1 Senast ändrad av DrKarma (2011-11-04 10:01:00)

Struligt DHL

Andra gången som jag har strul med DHL när jag beställer från Humlegården.

Den 1 november fick jag orderbekräftelsen från humle (tisdags)
Den 2 november fick jag aviseringsmail (onsdags)
Idag den 4 november (fredag) 08:50 fick jag sms att jag skulle ringa upp dem och bekräfta utkörning. Ringde dem innan kl 09:00 dvs så snabbt jag kunde efter SMS och då får jag reda på att nej de kan inte köra ut paketen idag utan detta får bli under måndagen den 7 november eftersom bilarna redan hade gått.

Tycker att det är en extremt dålig leveranstid att det ska ta 6 dagar att transportera detta från Humlegården till slutkund i Blekinge en sträcka som är mindre än 60 mil.
Var inne på DHLs sida och kollade i deras beräkningskalkylator för leveranstider och enligt den så "borde" paketet ha varit framme den 3 november.

Som sagt, andra gången som detta har hänt när DHL ska leverera, när jag varit i kontakt med DHL så påstår de att det är pga att de ändrat om sin process och inte skickar paketet med bilarna förrän de har gjort smsavisering och att man återkommit till dem med när paketen ska levereras.

Eftersom humlegården inte har schenker som alternativ distributör (Schenker sätter helt sonika av paketen om man inte skulle vara hemma för kvittering) så har  jag helt enkelt inget alternativ om jag vill ha varorna levererade snabbt.

Vad jag nu måste göra är att fylla i en fullmakt som ger DHL tillåtelse att ställa av varorna utan kvittering för att undanmanövrera det hinder som den processändring med avisering och bokning de gjort.

Känner inte att jag får valuta för de 339 kronor som jag betalar för frakten med DHL, speciellt inte när det innebär att jag får ställa in helgens bryggningar.
Det enda "glädjande" i detta var att jag denna gång inte hade beställt mer än 2 vialer med jäst och att det inte är under varmaste sommaren.

Är naturligtvis inte humlegården som är de struliga här, utan DHL - men jag tycker att humlegården borde ställa krav på DHL om snabbare leveranstider - är ju trots allt det DHLs verksamhet handlar om.

Sv: Struligt DHL

Hej Doktorn.

Jag har också haft problem med DHL. De har flera gånger sagt sig ha skickat u SMS-avi trots att detta inte har hänt varpå mina paket har missat bilarna som farit iväg. Resultat har blivit paket som legat i lagerhall över helg etc. Jag har fått hämta paket själv trots att jag betalat för utkörning. Vid frågor blir man runtkopplad, för ett par beställningar sedan sa den ena att paketet skickats till skåne istället för östersund och den adnra att paketet skulle vara på plats i östersund men var det EGENTLIGEN fanns kunde ingen svara på. Det blev iaf försenat 2 dagar.

Jag kan inte säga att mitt förtroende för DHL är särskilt stort. Schenker har jag bättre erfarehet av. Eller posten.

Mvh
Love

Alla de där är struliga. DHL gör en massa konstigheter, och jag brukar föredra att hämta på deras terminal. Schenker däremot har kört sitt sista lass till mig för länge sedan. Men jag har hört att de gör ett bättre jobb norröver.

Think globally. Drink locally.

Jag är jävig kan jag börja med att berätta.  Jag jobbar på posten.
Jag har av ekonomiska skäl val div olika fraktalternativ. Både dhl och schenker. Den enda gången det har fungerat vettigt är när jag riktade leveransen till jobbet.  Men då dumpade man sändningen utan kvittens rätt ner och drog. 
Man får dessvärre stå ut med dhl och schenker.
Tyvärr har inte posten något bra alternativ för leverans till privatperson när det väger mer än 20 kg vilket det oftast gör.

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Jag skattar mig lycklig som har ett DHL Service Point 50 meter från huset. Gör jag en beställning på söndagen så har jag leveransen på plats på tisdagen.

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

Hej!

Hemkörning har aldrig funkat varken för mig själv eller Torgny då det gäller bryggprylar.
Gäller det däremot annat gods som hemelektronik eller Rinkaby rör så har även övriga jobb-kollegor samma problem!

