avstannande jäsning

Ölen Bryggdes den 6e och började bubbla ordentligt den 7e kanske 2-4 bubblor per sekund, men nu har den saktat ner och bubblar kanske 1 gång varje/varannan sekund, alltså redan efter 5 dagar, är detta ett problem, något jag bör göra ?

Sv: avstannande jäsning

Vilken jäst och vilken jästemperatur? Är det en ale som jäser vid rumstemperatur så är det helt normalt. Bäst är att vänta några (3-4) dagar till och sedan mäta SG. Antagligen är den utjäst.

Think globally. Drink locally.

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-01-11 20:55:15)

Känns inte som ett problem, 1ggr/sekund låter som att det fortfarande är en del aktivitet.

Bästa sättet att avgöra om ölet är färdig jäst rent visuellt är -

1. Skummet (kreusen) på yttan sjunker och försvinner. Kvar är en näst intill blank yta. Eventuellt med ett par skum-öar här och var.
    Med undantag för vissa jäststammar ex. yorkshire-jästen.

2. Färgen, ölet kommer att mörkna då jästen är färdig och faller till bottnen (sedimenterar)
    Jästen reflekterar ljus vilket får ölet att se ljusare ut i jäskärlet.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Det är en lager! Glömde visst skriva det, med czech pils jäst från wyeast, står i 11 grader

Det är vanligt att man släpper efter på temperaturen i slutskedet av en lagerjäsning.

15C är inga problem att låta den stiga till på sluttampen. Det försäkrar dig om att jästen orkar hela vägen och ta hand om vissa biprodukter  ex. diacetyl. och flåsa ut eventuellt svavel etc. Detta steg kallas diacetylrast.

Kan du temperaturkontrollera så sätt termostaten på 15C och låt värmen från jäsningen själv höja temperaturen.
Eller placera ölet på en varmare plats.

Det finns många olika varianter att göra detta steg på, men detta är enligt mig ett av de enklare och fungerar helt ok.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

janox skrev:

czech pils jäst från wyeast, står i 11 grader

Nåmen då så, 1 bubbla i sekunden är ju full fräs för en riktig kalljäst pilsner. Borde vara hyggligt färdigjäst och redo för lagring om en två-tre veckor. Men håll ett öga så den inte saktar av mer eller stannar.

Och följ Thomas råd, du kan börja släppa upp tempen lite försiktigt redan nu om du har möjlighet. Smakprofilen påverkas inte negativt av detta, jästen vet vad den gör.

hmm, saktat ner än mer mellan 2-6 sek mellan bubblorna, kan kontrollera värmen så släppte försiktigt upp den nu

Står och stampar på 1 bubbla per 3-6/sek finns det något mer jag kan göra för att försöka säkerställa komplett utjäsning?

10 Senast ändrad av megen (2012-01-15 15:36:38)

janox skrev:

Står och stampar på 1 bubbla per 3-6/sek finns det något mer jag kan göra för att försöka säkerställa komplett utjäsning?

Ja!
Tålamod och väntan är vad som krävs för en god underjäst öl, skall inte stressas. Jäsningen är ju inte riktigt på sluttampen än, bubblar det med några sekunder mellanrum är den fortfarande fullt aktiv. Tänkt dig själv att en jäst som jobbar kallt tar längre tid på sig, detta är ingen öl som blir färdig och bra på ett par veckor som kanske en pale ale. Ju mer tålamod du har ju bättre kommer ölen bli. Ett bra nybörjarknep är att göra en snabbare öl ungefär samtiigt som dem underjästa. Då kan du "glömma bort" lagern och låta den ta den tid den tar på sig samtidigt som du har ett annat öl som blir klart mycket snabbare som du kan avsmaka och njuta av efter en mycket kortare tid.

Brygger du lager så ha alltid annan öl också, risken är stor att lagern tar slut innan den har nått full mognad. Talar av egen erfarenhet. Går man tillbaka och kollar så ser man att jag hade liknade frågeställningar som du har ibörjan av mitt bryggande. smile

Tillägg: Jag har aldrig varit med om att en öl, varm eller kalljäst har haft problem med utjäsningen, bara en gång då jag drabbades av en mjölksyrainfektion. Så Oroa dig inte för utjäsningen utan lägg ditt bryggarfilosoferande på andra saker ist.

Hej

Grattis till inlägg 1000

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tack för gott svar, tålamod har jag gott om, är bara orolig av mig smile

13

Som den gode Papazian säger: - Relax, Don't Worry, Have a Home Brew.

Inte menat specifikt för dig Janox, utan mer som ett gott råd till framtida läsare. Alla som börjat med bryggning har varit nervösa i onödan. Jag körde igång redan som 16-åring och pajjade mycket av det jag gjorde genom att dels nojja för alkoholhalt, dels inte låta ölet bli klart innan jag var framme och tappade om m.m. När jag därför satte igång 14 år senare lovade jag mig att följa ovan citat och det har i vart fall inte lett till några magsår. Visdomsorden nedan skall således läsas med vetskap om att jag själv långtifrån ska kasta sten i glashus.

Det är bra att ha tålamod och ger man sig in i den här hobbyn så är tålamod verkligen en dygd. Dessutom är det också bra att inte investera alltför mycket känslor/prestige i sina brygder (oavsett om de är den första eller 1001 man gjort). Ibland vill det sig inte alls, ibland vill det sig men bara efter en massa jäkla problem och ibland (och oftast) vill det sig direkt. I senaste Brewing TV-avsnittet testkörde de lagerjäst i för hög temperatur (avsnitt 53). Det blev helt ok, men som avslutningsord hann de klämma in ett rätt bra tips för de som ändå oroade sig - "kör på - i värsta fall blir det öl!". Jag tycker att det sammanfattar hobbyn relativt väl. Man skall självfallet hålla koll på vad som sker och framförallt lära av alla de gånger något oväntat inträffar, men fokus bör ligga just på att lära till nästa gång än att oroa sig över spilld mjölk (eller öl, men ni fattar vad jag menar...). Allt som oftast brukar upplevda problem lösa sig genom att ge det lite mer tid och dessvärre är det så att de problem som inte löser sig, knappast kan åtgärdas ändå.

Techno skrev:

Hej

Grattis till inlägg 1000

Bo

Haha. Men tyvärr blev jag inte visare för det. Fast jag har haft ett rejält uppsving senaste tiden även fast bryggningarna inte blivit många men dock mer genomtänkta. Skååål!

Nu står den på kanske 1bubbla per minut, känns inte allt för tryggt med tanke på att den endast stått 15 dagar, ska jag kanske ta och tappa om till sekundär imorgon? Eller bör jag vänta någon vecka till. Vidare med vad som verkar vara låg jäsverksamhet, hur blir flaskjäsningen? Bör jag tillsätta mer jäst eller aktiv förkultur vid något tillfälle? Sorry för vidare noja

Men mät SG så slipper du oroa dig! Om den inte är färdigjäst så kommer den ju inte bli bättre av att du dekanterar bort jästen, utan snarare att du behöver tillsätta mer jäst.

okej, lunga ner er! wink hade inget att mäta SG under 1.030 innan (under 2.5L) så var så smart att jag gick och köpte en flaska... OG 1.049 SG 1.014-1.015 dags för sekundär tänker jag?

Så skall det låta. Kör du på med sekundären.