Var kan jag hitta en heltäckande beskrivning till min första lager.

Hej,
Efter ett par års ale:ande så ska jag testa att brygga en lager. Vet ni var det finns en bra heltäckande beskrivning för att göra lager som jag kan använda som stomme. Från förkultur till lagring och gärna så enkel som möjligt.

Kan man sluta kalla sig novis efter första kubikmetern?

Sv: Var kan jag hitta en heltäckande beskrivning till min första lager.

"New Brewing Lager Beer" av Gregory J. Noonan är väldigt heltäckande men inte särsklt enkel. Annars tycker jag avsnittet i "How to brew" är rätt bra.

Personligen så tycker jag du ska utgå från hur kallt du kan jäsa din lager och se på din vattenprofil och lära dig hur man kan ändra denna för att kunna göra en typenlig lageröl om du nu inte har den kunskapen. Härifrån så gör du din "stomme" på dina förutsättningar att göra en god lager och går därifrån till den perfekta lagern för just dig. Gör det så enkelt som möjligt med få ingredienser i början så du har en bra grund till dina lagers i framtiden.

När jag har gjort ale så har jag haft detta som stomme

Förutsätter att bryggning ska ske lördag
Onsdag kväll
Akivera jästen genom att slå hål på kulan
Fredag morgon
gör förkultur
Lördag
1. Värm 13,5 liter vatten till 76°.
2. Häll i mäsk/lakkärlet (kylväska)
3. Rör ned 5,5 kg pale ale malt + 250 g mörk karamellmalt
4. Kolla temp ca 68°
5. Mäska 90 min
6. Häll på 6 liter kokande vatten och rör om ordentligt allt ska upp till 76°
7. Låt vila 15min
8. Tappa ur 1 liter och återför till mäsken
9. Upprepa tills vörten är blank (4-6 liter)
10.Börja tappa ur, först sakta 2 liter, och sedan full fart tills mäsken är tömd
11.Börja värma på den första sötvörten
12.Häll på 13,5 liter 76° vatten på mäsken och rör om
13.Låt vila 15  min
14.Upprepa punkt 8-10
15 Häll på mer 76gradigr vatten (som vid flödeslakning) till önskad mängd (ca 27L)
Mät SG

Koka
skumma
humle
när det är 20min kvar tillsätt protaflock
humle

Kyl
Mät OG

När jästen ska ner i vörten
Försök att ha exakt samma temp på jäst o vört (och samma temp som den sen ska jäsa i)
Jästen ska "aldrig" utsättas får tempsänkningar om möjligt (http://www.mrmalty.com/pitching.php)
(tempökningar är bättre än tempsänkningar)

Mät FG
Jäs

Om någon har något liknande fast anpassat till lager så blir jag glad.

Jag har kylskåp och universaltermostat så jag borde kunna lagra ner mot noll grader

Det enda jag kan komma på är att man bör koka "lagervörten" längre än "alevörten" så minst 90min koktid annars ser det ut som en bra stomme för att göra en lager. Nu är jag ingen expert och brygger bara med BIAB metoden. En viktig sak som jag har märkt med lagerjäst vs alejäst är att vissa kan vara känsliga om man inte håller sig inom den rekommenderade temperaturen, så läs på tillverkarens hemsida om just den typ av lagerjäst du ska använda.

Duger detta som stomme då jag ska göra min första lager?
(Det ska vara så enkelt som möjligt och om det funkar så vill jag undvika raster då jag gör min första lager)

Förutsätter att bryggning ska ske lördag

Måndag
Akivera jästen genom att slå hål på kulan och odla upp jästen i två omgångar (dubbel mot ale)

Lördag
1. Värm 13,5 liter vatten till 76°.
2. Häll i mäsk/lakkärlet (kylväska)
3. Rör ned 5,5 kg pilsnermalt
4. Kolla temp ca 68°
5. Mäska 90 min
6. Häll på 6 liter kokande vatten och rör om ordentligt allt ska upp till 76°
7. Låt vila 15min
8. Tappa ur 1 liter och återför till mäsken
9. Upprepa tills vörten är blank (4-6 liter)
10.Börja tappa ur, först sakta 2 liter, och sedan full fart tills mäsken är tömd
11.Börja värma på den första sötvörten
12.Häll på 13,5 liter 76° vatten på mäsken och rör om
13.Låt vila 15  min
14.Upprepa punkt 8-10
15 Häll på mer 76gradigr vatten (som vid flödeslakning) till önskad mängd (ca 27L)
Mät SG

Koka
skumma
humle
när det är 20min kvar tillsätt protaflock
humle

Kyl
Mät OG

När jästen ska ner i vörten
Försök att ha exakt samma temp på jäst o vört (och samma temp som den sen ska jäsa i)
Jästen ska aldrig utsättas får tempsänkningar om möjligt (http://www.mrmalty.com/pitching.php)
(tempökningar är bättre än tempsänkningar)

Mät FG

Jäs
ca 9 grader 3v och 5 grader en månad

Ska man inte göra en sk proteinrast vid 50 grader en halvtimma om man använder pilsnermalt??

