Celebrations ale

Hej alla trevliga här på listan. Hoppas att ingen tar illa upp om jag blir lite filosofisk. Jo det är så att jag i förgår blev MORFAR. Den tjejen som kom fram i december 1982 och gjorde mitt lite då struliga liv till ett bra liv har själv fått en dotter.  När min dotter var ca 10 och fram till 15 så var det hästar som gällde. För mej så läste jag en annons om en förening som bryggde öl själva med gott resultat. Jag tror att det var i Aftonbladet jag läste en artikel om att brygga öl "riktigt", jag tror men är ej säker. att det var den legendariske Holm som artikeln handlade om. Jag hade  i och för sej tidigare bryggt öl, cooper liknande saker, det smakade skunk, men hade styrka. Är det så här hemgjort öl ska smaka så då kan det kvitta. Gick med i SHBF våren 1993, det tog en enorm tid innan jag fick min första tidning. "Dom första gyllene åren"?  Så skteligga blev min dotter bättre på att rida samt att jag köpte mej en ölsats med humle samt flytande jäst från B-C. Jag skickade efter min sats från Sävedalen, utanför Göteborg, undrar vart den firman tog vägen, ägaren var enormt duktigt, han hjälpte mej väldigt mycket dom första åren.
Sedan gick det från ölsts via delmäskning till helmaltsbryggning. Jag har fått läsa mej genom hela cirkeln. Jag har fått mycket bra hjälp genom tidningen, Bryggaren, samt Internet.

Jo bortsett från den lilla utviknigen ovan *L*, så skulle jag som en hyllning till det nya livet som min dotter har fått, villa brygga en celibrationsöl.

Ölet behöver inte vara spec starkt/svagt, underjäst/överjäst går lika bra.

Själv gillar jag en välhumlad Pilsner som Jever, Hell är ok. Slottkälarens öl tycker jag inte. Bishpsfinger är helt ok samt dom flesta välhumlade alen.

Tar gärna emot recept.

I vilket fall som helst så kommer det att bryggas ett gott öl till mitt barbarn.

Jag mår bra efter en flaska Törley, mousserande vin a 50 kr flaskan, köp den, den är absolut värd en provning

Bo

P.S. Hoppas att ingen tog illa upp, Jag är bara så glad

D.S.

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Celebrations ale

Grattis!

Ja grattis, passa på och köp nån flaska whiskey och några vinare och spara undan dom tills barn-barnet fyller 18 smile

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Grattis morfar;-) Jättekul. Jag undrar - hur många liter bryggar du? Vilka malt och humlesorter har du tillgängelig, och vilka jäststammar har du? När jag har bryggat klart min Kölsch imorgon kan jag ge ett recept förslag. Jag (och Tor) har bryggat en del riktigt gott det här året så jag har gott om recepter:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Har tyvärr inget recept att bidra med. Men grattis till barnbarnet  smile

Hej
Grattis  och välkommen i föreningen bryggande morfäder. Barnbarnet Trillian föddes 10/1-05, och har hunnit avverka tre ölträffar, Nu blir det lite värre eftersom hon har lärt sig att gå, men några års uppehåll är sällan fel. Hon är iallafall ruggit intreserad av kokande vört med cikulerande humle.
Det blev ingen födelseöl, men lagom till jul bryggde vi "Trillians trippel (bättre än välling). Traditionell belgisk trippel som behöver några månader på sig att bli bra. Kan det vara något?
Annars borde väl mamman få avgöra ölsort, det är hon som behöver uppmuntras framåt hösten.
Grattis en gång till
/Anders

Grattis till morfar och mor smile
Jag kan tänka mig två recept på en "Celebration Ale"
En "snabbis" och en vällagrad historia.
Båda är "ales".
Den snabba är en ESB eller IPA om man så vill.
Den andra är en barley wine.

Här är recepten
"Den snabba"
"Docs Heavy Duty Ale"
21 liter, OG 1058, FG 1014
Malt
5,0 kg Pale ale malt
200 g mörk karamellmalt
200 g ljus karamellmalt
50  g svartmalt
25  g chokladmalt
Humle
40 g Northern Brewer kottar, 6,3 % 60 min ( 252 cg alfasyra )
25 g Fuggle 4,0%  20 min
25 g Fuggle 4,0%  0 min
10 g Williamette 4,0% 0 min
C:a 39 IBU.
Salter
2,5 ml Seltin i mäskvattnet
5,0 ml Kalciumsulfat i mäskvattnet
2,5 ml Seltin i lakvattnet
5,0 ml Kalciumsulfat i lakvattnet
Jäst
Yeast Lab A01 förkultur 0,5 liter
Instruktioner
Infusionsmäsk 71 °C som hölls i  90 minuter. Lakade ur 26 liter.
Reducerad till 21 liter
Primärjäst i 6 dagar, omtappad till jäshink.
OG 1058 ( 21 ) ( 58*21 = 1218 ÖL )
Sekundärjäst i 6 dagar, därefter upptappad på fat och flaska.
Primad med ½ tsk strösocker per ½liter öl.

Man får byta YEAST LAB A01 mot till exempel WYEAST London eller British eller liknande.

Den vällagrade är receptet på min Barley Wine som tog SM guld både på SM98 och SM99
"Docs Barley Triple"
c:a 21 liter, OG 1095, FG 1028
Datum för bryggning: 97-05-18
Ingredienser    Typ: Barley Wine, Triple
Malt
4,5 kg Pale Ale ( Munton )    3,0 kg Pilsner ( Lahden )
250 g Münchener  ( special )    250 g ljus karamell ( humlegården )
0,5 kg strösocker    0,5 kg sirap
Humle
36 g Northern Brewer, pellets 7,7 %  60 min ( 246 cg alfasyra )
11 g Spalt, kottar 4,0 % 20 min
22 g Spalt,  kottar 4,0 % 2 min
BU 24 enligt TINIBU , 34 enligt "Ölbryggning" 39,8 enligt min beräkning
Salter
3 g  kalciumklorid i mäskvatten
Jäst
Förkultur 1,3 liter på Chimay vit kapsyl samt Yeast Lab A01 Australian Ale .
Instruktioner
Enstegsinfusion vid 67 °C i 120 minuter, 15 liter mäskvatten. Lakning till 26 liter. Tillsätt socker och sirap efter koket, blandat med en liter vatten .
Kokas i 60 minuter efter avskumming

Där är det viktigt att ha med båda jäststammarna annars blir det inte samma sak!

Återigen, grattis "Techno-Bo"

Hej alla trevliga bryggare. Ni skall veta alla att det kändes varmt ända in i själen att få höra era av er. Filippa, det nya lilla undret, mår bra. Kenneth: Jag tror jag brygger din s.k. snabbis, jag har en BC 1319 passar den? Om inte vilken av fermentisjästerna, som jag har en hel del av, skulle du rekomendera? När ölet är färdigt så skall Jag höja glaset och skåla för er alla som grattade mej. You are the best.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Antar att du menar BC 1318 London III
Det borde fungera utmärkt.
Jag skulle nog inte rekommendera någon av Fermentisjästerna till denna bryggd.
Varken Safale S-04 eller Safale US-56 ger rätt karaktär till denna typiska engelska ESB/IPA.
Men det blir ju öl av det i alla fall smile

Lycka till!