Universaltermostat vid mäskning.

Jag har införskaffat en brygggryta "plastis" med insatssilen och tänkte använda en universaltermostat istället för grytans minst sagt undermåliga temostat... Den duger inte till ölbryggning... Hur gör ni som använder universaltemostaten till mäskning? Enligt termostaten för man inte ha den i vätskor? Kanske något skydd på den? Mvh Tom

Sv: Universaltermostat vid mäskning.

Nu kör ju jag med ett hink i hink/julapump/vattenkokarelement men jag har i alla fall satt min givare på utsidan av hinken och isolerat med liggunderlag utanför och det funkar rätt bra tycker jag.

Tombola skrev:

Jag har införskaffat en brygggryta "plastis" med insatssilen och tänkte använda en universaltermostat istället för grytans minst sagt undermåliga temostat... Den duger inte till ölbryggning... Hur gör ni som använder universaltemostaten till mäskning? Enligt termostaten för man inte ha den i vätskor? Kanske något skydd på den? Mvh Tom

Men den inbyggda verkar ju funka för andra. Finns rätt många nu som kör me den grytan vad jag förstår. Men det finns dom som har uneversaltermostatens prob rätt ner i mäsken. Sen har andra pid med pt100 givare. Allt är upp till en själ hur avancerat och till vilken budget man vill bygga. Har själv sneglat en hel del på just den grytan för att värma lakvatten i. Men jag brukar ju ha mindre sofistikerade saker som är hemmabyggda...

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Tombola skrev:

Hej

Har själv funderat på den grytan, blir lite undrande, är det själva termostaten som är dålig? Du skriver.... Den duger inte till ölbryggning, ger själva grytan ett bra kok?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Yes, det var termostaten jag menade, gjorde lite tester nu. Om jag ställde in grytan på 70 grader så värmde den tills 78 grader och började värma igen på 67, så 11 grader slår den på. Samma resultat vid lägre temperaturer... Testade även med universaltemostats givaren på utsidan men det visade ganska fel. Annars verkar grytan OK, angående kokande så får man ut ett mycket bättre rull om man isolerar sidorna lite, med liggunderlag har jag gjort. Återstår att testa insatssilen.

Hur gör ni som använder universaltermostaten i vätskor? Känns inte helt ok att sänka ner den i mäsken då tillverkaren säger att man inte ska ha den i vätskor...