Nybygge
Hallå alla monsterdiggare, fick nys om sidan för en tid sen, tyckte det verkade en kul pryl att knåpa ihop en egen bira. Hade en 25 liters kastrull införskaffade ett par jästunor och bryggde mitt första öl (helmalt så klart). Det blev en stout, receptet jag skulle ha var på en extra stout, men när jag skulle brygga var ju tyvär receptbanken nere vilket gjorde det en smula improviserat, men resultatet så här långt är häpnadsväckande bra, efter bara e vecka i flaska sitter jag och njuter av stouten som redan håller ett fast skum och bra smak. KUL ! man har blivigt infekterad med andra ord.
Så... vad börjar man med, såklart man måste ha en maltkross, så det vart lite fräs o svarvjobb sen hade man en kross som jag väntar på att få prova, dock bara med borrmaskinsdrift (än så länge)
Sen kommer jag till det andra jag ska börja med nu, var först helt inne på bygga något liknande som "scaryeyes"
men så av en händelse fick jag 3st 30L tomfat i rostfritt. Tanken nu var att bygga något liknande som HERMS , eller ha en vattentank, en kokare och ett mäsk kärl.
Vad jag förstår så har man en slinga i vattentunnan för att cirkulera sin mäsk då man kör herms ?
kör man cirkulering hela tiden ? tänkte mig göra det med hjälp av en 3-vägsventil så jag kan ha högre temp i vattentunnan, när tempen i mäsktunnan är bra cirkulerar den enbart i sig själv ?
alltså, mäsktunna med falskbotten och spridarrör upptill, kan mäsken sätta igen ? behöver man röra om maltgröten ofta ?
många frågor nu, men lutar mig ju till er som kan
tar gärna emot ALLA synpunkter
Bilder kan dyka upp snart, får inte ner storleken på dom tyvär ( inte min starka sida ) haha