Jag är också i stånd att brygga min första riktiga lager. Vad jag har förstått bör man även slänga in en diacetylrast efter avslutad jäsning, alltså höja tempen något för att jästen ska ta hand om restprodukterna. Kanske inte gäller om man ska brygga tjeckisk pilsner iofs, där vill man ju ha en del diacetyl.

modestrick skrev:

Ska man inte göra en sk proteinrast vid 50 grader en halvtimma om man använder pilsnermalt??

Hej

Det behövs knappast nu för tiden, eftersom dom allra flesta basmalterna är så högmodifierade

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

11 Senast ändrad av megen (2011-12-18 15:06:17)

modestrick skrev:

Nej skit i proteinrast. Det dödar bara skumbildningen, Malten är så pass modefierad att de lilla protein som är kvar bara är till nytta. Men skulle du få för dig att använda böhmisk golvmältad pilsnermalt, mälta korn själv, eller att du har stor del råfrukt som extraktgivare så kan du göra en proteinrast.

Fanns en bra point där uppe i ett inlägg. Ta reda på vattnet. Har du väldigt mjukt vatten så brygg en ljus pilsner typ. Är vattnet hårt så fundera mer på en munchener dunkel eller vienna. Sen är det inte viktigast att brygga stiltypiskt i början.
Tänk på att det kan ta flera dagar innan det bubblar i jäsröret. Trots att det jäser för fullt. Mycket koldioxid löser sig i ölet i början. Få inte panik för lager är synonymt med tålamod. Men som träning skulle jag sikta på en ljus lager då man lättare märker resultatet från jäsningen. Finns inte mycket att gömma sig bakom. Den ska ju bara vara ren. Lite grumlighet känns direkt i smaken. Så var noga med klarning och lagring. Men vad som är ganska kul vad gäller lager, är att brygga sinle hop ock singel malt. Det ska ju sällan vara karamellmalt i tex. Vill man däremot brygga en liye sötare och starkare bock så mäskar man efter det.
Jagvtror man börjat använda mer karamellmalt på senare tid för att förenkla processen mest som en justering.
Men gärna 90 min mäsk riktig utmäskning och ett 90 min kok. Den långa mäskningen för att extrahera smakämnen som melanoidrik malt typ muncher men även viss del pilsnermalt då man eg skulle dekoktionmäskat den. Men man kan få ut lite av smaken av det ändå. Speciellt om manM
mäskar högt. Enzymerna jobbar ju fortfarande. Det är väl beta amylase på den högre tempen?

Sen är det kontrollerad jäsning som är grejjen. Kör man far är livet så mycket enklare om man vill kontrollera och styra utjäsning. Kallkrash är ordet här. Har nått önskat fg så ställ termostaten på -1 så faller även pigg jäst ur suspension

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Fanns en bra point där uppe i ett inlägg. Ta reda på vattnet. Har du väldigt mjukt vatten så brygg en ljus pilsner typ. Är vattnet hårt så fundera mer på en munchener dunkel eller vienna. Sen är det inte viktigast att brygga stiltypiskt i början.
Tänk på att det kan ta flera dagar innan det bubblar i jäsröret. Trots att det jäser för fullt. Mycket koldioxid löser sig i ölet i början. Få inte panik för lager är synonymt med tålamod. Men som träning skulle jag sikta på en ljus lager då man lättare märker resultatet från jäsningen. Finns inte mycket att gömma sig bakom. Den ska ju bara vara ren. Lite grumlighet känns direkt i smaken. Så var noga med klarning och lagring. Men vad som är ganska kul vad gäller lager, är att brygga sinle hop ock singel malt. Det ska ju sällan vara karamellmalt i tex. Vill man däremot brygga en liye sötare och starkare bock så mäskar man efter det.
Jagvtror man börjat använda mer karamellmalt på senare tid för att förenkla processen mest som en justering.
Men gärna 90 min mäsk riktig utmäskning och ett 90 min kok. Den långa mäskningen för att extrahera smakämnen som melanoidrik malt typ muncher men även viss del pilsnermalt då man eg skulle dekoktionmäskat den. Men man kan få ut lite av smaken av det ändå. Speciellt om manM
mäskar högt. Enzymerna jobbar ju fortfarande. Det är väl beta amylase på den högre tempen?

Sen är det kontrollerad jäsning som är grejjen. Kör man far är livet så mycket enklare om man vill kontrollera och styra utjäsning. Kallkrash är ordet här. Har nått önskat fg så ställ termostaten på -1 så faller även pigg jäst ur suspension

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house