Celebrations ale
Hej alla trevliga här på listan. Hoppas att ingen tar illa upp om jag blir lite filosofisk. Jo det är så att jag i förgår blev MORFAR. Den tjejen som kom fram i december 1982 och gjorde mitt lite då struliga liv till ett bra liv har själv fått en dotter. När min dotter var ca 10 och fram till 15 så var det hästar som gällde. För mej så läste jag en annons om en förening som bryggde öl själva med gott resultat. Jag tror att det var i Aftonbladet jag läste en artikel om att brygga öl "riktigt", jag tror men är ej säker. att det var den legendariske Holm som artikeln handlade om. Jag hade i och för sej tidigare bryggt öl, cooper liknande saker, det smakade skunk, men hade styrka. Är det så här hemgjort öl ska smaka så då kan det kvitta. Gick med i SHBF våren 1993, det tog en enorm tid innan jag fick min första tidning. "Dom första gyllene åren"? Så skteligga blev min dotter bättre på att rida samt att jag köpte mej en ölsats med humle samt flytande jäst från B-C. Jag skickade efter min sats från Sävedalen, utanför Göteborg, undrar vart den firman tog vägen, ägaren var enormt duktigt, han hjälpte mej väldigt mycket dom första åren.
Sedan gick det från ölsts via delmäskning till helmaltsbryggning. Jag har fått läsa mej genom hela cirkeln. Jag har fått mycket bra hjälp genom tidningen, Bryggaren, samt Internet.
Jo bortsett från den lilla utviknigen ovan *L*, så skulle jag som en hyllning till det nya livet som min dotter har fått, villa brygga en celibrationsöl.
Ölet behöver inte vara spec starkt/svagt, underjäst/överjäst går lika bra.
Själv gillar jag en välhumlad Pilsner som Jever, Hell är ok. Slottkälarens öl tycker jag inte. Bishpsfinger är helt ok samt dom flesta välhumlade alen.
Tar gärna emot recept.
I vilket fall som helst så kommer det att bryggas ett gott öl till mitt barbarn.
Jag mår bra efter en flaska Törley, mousserande vin a 50 kr flaskan, köp den, den är absolut värd en provning
Bo
P.S. Hoppas att ingen tog illa upp, Jag är bara så glad
D.S.