Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

scaryeyes skrev:

Tror jag skulle vinna lite på att skicka en äkta till dej Peps. Ska fixa en till Portugisen åxå. hade vatt kul å byta lite. men hur skickar man öl???

Åh, du skulle vinna mycket!  En jävligt bra idé, Mange!  Jag har ju inget att jämföra med när det blir min id att brygga.  Jag är game!  Man får väl packa in flaskan i skumplast och papper av bara h*te och skriva "Aktas" på paketet.

Jag provade min Oscura i går, den är över ett år gammal nu och har väl passerat sin prime men är ändå en riktigt god öl. Noterade att den mörkrostade malten kom fram mycket mer nu, hade bara lite chockladmalt men det känns mer nu än när ölen var helt färsk.  Men den var fortfarande helt OK, en god öl!  Har en flaska kvar, byter den mot din NB, Mange!

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Ett tips är att tappa upp ett par öl på 0,5l PET-flaskor. 3-4st går att klämma in i postens gröna Large kuvert. Det är både tungt och onödigt spännande att skicka glasflaskor.

oso1978 skrev:

Jag provar gärna din öl! Tack förresten för ditt omdöme på min öl och för jästen jag fick det räddade min dag, jag skall ha dina åsikter i tankarna när jag brygger nästa gång. MVH Björn/oso1978

Äsch, det är jag som skall tacka. Jag klarade faktiskt tentan, så mitt smaksinne är nu officiellt godkänt. Skall vara med och döma SM i år, så risken är väl att jag får smaka en del av era brygder oavsett. Men mitt deltagande i det här Noche Buena-projektet har nog gjort mig jävig att döma i Bock-klassen...

scaryeyes skrev:

Tror jag skulle vinna lite på att skicka en äkta till dej Peps. Ska fixa en till Portugisen åxå. hade vatt kul å byta lite. men hur skickar man öl???

Ååh, det skulle vara jättespännande. Jag passerade faktiskt Finja igår på vägen hem från sommarvistet i Skåne...

Think globally. Drink locally.

Sitter och leker lite med recept till min nästa. Tänkte först och främst prova beer captured med lite moddning för att ha en referens.

så här ser det ut utan modd.... Kan någon hjälpa mej att översätta till vikings utbud? Flaked corn  kör vi polenta rakt av och flaked rice kan bli krossad och kokt jasminris eller vad som....

Men rice hulls????? och us 6-row? Vill använda 2-row från halmstad.

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size (fermenter): 23.00 l     
Boil Size: 25.98 l
Bottling Volume: 23.00 l
Estimated OG: 1.069 SG
Estimated Color: 28.7 EBC
Estimated IBU: 26.6 IBUs
Brewhouse Efficiency: 80.00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU         
0.55 kg               Rice Hulls (0.0 EBC)                     Adjunct       8        7.4 %         
0.28 kg               Rice, Flaked (2.0 EBC)                   Grain         6        3.8 %         
0.69 kg               Corn, Flaked (2.6 EBC)                   Grain         2        9.4 %         
0.47 kg               Caramunich Malt (110.3 EBC)              Grain         3        6.4 %         
0.34 kg               Munich Malt (17.7 EBC)                   Grain         4        4.6 %         
0.33 kg               Caramel/Crystal Malt - 60L (118.2 EBC)   Grain         5        4.4 %         
4.69 kg               Pale Malt (6 Row) US (3.9 EBC)           Grain         1        63.4 %       
0.04 kg               Chocolate Malt (886.5 EBC)               Grain         7        0.5 %         
8.78 g                Tettnang [4.50 %] - Boil 15.0 min        Hop           11       1.9 IBUs     
55.19 g               Tettnang [4.50 %] - Boil 60.0 min        Hop           9        24.6 IBUs     
0.30 tsp              Irish Moss (Boil 15.0 mins)              Fining        10       -             
1.2 pkg               Mexican Lager (White Labs #WLP940) [35.4 Yeast         12       -             

Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Medium Body
Total Grain Weight: 7.39 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time     
Protein Rest      Add 19.25 l of water at 54.9 C          50.0 C        30 min       
Saccharification  Add 0.00 l of water and heat to 66.2 C  66.2 C        45 min       
Mash Out          Add 0.00 l of water and heat to 75.6 C  75.6 C        10 min       

Notes:
------

Created with BeerSmith 2 - http://www.beersmith.com

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

105

Rice Hulls = Havreskal från MaltMagnus

/PeO

Ok. Då kan man hoppa över det. Fast bra att han tagit in det. Oat hulls alltså. Rice hulls är ju risskal då.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Blev tillfälle till bryggning idag (sjuk dotter), så jag ger mig på en tredje uppbryggning av denna. Ganska nöjd med receptet, så det blir små ändringar. Ingen majs denna gången (hade inte polenta hemma), och jag använder Carafa special I för en förhoppningsvis mycket nedtonad rostad smak.

La Tercera Noche

25 liter, OG 1.061, 32 IBU, siktar på FG 1.015

3 kg  pilsnermalt
3 kg münchnermalt
0,5 kg melanoidinmalt
0,1 kg Carafa Special I

70g Hersbrucker 3,0% alfa.

SF lager (aktiv slurry)

Hej!

Har druckit en köpelager nu ett par ggr med gott "utbyte"!
Mahou Negra
Heter denna mörka spanska lager, är det åt det hållet ni strävar
eller har jag blandat ihop de olika lager-begreppen?

Lagernovisen Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

lite jag surfade fram på jobbet inatt ...
(styrian goldings från slovenien)
ska brygga min egen i eftermidda när jag vaknat och köra med styrian och va det nu blir mer ... fuggle som bitter kanske
finns ju 3 olika styrian så vilken passar in här ??

http://www.csdecisions.com/2011/08/31/h … uena-beer/

står så här bla ..

