Struligt DHL
Andra gången som jag har strul med DHL när jag beställer från Humlegården.
Den 1 november fick jag orderbekräftelsen från humle (tisdags)
Den 2 november fick jag aviseringsmail (onsdags)
Idag den 4 november (fredag) 08:50 fick jag sms att jag skulle ringa upp dem och bekräfta utkörning. Ringde dem innan kl 09:00 dvs så snabbt jag kunde efter SMS och då får jag reda på att nej de kan inte köra ut paketen idag utan detta får bli under måndagen den 7 november eftersom bilarna redan hade gått.
Tycker att det är en extremt dålig leveranstid att det ska ta 6 dagar att transportera detta från Humlegården till slutkund i Blekinge en sträcka som är mindre än 60 mil.
Var inne på DHLs sida och kollade i deras beräkningskalkylator för leveranstider och enligt den så "borde" paketet ha varit framme den 3 november.
Som sagt, andra gången som detta har hänt när DHL ska leverera, när jag varit i kontakt med DHL så påstår de att det är pga att de ändrat om sin process och inte skickar paketet med bilarna förrän de har gjort smsavisering och att man återkommit till dem med när paketen ska levereras.
Eftersom humlegården inte har schenker som alternativ distributör (Schenker sätter helt sonika av paketen om man inte skulle vara hemma för kvittering) så har jag helt enkelt inget alternativ om jag vill ha varorna levererade snabbt.
Vad jag nu måste göra är att fylla i en fullmakt som ger DHL tillåtelse att ställa av varorna utan kvittering för att undanmanövrera det hinder som den processändring med avisering och bokning de gjort.
Känner inte att jag får valuta för de 339 kronor som jag betalar för frakten med DHL, speciellt inte när det innebär att jag får ställa in helgens bryggningar.
Det enda "glädjande" i detta var att jag denna gång inte hade beställt mer än 2 vialer med jäst och att det inte är under varmaste sommaren.
Är naturligtvis inte humlegården som är de struliga här, utan DHL - men jag tycker att humlegården borde ställa krav på DHL om snabbare leveranstider - är ju trots allt det DHLs verksamhet handlar om.