Dry Maltini

Odlade upp Fullers jäst från en flaska Fullers ESB.
Grönölet efter 5 dagars livlig jäsning smakade fantastiskt. Honungsmaltig ljuvhet, men inte någon stor sötma. Mätte dock aldrig Öchslegraden.
Lade i en humlepåse EKG för sju dagars torrhumling.
Under hela torrhumlingsveckan bubblade det lite grann hela tiden.
Vid flaskningen idag är OG 1006 (efter tillsatt primingsocker!) och har en pappig eller grönäpplig ton (har svårt att skilja dem åt).

Jag förutsätter att 1006 är en intäkt för att en orenhet satt sitt avtryck på bryggden och försöker rannsaka mig själv vad som gått fel. Humlepåsen är en bit gasbinda som fick dra i nåt lättare desinficeringslösning, innan den sköljdes av med hett kranvatten. Den kan ju potentiellt ha burit på något snuskigt.

Vad tror ni därute? Är det ens en infektion eller har jag bara splashat runt för mycket med vörten? Var jästslurryn infekterad från början även fast den resulterade i ett ljuvligt första grönöl?

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Dry Maltini

John Palmer skriver i how to brew att den grönäppliga  tonen du känner kan försvinna med lite lagring. De kan bero på saker som överpitch av jäst, inte tillräckligt syresatt eller för varm jästemp. Vilket kan verka lite motstridigt med den pappiga smaken som brukar komma av oxidering. Nåväl, jag skulle låta flaskorna stå ett tag innan testa för att se om det blivit någon skillnad. Jag har skälv gjort öl som inte varit någon höjdare men som blivit bättre efter att ha fått stå en tid. Att du har en OG på 1,006 behöver inte bero på en orenhet utan kan kanske bero på att du hade en väldigt förjäsbar vört.

Bara några tankar!
//Kalle

Grönäppligheten finns i princip alltid i alla öl under en period innan de är färdiglagrade, eftersom acetaldehyd är en naturlig biprodukt av jäsningen som jästen återkonsumerar när den övriga maten börjar ta slut. Men den kan också bildas av bakterieinfektion, och då försvinner den inte. Pappigheten torde ju komma från oxidation och i så fall försvinner den inte. Och FG kommer ju inte precis gå upp efter lagring. Men man skall aldrig säga aldrig, buteljera upp den och ställ undan den, kanske händer det någonting på några månader.

Think globally. Drink locally.

Det har ju jäst ner ganska bra, frågan är om det fortsätter? Äpplen har jag också ibland, en särskild ale kommer jag ihåg hade tonen i flera månader innan den tonade av. Så, det behöver ju inte vara en infektion bara för äpplena.

Mitt tips för torrhumling (även om du inte frågade specifikt efter det) är tvättpåsar för BH om man inte vill lägga i humlen direkt i den jäsande vörten. Mitt tips är att man kokar dessa en stund, lyfter upp påsen med en medkokad pincett och fyller påsen. Det svåra är att dra igen blixtlåset utan att använda sina fingrar men det går. Värme är en god vän vid rengöring av luckert material så som tgy från humlepåsar eller sildukar. Där litar jag mindre på sanitizers och drar mig för att använda det till sånt som drar åt sig. Jag vill inte filtrera min vört genom ett material som är mättat med dylika medel och även om kranvatten i sverige (kommunalt) ska vara rent så känns det bättre med kokrengöring än att skölja bort rengöringsmedel i kranvatten.

Mvh
Love

macchiato skrev:

Humlepåsen är en bit gasbinda som fick dra i nåt lättare desinficeringslösning, innan den sköljdes av med hett kranvatten.

...sen tror jag att kallt kranvatten är bättre att skölja i än hett...???
(varmt=tillväxt)

...Fast kokt kranvatten är väl bäst!

Hej

Nu tror jag ju inte att det är torrhumlingen som har spökat. Herregud, ok visst skall vi ha en god hygien samt på vissa ställen även sterilitet, koka humlepåse det köper jahg, det brukar jag oxså göra ibland, men att  krångla med en pincett då tror jag att det blir mer "tror" än vetenskap.

Skall vi vara så steriliserande som vi i bland läser så fungerar det inte att brygga öl utan att det blir förstört.

Det är klart att vi skall ha så stor hygien som vi bara kan samt sterilitet, men det finns gränser.

Kokar du en humlepåse samt även med händerna stoppar in humlen i den, så nej det är inte det som är problemet.

En radikal sak som hjälpte mig i slutet på 90-talet , när jag fick flaskinfektion, det var att jag bytte hela utrustningen, från hävert till sekhink. Jag blev av med elendet.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Bo, jag förstår att det lät krångligt. Jag kokar inte min kirurgpincett i autoklaven, jag koka med min kött/stekpincett i samma kärl som humlepåsen. Det är varken krångligheter eller konstigheter. Jag betraktar vört som en flytande agarplatta. Inom rimlighetens gränser (det är individuellt, se på vilken byggen folk gör tex) vidtar jag ett mått av försiktighet. Jag har aldrig haft en infektion som varit noterbar och mitt förfarande är inte krångligare än att i princip sätta på plattan. Jag tror inte heller att det rör sig om en infektion i det där fallet men utjäsning var rätt låg och nya smaker som inte är vanliga för trådskaparen har dykt upp så en omöjlighet är det väl inte, tiden får väl utvisa. Hursomhelst delar jag gärna med mig av min rutin. Jag diskuterar den gärna men förbehåller mig rätten till försvar. Du har själv fått problem en gång i tiden. Du fick byta hela din utrustning. Det vill jag undvika.
Mvh
Love

För att sätta punkt i tråden så kan jag avsluta med att säga att ölet efter nästan två månader smakade helt OK, fullt njutbart. Det hade de facto jäst ut mycket, men smakade trots det inte tunnt. En aning grönäpple låg dock kvar i tonen, men inte i anmärkningsvärda mängder. Att det skulle handla om en infektion har jag avskrivit. Min slutsats blir att det var den uppodlade jästen som inte var i stånd att tillräckligt snabbt konsumera sina egna biprodukter p.g.a en otillräckligt stor förkultur.

Intressant att du kom så väldigt lågt med jästen. Jag har förstått att den är en rätt klen utjäsare annars. Har du använt den förut?

Nej aldrig använt förr, men hela mäskningen skedde mestadels på 63-65 grader vilket naturligtvis inverkade, men du har rätt att det är ovanligt lågt. Spök med slutmätningen eventuellt, men jag tyckte jag gjorde som vanligt.