Tips på humle-kombinationer till engelsk bitter

Hej!

Jag har den senaste tiden fokuserat mycket av min bryggning på bitters och pale ales. Bland annat har det blivit två single hop-experiment med Challenger och Pioneer för att testa egenskaperna hos dessa två. Nu ska jag försöka sätta samman ett recept till ett välbalanserat och hyfsat lättdrucket bjudöl.

Till mina tidigare bittrar har humlegivorna ofta bestått av Target som bitterhumle samt Golding eller Fuggle till smak/arom. De känns som säkra kort men börjar bli lite enformigt och tråkigt. Därför tänkte jag fråga om någon kunde komma med lite bra tips på kombinationer av engelska humlesorter. Just för tillfället har jag ett ganska välfyllt förråd av humle då jag fått en del av en person som valt att ta en paus i sitt bryggande.

Challenger: Mustigt kryddig men saknar fruktighet. Ensam kan den bli väl tung i smaken.
Golding: I bästa fall blommig och fruktig, i värsta fall jolmig och parfymatisk.
Fuggle: Träigheten gör sig i mörkare ales men kan ibland bli för påträngande.
Northern Brewer: Har bara använt som bitterhumle.
Pilgrim: Impulsköp/rea-humle. Har ej testat. Lär likna Challenger.
Pioneer: Frisk och fruktig men ganska klen arom.

Vad gäller malten så har jag kommit att fastna vid denna uppsättning, med små modifikationer från gång till gång:
Pale ale-malt som basmalt plus 4–5 % ambermalt och 8–10 % crystalmalt.

Sv: Tips på humle-kombinationer till engelsk bitter

Det låter ju som att en kombo av challenger och pioneer skulle kunna matcha sig bra. Kanske lite beroende på hur mörk du gör den. Men en ljusare kanske skulle trivas bra med friskheten i pioneer iaf. Jag har ingen egen erfarenhet men enligt din sammanställning så ser det ju lovande ut teoretiskt. För att twista till det lite kan du ju krydda upp den med en låg dos av något amerikanskt för att sätta en diskret prägel som man haar till av. Jag lade i lite chinook i slutet på min senaste som står och kolsyrejäser men tyckte vid smakprov från primären att den kanske blev lite för mycket tallbar men en friskare, tex amarillo skulle jag kunna tänka mig ger en pikant men lite lättare ton. Ska prova det nästa gång. Jag har bara använt fuggler eller kombinerat fuggle och EKG i mina som kan klassas som bitters tidigare.
Mvh
Love

Enda kombinationen av ovanstående jag använt en del, är just kombinationen av EKG och Fuggle. De komplementerar och tämjer varandra rätt bra (Styrian Goldings är ett också ett tips, det är lite som en färdigblandad EKG+Fuggle fast med lite svag citrus också). Fast det kanske fortfarande är lite för nära det du kört innan.
Jag har smakat en del bra exempel på engelsk öl som "kryddats" med en liten dos amerikansk humle, så det förslaget är nog inte så dumt.

/Calle

Ska komma med ett förslag fast att jag aldrig testat brygga en engelsk bitter. Men mitt förslag är att gå lite utanför ramarna och slänga i en amerikansk humlesort bland den engelska. Bryta av lite, fast då blir det kanske inte en engelsk bitter nåmer. Men jag tänker mig Fuggle+nån annan sort kanske Pioneer och sedan med ett litet arombidrag av cascade!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Engelska bitters är enligt mig relativt synonymt med just EKG/Fuggle. Det sätter såklart begränsningar (i vart fall i mitt huvud) i jämförelse med Amerikanska Pale Ales där devisen anything goes är rätt träffande. Vill du därmed göra en Bitter på engelska råvaror med- i jämförelse med en APA - mer mineral/brittisk fruktsmak - finns inte många kombinationer mer än vad som redan sagt.

Mitt förslag - som jag dock inte gjort i just den kombon - skulle vara att köra Bramling Cross och Whitbread Golding Vareity. Bramling X ger drag åt Creme de Cassis/Kir/svarta vinbär men blir framförallt rätt rolig i lite större givor. Whitbread Golding är i mitt tycke mer "amerikansk" än EKG vilket är en smak jag personligen föredrar, som både kan/inte kan göra sig väl i en Bitter (beroende på vad du är ute efter). Därför, och om du vill testa för testandets skull,

Bramling X/Whitbread
Bramling X/Fuggle/Whitbread (skulle då dra ned på Fuggle i relation till de övriga).

Bör bli en rätt schysst och lite annorlunda smakande bitter som dock alltjämt håller sig till engelska råvaror och en mer eller mindre engelsk smakprofil. Jag tänker mig typ Oxford Gold med en lätt, lätt dash av svartvinbärssaft/Kir.

jag gjorde en  ordinary bitter/ svag  pale ale i lördags med bramling cross och pilgrim. Jag vart förvånad över hur bra den vart. Nu är den inte färdig jäst än då men jag har höga förhoppningar.

Har använt Bramling cross i porter och den är rätt "brittisk" i smaken, men helt klart med en egen trevlig arom. Så även om du inte har Bramling-cross på listan ovan så håller jag med de andra att den skulle kunna bli en bra variant (om du kan tänka dig att köpa ännu mer humle vill säga).

/Calle

En ESB jag bryggde nyligen med Northern Brewer som bitter-, smak- och arom och EKG som smak- och aromhumle blev riktigt lyckad tycker jag.

Wow! Tack för alla svar!

Jag är tämligen säker på att jag har tipsats om Brambling Cross tidigare så den måste jag definitivt testa vid tillfälle. Till nästa bryggning tänkte jag dock försöka använda av det befintliga förrådet. Challenger + Pioneer är en kombo jag funderat på just för att de nog skulle kunna komplementera varandra väl. Jag får testa att blanda mina två single hop-experiment i olika proportioner och se vad som händer. Jag har också övervägt den enkla vägen med EKG + Fuggle samt kanske en tredje sort. Hur som helst har jag fått många bra idéer. Tack så mycket! Jag ber att få återkomma när jag har bestämt mig och det är dags för bryggning. wink

Det stämmer att om man ska brygga traditionell brittisk ale så ska man inte använda amerikansk humle. Däremot använder många brittiska bryggerier amerikansk humle idag, speciellt mindre bryggerier. Skillnaden är snarare hur britterna använder humlen, de tenderar att använda arom- och torrhumle mycket försiktigare än amerikanerna. Det är i alla fall min begränsade erfarenhet från några besök i England de senaste åren.

I lördags blev det bryggning – på självaste Hembryggaredagen. Det var dock en ren tillfällighet och inget jag hade planerat. Vad gäller humlen så valde jag en ganska feg lösning. Ett inlägg på ett forum jag råkade trilla över ansåg att Fuggle som bitterhumle och Golding som aromhumle var en riktigt lyckad kombination så jag lät mig inspireras av det bara en liten smula. Jag har ökat storleken på mina givor en aning eftersom jag tycker att mina tidigare bitters varit lite klena. Till 20 liter:

20 g  Challenger  8,5 %  60 min
30 g  Fuggle  5,5 %  15 min
30 g  East Kent Golding  6,0 %  5 min
20 g  East Kent Golding  6,0 %  torr

Jag testade dock att blanda mina Challenger- och Pioneer-öl. Var för sig upplever jag dem lite endimensionella men tillsammans fungerade de faktiskt väldigt bra. Jag ska definitivt försöka att brygga ett öl på dessa två sorter. Aromgivan för Pioneer behöver dock skalas upp sisådär 50 % jämfört med vad jag skulle använt av andra sorter.