Lager

Hej

Det är för inte underjäst öl kallas för lagergöl. Jag flaskade min senaste lager 11 11 01. Den har smakat bra hela tiden från och med 11 12 01 men det är nu först som jag tycker att smakerna riktigt börjar gifta sig. Trots att det är en stram tysk sak med en ordentlig beska så tycker jag att den börjar bli lite rundare men trots lite tysk kantig, lite mekanisk, låter det knäppt?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Lager

ja big_smile

Tycker jag med. Vi tyskar är väl hur fluffiga och flummiga som helst? wink

4 Senast ändrad av megen (2012-02-01 23:57:20)

Angående lager så måste jag ta upp en oerhört störande detalj. Jag har en bok hemma (pressent) "Stora starka ölboken av: Björn Rodén
Där står det lite om de flesta ölsorter indelat i land och regioner, samt info om några bryggerier.
Boken är väl helt OK, men det stör mig som fan att han kallar Tyska Altbier och Kölsch för lageröl.
Citat: "En Altbier (gammelöl) är en ljus- till mellanbrun förjäst överjäst lager"
Nu är ju orden ale och lager jävligt luddiga begrepp och jag använder dem mer och mer sällan, men han lär väl vara den enda som kallar överjästa ölsorter för lager. Iof kanske det är en viss lagringstid för dessa ölsorter men då betyder ju även det att t.ex Imperial Stouts och Barley Wines ochså är lageröl. För det är väl det lager från början betyder, sen att det idag är nån slags synonym för underjäst, kalljästöl öl är väl en annan femma. Det är väl likadant mer ordet "Ale" också, grunden för ordet är väl öl som kryddas ist för humlas och "Beer" är när ölet humlats. Vilket idag har en helt annan betydelse, om det har någon överhuvudtaget???.  Som sagt använder just orden ale och lager allt mer sällan. Ale för mig är engelska real ales. Sen har vi pale ales (amercan pale ales), brown ales, red ales mm. Men öltypen måste heta något med ale för att jag skall kalla det för ale. Skulle aldrig falla mig in att kalla t.ex belgiska ölsorter för ale, varför är de ales för?
Flummigt värre!

Det kanske är det som gör att Mr: Scaryeyes har Alefobi? smile

Problemet är väl att många skriver om öl som inte riktigt förstår skillnaden på överjäst och underjäst, lager och ale. Framförallt är det väl just lageröl som är den mest tvetydiga, eftersom kallagring av öl kan ske både på underjästa såväl som överjästa öl. Men i min definitionsbok blir en överjäst öl alltid en ale och en underjäst öl alltid en lager. Om den överjästa ölen kallagras och får en lagerölskaraktär kan man även kalla den hybrid. Om den underjästa ölen jäses varmare och får en smakrik alekaraktär kan även denna kalla hybrid. Mina 5 öre.

Bo, jag har också stött på fenomemet du beskriver. Det är väl, tror jag, när humlebeskan börjar sätta sig och minska i kraftighet, och då gifter sig med malten i ölet när du får den där runda smakkänslan?  Har varit med om det motsatta, ett öl som direkt efter sekundären och butlejering varit riktigt rund och fin, men efter några månader av lagring helt tappat balansen då humlen dragit sig tillbaka.  Men jag har ju alltid "fegat" lite med humlen wink.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.