Tips på humle-kombinationer till engelsk bitter
Hej!
Jag har den senaste tiden fokuserat mycket av min bryggning på bitters och pale ales. Bland annat har det blivit två single hop-experiment med Challenger och Pioneer för att testa egenskaperna hos dessa två. Nu ska jag försöka sätta samman ett recept till ett välbalanserat och hyfsat lättdrucket bjudöl.
Till mina tidigare bittrar har humlegivorna ofta bestått av Target som bitterhumle samt Golding eller Fuggle till smak/arom. De känns som säkra kort men börjar bli lite enformigt och tråkigt. Därför tänkte jag fråga om någon kunde komma med lite bra tips på kombinationer av engelska humlesorter. Just för tillfället har jag ett ganska välfyllt förråd av humle då jag fått en del av en person som valt att ta en paus i sitt bryggande.
Challenger: Mustigt kryddig men saknar fruktighet. Ensam kan den bli väl tung i smaken.
Golding: I bästa fall blommig och fruktig, i värsta fall jolmig och parfymatisk.
Fuggle: Träigheten gör sig i mörkare ales men kan ibland bli för påträngande.
Northern Brewer: Har bara använt som bitterhumle.
Pilgrim: Impulsköp/rea-humle. Har ej testat. Lär likna Challenger.
Pioneer: Frisk och fruktig men ganska klen arom.
Vad gäller malten så har jag kommit att fastna vid denna uppsättning, med små modifikationer från gång till gång:
Pale ale-malt som basmalt plus 4–5 % ambermalt och 8–10 % crystalmalt.