Värma direkt i mäsk-/lakkärl och pumpa runt vörten?
Jag ska bygga ett litet bryggverk. Det ska vara enkelt och billigt, samt ha cirkulation av vörten.
Initialt hade jag tänkt att bygga en HLT med kopparspiral. Typ 2 st 2.3KW element i 25l HLT för cirkulation av ca 30-35liter sötvört.
Jag har ett rostfritt kärl på ca 50l.
Men skulle det egentligen inte bara räcka att sätta elementen i botten på mäskningskärlet och pumpa vörten från botten till toppen utan en HLT, och sedan termostatstyra elpatronerna?
Det skulle ju bli en enklare lösning, frågan är bara då om det är mindre effektivt? Eller om det finns andra nackdelar med att göra så tex. att mäskningstemperaturerna inte blir tillräckligt jämna?
Hade tänkt i sådana fall att sätta termometern som styr termostaten i mitten av kärlet, för att få en lite jämnare temperaturstyrning.
Vad tror ni om detta? (Kan tillägga att elpatronerna i sådana fall kommer att vara under falskbotten, så det ska inte finnas någon risk att malten bränner sig fast på elpatronerna)
Och hur högt flöde behövs om man skulle värma direkt i mäskningskärlet?
Om jag nu bygger en HLT med kopparspiral och vill effektivt kunna värma 30-35l vört; vilken flödeshastighet är då lämplig? Hade tänkt att göra spiralen av 10mm kopparrör, 3-5 m rör totalt i spiralen kanske är lagom? Jula har ju en pump för 299kr som klarar av 4.3l/min, räcker det flödet tror ni? Eller blir då uppvärminingen aldeles för långsam?
Ifall jag skulle bygga en HLT så skulle jag ju styra pumpen med termostaten istället för elpatronerna, finns det några nackdelar med det?
Jag har nämligen sett att vissa termostatstyr elpatronerna i sin HLT. Varför? Det måste ju bli effektivast värmeväxling om vattnet i HLT alltid kokar? Eller blir det för stötigt om man stänger på/av pumpen istället för att justera temp i HLT?