt det räcker bra.