Företagspaket har funkat klockrent varje gång oavsett avsändare.
Men då ska man ju ha de förutsättningarna att det blir genomförbart rent praktiskt på jobbet/arbetsplatsen.

Privatpaket kan du styra och ställa hur mycket du orkar med deras logistikavdelningar...
i slutändan är det likförbaskat en oinspirerad chaffis
som struntar i att läsa instruktionen eller ringa det där aviseringssamtalet.

Jag har lagt ner min ambition att få hemkörningen att fungera! Jösses vad samtal jag haft med trsp-ledning och logistik.
Men mot ren och skär dummhet kämpar t.o.m gudarna förgäves!

Raasken, uppgiven sad

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Både DHL och shenker har funkat klockrent för mig. Oftast tar det mindre än ett dygn för paketet att komma med DHL 30 mil från STHLM.  Schenker brukar ta två till tre dagar.  Enda gången det har krånglat är med posten då det tog 10 dagar för ett paket jäst att hitta rätt.

jag har bara beställt två gånger, och eftersom jag har ett företag hemma, så tar jag det som företagspaket. Dock gäller det ju att man är hemma. Men har kommit drygt ett dygn efter att jag har beställt, så det har inte varit några problem på det viset iaf.

Raasken skrev:

Företagspaket har funkat klockrent varje gång oavsett avsändare.
Men då ska man ju ha de förutsättningarna att det blir genomförbart rent praktiskt på jobbet/arbetsplatsen.

Jag fick mitt paket från DHL levererat idag och det gick utmärkt. 30kg för 179:-
Beställde igår förmiddag och fick det levererat till jobbet i Ljungby efter 10 tiden idag.

78L grytan 'Ere we go smile

10 Senast ändrad av kabuto (2011-11-09 11:30:46)

Jag hade en beställning (inte från Humle) med DHL som skulle komma på fredag (när som helst under dagen), kl 17:00 hade jag gett upp och åkte in till Bishops på Folkkungagatan på söder i Stockholm från Sunbuyberg. Kl 18:30 ringde chauffören och undrade var jag var, han åkte hela vägen dit jag var och lämnade över det lilla paketet :-).

8þ Mats

Det har hänt vid några tillkfällen att de ringt och sagt att de har möjlighet att leverera hem till mig. Brukar ofta vara några minuter innan då de har vägarna förbi. Perfekt om man är hemma.

Själv har jag en beställning från maltmagnus via DHL som verkar ha spårat ur, från Örebro så  har de skickat paketet till Växjö(vafan?) vilket känns lite fel med tanke på att slutdestinationen är Göteborg. Dock gick leveransen från humlegården (via DHL) utan problem, så?...

Har haft helt sjukt mycket strul med DHL.
Dom ringer och säger att man ska vara hemma mellan 13:00 - 16:00.
Sist så sket dom i att dyka upp. Efter en inte så trevlig diskussion slutade det med att dom fick skicka paketet med taxi. (Känns som att dom gick back på frakten ).
Detta var inte en frakt från Humle men ändå.

Senaste fadäsen. Den 10/1 beställdes ca 30 kg malt till vår företagsadress. Beräknad leveranstid 1-2 dagar. Nåväl, torsdag 12/1 meddelas per telefon att man inte hinner köra ut paketet, först måndag 16/1 ska det komma. Ok vi är uppe i 6 dagar men det var ingen jäst i så det var ok. Mån-ons denna vecka har vi varit på jobb men sambo har hela tiden varit på företagsadressen. När vi kommer hem idag finns.... INGET PAKET! Ingen har ringt till oss eller ringt på dörren. Ok. Samtal med DHL. Kontoret säger att paketet är levererat men kopplar oss till åkaren som levererat det. Han i sin tur berättar att han son kört ut det men eftersom de inte hittade rätt adress så lämnade han paketet på grannens farstubro! I smällkalla vintern, utan attplinga på dörren eller ringa till oss. Har ni hört något så jävla befängt!? Grannen har inte varit ner till oss så gudarna vet om paketet verkligen är där. Hade det varit jäst i paketet hade den förstås varit rökt vid det här laget.
Denna fantastiska hantering av ett företag som arbetar med transport och logistik, bedrövligt! Vi har förstås påpekat de här bristerna för DHL men det kanske vore på sin plats att humlegården ändå ventilerade den här hanteringen också. Det är ju ändå humle.se som anlitar firman och lite av humles anseende blir ju oförtjänt lidande.
Med vänlig hälsning, Love

Jag har bara haft problem med DHL så numera undviker jag dom in i det sista. Finns det ett annat alternativ så väljar jag alltid det även om det kostar mer.

