Problemet är väl att många skriver om öl som inte riktigt förstår skillnaden på överjäst och underjäst, lager och ale. Framförallt är det väl just lageröl som är den mest tvetydiga, eftersom kallagring av öl kan ske både på underjästa såväl som överjästa öl. Men i min definitionsbok blir en överjäst öl alltid en ale och en underjäst öl alltid en lager. Om den överjästa ölen kallagras och får en lagerölskaraktär kan man även kalla den hybrid. Om den underjästa ölen jäses varmare och får en smakrik alekaraktär kan även denna kalla hybrid. Mina 5 öre.
Bo, jag har också stött på fenomemet du beskriver. Det är väl, tror jag, när humlebeskan börjar sätta sig och minska i kraftighet, och då gifter sig med malten i ölet när du får den där runda smakkänslan? Har varit med om det motsatta, ett öl som direkt efter sekundären och butlejering varit riktigt rund och fin, men efter några månader av lagring helt tappat balansen då humlen dragit sig tillbaka. Men jag har ju alltid "fegat" lite med humlen
.
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.