Jästkaka eller stor förkultur?
ska brygga en barleywine och en psudeo pilsner i veckorna framöver. Till kornvinet vet jag att jag kommer behöva mycket jäst och hade tänkt att använda American Ale jäst (Brewer's Choice 1056). Jag har dessutom i en primärjäsning California Lager jäst (Brewer's Choice 2112) och i en sekundärjäsning German Ale jäst (Brewer's Choice 1007). Båda de två sista vet jag kommer funka bra till en pilsnerlikande öl. Men då jag behöver en stor jästgiva till kornvinet kanske det är bäst att jäsa pilnser ölen med American Ale jäst (Brewer's Choice 1056) för att sedan använda jästkakan.
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra men kan egentligen använda mig av alla möjliga olika alternativ. Även jäsa kornvinet på California lager eller German ale men är osäker på om det blir bra resultat då.
så ni som har erfarenhet av American ale. Är den något som ger en acceptabel smak för ett pilsner experiment. (Eller ska man kalla det kontinental ale kanske? jaja. huvudsaken är att det bli gott och det tror jag nog att det blir)
sen är det också frågan om förkultur. Hur stor förkultur behöver jag för att få fart på kornvinet om jag inte använder jästkaka?