2007 pilsen MFG 20okt 08

Precis som rubriken lyder hittade jag denna jäst påse i kylen i förrgår och tänkte försöka få den "back to the future" 2012.
Jag hade inte direkt stora förväntningar, men nu har de små hjältarna vaknat upp från sin vila och påsen är nästan helt uppblåst.

Så nu måste jag väl brygga min första lager och se vad det kan bli.

Jag antar jag måste göra en förkultur på denna jäst påse för antalet jästceller borde ju minskat betydligt under denna långa vila på ca 3 år?
Eller hur?

dags att inventera maltförådet och se om man får ihop ett recept av råvarorna.

brukar ni som gör lager ha förkulturen i rumstemperatur eller i kylen på den rätta jästemperaturen 10-12grader?

/p

Sv: 2007 pilsen MFG 20okt 08

Du kan ha den i rumstemperatur och sedan flytta den till 10 grader när den börjar lägga sig. Det går såklart bra med 10 grader hela vägen också, men då tar förkulturen nästan lika lång tid att jäsa som ölet.
I det här läget bör du nog försöka få till minst 3 liter förkultur (till 20 liter) gärna 4 liter om det går. Har du inget stort förkulturkärl kan du t.ex. köpa 4 st 1.5 liters PET-flaskor med kolsyrat vatten (utan smak). Häll ut vattnet och fyll på med jäst och vört (flaskorna är redan rena nog på insidan). Kör med en liter i varje med korken löst nedskruvad till hälften.
Tips för extra boost när man kör med PET-flaskor för att maximera syretillgången och jästtillväxt, i synnerhet för trött jäst:
1) Klämm flaskan så att vätskan/skummet når upp precis till korken.
2) Släpp efter igen = luft sugs in.
3) Dra åt korken och skaka lite = syre går ner till jästen och hjälper tillväxten.
4) GLÖM INTE LOSSA KORKEN IGEN!!!!
Gör detta minst 2 ggr dag tills det jäst/växt färdigt 1-3 dagar beroende på hur mycket jäst som lever i påsen.
Lycka till!

/CalleT

Hej

Bra tips, men hur får jag jästen jämt fördelad i dom 4 flaskorna samt så sterilt som möjligt.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Häll all jäst + vört i en flaska. Blanda. Dela upp innehållet på fyra flaskor. Fyll på med vört i alla flaskor. Klart.