Lime i sekundären?
Är det möjligt, blir det bra?
Jag glömde den i koket men vill få med lite smak.
Martin
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Lime i sekundären?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Är det möjligt, blir det bra?
Jag glömde den i koket men vill få med lite smak.
Martin
Hej
Absolut, jag hade skal från 2 citroner som jag la i en humlepåse med sänke. Jag lät påsen ligga i 3 dagar, en lätt citrus smak, jag tyckte det var ok, ölet var en vete, jäst med nottingham
Bo
Ta bara det yttersta gröna skalet det vita under är beskt (i alla fall till matlagning).
Vanlig potatisskalare är kung till citrusskal, så mycket effektivare än ett zest eller rivjärn.
Tips:
Skala bort zesten och låt dra i neutral sprit några dygn. Testa ett glas öl (liknande färdig öl eller en sampel från din batch) med en droppe i taget tills du har den smak du är nöjd med. Skala sedan upp till din batchvolym. Less is more. Det är tråkigt om man får för mycket bidrag av en så stark aromatisk ingrediens. Citrus tycker jag också har en tendens att slå igenom mer vid lagring så det är ytterligare ett skäl att ta det försiktigt.
Nu är det provsmakat, skal från 1st lime och 50g ingerfära i 20 liter. Aj Aj, jag skulle lyssnat, det blev lite väl bra sur beska från limen. Men man lär så länge man lever.
Martin
oj så det var limen som slog över inte 50g ingefära? Säker på att du inte blandar ihop smakerna?
Limeskal brukar ha en litet rund kryddig ton tycker jag och inte särskilt surt. Ingefära är ju extremt potent som krydda, jag använder det en hel del i matlagning och råkat använda för mycket några gånger och då slår det över totalt!
Hej!
Kanske lite OT men ändå..
Jag har gjort en flaska julsnaps med Lime, Ingefära och Honung.
Det var inte förrän jag ökade på Honungen som det blev så där runt och mungott.
Nu tror jag den klassas som medicin eller åtminstone natur-medel ;-))
Raasken
Hej!
Kanske lite OT men ändå..
Jag har gjort en flaska julsnaps med Lime, Ingefära och Honung.
Det var inte förrän jag ökade på Honungen som det blev så där runt och mungott.
Nu tror jag den klassas som medicin eller åtminstone natur-medel ;-))Raasken
Det värmer väl om inte annat gott ![]()
Nu tror jag den klassas som medicin eller åtminstone natur-medel ;-))
Känner du efter så märks väl både den ena och den andra krämpan... ![]()
oj så det var limen som slog över inte 50g ingefära? Säker på att du inte blandar ihop smakerna?
Limeskal brukar ha en litet rund kryddig ton tycker jag och inte särskilt surt. Ingefära är ju extremt potent som krydda, jag använder det en hel del i matlagning och råkat använda för mycket några gånger och då slår det över totalt!
Det är svårt att placera eftersom jag torrhumlat med massor av simcoe och citra samt har dessa vid 60 min givan. Men jag smakade en alkoholfri ginger ale från australien i somras och det är inte den smaken som har övertaget.
Martin
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Lime i sekundären?