Som den gode Papazian säger: - Relax, Don't Worry, Have a Home Brew.
Inte menat specifikt för dig Janox, utan mer som ett gott råd till framtida läsare. Alla som börjat med bryggning har varit nervösa i onödan. Jag körde igång redan som 16-åring och pajjade mycket av det jag gjorde genom att dels nojja för alkoholhalt, dels inte låta ölet bli klart innan jag var framme och tappade om m.m. När jag därför satte igång 14 år senare lovade jag mig att följa ovan citat och det har i vart fall inte lett till några magsår. Visdomsorden nedan skall således läsas med vetskap om att jag själv långtifrån ska kasta sten i glashus.
Det är bra att ha tålamod och ger man sig in i den här hobbyn så är tålamod verkligen en dygd. Dessutom är det också bra att inte investera alltför mycket känslor/prestige i sina brygder (oavsett om de är den första eller 1001 man gjort). Ibland vill det sig inte alls, ibland vill det sig men bara efter en massa jäkla problem och ibland (och oftast) vill det sig direkt. I senaste Brewing TV-avsnittet testkörde de lagerjäst i för hög temperatur (avsnitt 53). Det blev helt ok, men som avslutningsord hann de klämma in ett rätt bra tips för de som ändå oroade sig - "kör på - i värsta fall blir det öl!". Jag tycker att det sammanfattar hobbyn relativt väl. Man skall självfallet hålla koll på vad som sker och framförallt lära av alla de gånger något oväntat inträffar, men fokus bör ligga just på att lära till nästa gång än att oroa sig över spilld mjölk (eller öl, men ni fattar vad jag menar...). Allt som oftast brukar upplevda problem lösa sig genom att ge det lite mer tid och dessvärre är det så att de problem som inte löser sig, knappast kan åtgärdas ändå.