Smakskillnad

Hej jag undrar om det blir någon märkbar skillnad både i smak och skum om man i ett recept använder sig av ungefär 5 procent vetemalt eller motsvarande extraktmängd i rent vetemjöl?

Alltså vetemalt vs vetemjöl där veten inte skall göra något mer än bättra på skumet.

Så kan man ju ta det ett steg till

vetemjöl vs vetemjöl special
Vetemjöl special har ett högre proteininehåll så mängden kanske kan minskas om det används.

Jag har, hör och häpna aldrig brygt med vete tidigare.

Sv: Smakskillnad

Personligen tycker jag att vetemjöl är en plåga.
Jag har använt det två gånger, första och sista gången.

Varför då?
Jo det blev nästan helt omöjligt att laka.
Vetemjölet klistrade ihop hela mäsken till en enda stor klump.

Ta hellre krossat vete istf mjöl.
Det blir bättre.

Angående smaken så är det inte särskilt stor skillnad på vetekross eller vetemalt.
Inte vad jag märkt i alla fall.

om man bara ska använda 5 procent borde inte "puffat vete" fungera då? Det ska väl vara riktigt simpelt att mäska utan förklistring etc?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Använder man vetekross el vetemjöl istället för mältat vete blir det väl disigare?

http://bistron.tumblr.com/

Bidrar inte maltodextrin (carapils) till "head retention" och "mouth feel" som det heter på svenska?

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Mannagryn (gjort på vete) borde fungera också. Har inte provat själv, men har använt polenta ett par gånger, och det blir ungefär samma konsistens. Annars är det ju inte så svårt att få tag i hela vetekorn som du kan krossa och köra i mäsken som vanligt. Fodervete finns att köpa rätt billigt...

Think globally. Drink locally.

Kenneth skrev:

Personligen tycker jag att vetemjöl är en plåga.
Jag har använt det två gånger, första och sista gången.

Varför då?
Jo det blev nästan helt omöjligt att laka.
Vetemjölet klistrade ihop hela mäsken till en enda stor klump.

Ta hellre krossat vete istf mjöl.
Det blir bättre.

Angående smaken så är det inte särskilt stor skillnad på vetekross eller vetemalt.
Inte vad jag märkt i alla fall.

Hmm detta låter mycket märkligt. Klistrigheten bör ju försvinna när enzymerna yxar sönder de långa kolhydratskedjorna. Ska testa en batch med vetemjöl ändå och en med vetekross alt vetemalt.

Och så lite OT.
Jag har två single hop-brygder planerade inom kort. Skall sätta en förkultur så fort paketet kommer. Tänkte prova San Diego Super Jeast (WLP090) denna gång. Ris eller ros angående den jästen?
Skall brygga en TOPA (TIME OPTIMIST PALE ALE) som skall vara klar till nyår, blir väldigt kul att se om jag lyckas. Har ju fat så jag slipper vänta på kolsyrejäsning och det låter på beskrivningen som om denna jäst är perfekt för en TOPA. Och lite vete då för att få till en OK skumkrona på så kort tid.

8 Senast ändrad av peps (2011-12-19 23:12:35)

megen skrev:

Skall brygga en TOPA (TIME OPTIMIST PALE ALE) som skall vara klar till nyår, blir väldigt kul att se om jag lyckas.

Pitcha mycket och aktiv jäst, så kan det säkert bli riktigt drickbart till nyår. Ett rör till ~20 liter kommer nog inte räcka.

Edit: förkultur är förstås också bra, men så var det ju det där med tidsbegränsningen också...

Think globally. Drink locally.

9 Senast ändrad av Weinkeller (2011-12-19 23:53:36)

megen skrev:

Tänkte prova San Diego Super Jeast (WLP090) denna gång. Ris eller ros angående den jästen?

Jag har bryggt tre stycken öl med denna. En APA en IPA och en DIPA. Beskrivningen från White Labs stämmer även om jag inte tycker den är så mycket snabbare än andra jäststammar. Mina öl var humlecentrerade och väl utjästa (>80%) med rena smaker från jästen, dvs inga kännbara estrar eller fenoler. Ett minus för att den flockar lite löst i flaskan vilket gör den till ett sämre val vid flaskjäsning. Till fat och med tex klarningsmedel så slipper man ju dock detta.

10 Senast ändrad av scaryeyes (2011-12-20 00:06:01)

megen skrev:

Och lite vete då för att få till en OK skumkrona på så kort tid.

Kan du inte reglera skummet vid tappning? Jag hade kanon skumkrona med endast pilsnermalt och primärjäsning. Sen direkt på fat. Efter lite idogt skakande så kunde jag tappa upp en öl med kolsyra och skum efter 7 dagar och 20 min från bryggning.

dom 20 minuterna var skakandet av fatet vid kolsyrning......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jo det går ju att göra. Men tycker att en fuskskumkrona brukar lägga sig väldigt snabbt.

megen skrev:

Hmm detta låter mycket märkligt. Klistrigheten bör ju försvinna när enzymerna yxar sönder de långa kolhydratskedjorna. Ska testa en batch med vetemjöl ändå och en med vetekross alt vetemalt.

Ja man tycker det, men det blev väldigt klistrigt med vetemjöl.

Angående vetemjöl, så har jag sett att folk ibland kör det i veteöl för att få disigheten man är ute efter i en veteöl. Om det fungerar eller inte vet jag inte, har aldrig använt vetemjöl i öl.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

14 Senast ändrad av olefattguy (2011-12-20 15:10:42)

Jag har använt Kalaspuffar med framgång. De är gjorda på puffat vete med honung och sockerarter (fullständig förteckning i länken). De ger ett litet smakbidrag också.

olefattguy skrev:

Jag har använt Kalaspuffar med framgång. De är gjorda på puffat vete med honung och sockerarter (fullständig förteckning i länken). De ger ett litet smakbidrag också.

Haha ja varför inte men rent spontat så känns det fel.

Ja fuskskumkrona eller ej.... Hur jag än försöker så blir jag inte av med skummet när jag tappar upp. Ibland vill man få ner så mycket öl det går i glaset pga lathet, men mitt skum vill altid åxå vara med. Ända till sista droppen. Det är alltid skum på den droppen som ligger i botten när det är tomt. Så jag ser inget problem.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Men visst... Iband kan det vara småjobbigt när man gått och smygsupit ur fatet ett par dagar, och sen kommer på att kolsyran i ölet måste få en boost så det går att bjuda på det. Så när man tappar upp första efter snabb-co2-tillskott, så får frun bara 1/3-dels glas med öl... resten skum. Då skäms man i 10 sekunder, sen dricker man en stor klunk av sin egen öl och allt är bra igen. smile

Kalaspuffar låter sjukt kul.
Har du något receptförslag?