Måste ju bara dela med mig av en tidigare diskussion:

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 226#p21226

DHL verkar inte vara att lita på när man kommer norrut. Själv har jag inte haft många problem med deras företagspaket.

Think globally. Drink locally.

Jo jag har förstått att geografin kan vara en faktor men det är ju märkligt att ett logistik- och transportföretag överhuvudtaget ska ha problem att leverera ett litet paket. Man undrar ju hur i helvete deras struktur är uppbyggd. Men man blev ju samtidigt lite lur på vafan speditören menade när han sa att hans son kört ut paketet. Om det är svågerrelationer som bygger upp hela apparaten här uppe. Men i så fall tycker man ju att DHL centralt borde reagera. Jag tycker det är skamligt att erbjuda en tjänst för en viss summa pengar och sedan helt enkelt inte leva upptill sina åtaganden, inte ens i närheten, och dessutom komma undan med det. Nu har jag inte lusläst deras villkor men vad jag förstår så har de väldigt vida definitioner och frånsäger sig gärna sina åtaganden genom kontraktet de bedriver sin verksamhet med. Humle får gärna vidarebefordra min synpunkter till DHL, kanske biter bättre.

Jag kan bara hålla med om att DHL inte håller någon vidare kvalitet. Jag bor i Stockholm och hade problem med en beställning som skulle gå via DHL (dock ej från Humlegården). Jag bokade om leveransen till en annan dag. Dagen när leveransen skulle ske ringde jag för att lämna min portkod men då fick jag reda på att av okänd anledning hade inte just mitt paket kommit med lastbilen. Det gick inte heller att boka om leveransen till mitt servicecenter utan jag fick även sitta hemma halva nästa dag för att få min leverans...

/Calle

Har aldrig haft problem med DHL, har ringt och ändrat leveranstider/platser etc. utan problem. Men jag kanske har haft tur.

Har haft diverse problem med DHL och UPS skall vi bara inte tala om då de suger bly...eller ruttna tomater. Där har tydligen de som kör ut vare sig mobiltelefon eller GPS. Alla verkar tro att man är hemma hela dagarna eller kan ta ledigt när som helst så att det passar deras utkörning. Service..va är det?

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Fortsätter min lilla smutskampanj med hopp om att få en alternativ speditionsfirma. Beställde iofs via maltmagnus men med en del grejer från humle förra söndagen. Fick sms i fredags om att de skulle köra ut idag 20/2 mellan 9-11. Jag bekräftade med ett ja via sms, min kollegas sambo höll sig på förertagsadressen enkom för detta. Ingen dyker upp, ingen hör av sig trots att vi lämnat 2 telefonnummer. DHL. Finns tyvärr inget ekonomiskt rimligt alternativ om man ska köpa företagspaket. Kan ni inte diskutera med schenker?

Postens företagspaket då?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Här ska avregleras och privatiseras, posten konkurrensutsättas (och nedrustas?). Det dråpliga är att de främsta konkurrenterna, DHL och Schenker ägs av tyska posten resp. tyska järnvägen, d.v.s. helstatliga företag.

Jag har dock erfarenheten att leverans till s.k. servicepunkter fungerar utmärkt men det är utkörningen som verkar klicka. Men utnyttjar inte de här företagen åkare på entreprenad även om det står DHL eller Schenker på bilarna och i så fall är det även entreprenörer som kör ut till servicepunkterna? I det senare fallet kanske man dock har mera fastställda turer och scheman.

Postens företagspaket kostar nästan det dubbla. Och i en beställning på 50 kg malt gör det att halva kostnaden blir transport. Det är inte en rimlig kostnad för mig. Bäst är ju om man kan hämta malten själv men från östersund blir det ju en viss soppakostnad.

Varför ska det alltid stula med Dhl när man köper jäst !! brukar ha min paket på 2 dagar...Men nu så ligger det kvar i VÄXJÖ - Overload, not forwarded. så nu blir det att skippa DHL!!!!

http://plasterbryggeriet.wordpress.com/