Noche Buena features a fairly dry up-front characteristic followed with a thick mouth feel and subtle sweetness, combining fine malts with spicy Styrian hops grown in Slovenia. Beer enthusiasts will notice berry notes at the finish and a nice caramel toasted malt aroma at the nose.

lite om bohemia här

http://www.beerhunter.com/documents/19133-001516.html

Bohemia has 30-35 percent corn starch, but Arnulfo Canales is clearly proud of its clean, firm, smooth, character and gradually-emerging flavors of Styrian hops (23 units of bitterness). The beer has a substantial starting gravity of 13 Plato, producing 5.0 per cent alcohol by volume

Dags för liten provsmakning av tredje försöket. Något misstänksam mot jästen lät jag den sitta i primären länge (5 veckor) vid 15°C, sedan direkt på keg och kolsyra.

Färgen är mörk bärnsten, skummet inte riktigt där ännu. Doftar av spannmål och bröd, någon aning av choklad och torkad frukt. Smaken är massivt maltig men ändå lite sådär piggt pilsneraktig, och man kan ana en skugga av rostad malt. Beskan är distinkt men balanserad, tycker jag, och avslutningen är torr men lämnar ett dovt surr av alkoholen på tungan.

Några observationer:
- Det här är verkligen en riktig vinteröl, en snygg och lurigt lättdrucken bock som döljer hornen med sin pilsneraktiga spänst och torra avslutning. Den här ölen kan man bjuda vem som helst på och de kommer gilla den. Kanske till och med svärmor.
- Den där San Fransisco-jästen är inte så dum ändå. Börjar bli riktigt förtjust i den. Pitchar man tillräckligt mycket så gör den jobbet utan att bråka, och slutresultatet är rent och snyggt och otvetydigt lageröl, även vid 15°C. Den här landade vid FG 1,012 (OG 1,061).
- Kanske borde jag släpa mig iväg på vinterölsträffen (gbg) med den här. Jag kommer nog inte mycket längre utan lite feedback.

Utan att ha haft tungan på den så låter det som du är på spåret. Intressant detta. Måste nog brygga efter ditt recept och prova hur nära man kommer. Ganska kul att man har lyckats tjata igång ett intresse här. Nu känner jag att det är min tur att dr a några strån till stacken.

Hur la du humlen i denna peps? Funderar på en liknande med styrian goldings celia som jag har i frysen. kanske bara en 30 min giva. kan misstänka att många kommersiella bryggerier gör så med koncentratet. Att dom drar i en stor giva bara. kanske kan man kasta i lite northern brewer från början i 90 min koket för att hjälpa upp IBU lite eftersom SG har ganska låg alfa.

En giva vid 60 minuter. Den "riktiga" kanske har någon senare giva också (varför inte 30 minuter), men jag ville ha fokus på maltigheten i denna.

Mycket sugen på den faktiskt.
Men så klart med lite modd angående humlen:

Recipe: La Tercera Noche klon
Brewer: Mange
Asst Brewer:
Style: Munich Dunkel
TYPE: All Grain
Taste: (30.0)

Recipe Specifications
Boil Size: 47.84 l
Post Boil Volume: 47.84 l
Batch Size (fermenter): 44.00 l   
Bottling Volume: 42.00 l
Estimated OG: 1.061 SG
Estimated Color: 28.3 EBC
Estimated IBU: 26.8 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70.00 %
Est Mash Efficiency: 73.2 %
Boil Time: 70 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU         
5.72 kg               Viking M?ºnchermalt (18.0 EBC)            Grain         1        45.9 %       
5.71 kg               Viking Pilsner Malt (3.7 EBC)            Grain         2        45.9 %       
0.84 kg               Viking Melanoidmalt (70.0 EBC)           Grain         3        6.8 %         
0.17 kg               Carafa I (663.9 EBC)                     Grain         4        1.4 %         
200.00 g              Celeia [3.70 %] - Boil 30.0 min          Hop           5        26.8 IBUs     
2.0 pkg               Mexican Lager (White Labs #WLP940) [35.4 Yeast         6        -             

Total Grain Weight: 12.44 kg
Name              Description                             Step Temperat Step Time     
Protein Rest      Add 32.43 l of water at 55.6 C          50.0 C        30 min       
Saccharification  Heat to 66.7 C over 15 min              66.7 C        45 min       
Mash Out          Heat to 75.6 C over 10 min              75.6 C        10 min       

Sparge: Drain mash tun, Batch sparge with 1 steps (27.87l) of 75.6 C water

115 Senast ändrad av scaryeyes (2011-12-06 23:21:25)

Jaha. En liten parentes här. Men lite roligt i alla fall.
Cuautemoc har släppt ytterligare en bohemia. Denna gången heter denna gången Bohemia Chocolate Stout. Pale malt broun malt chocolate och crystal malt. Allt jag vet ännu. Troligen ett säsångsöl så som Bohemia Weissbier och Noche Buena.

http://forumbilder.se/images/9a62011112053dd80.jpg

Två månader efter bryggdatum är den här ölen fullständigt sagolik. Komplex och karamellig men ändå torr och med en fullständigt ljuvlig "kritig" munkänsla. Stilmässigt är det ganska nära en märzen, men jag upplever den här som mindre dov och mer livlig i smaken. Rekommenderar Tercera Noche-receptet till alla som är sugna att prova; majs och annan råfrukt kan man lira in nästa eller nästnästa bryggning när man har koll på stilen.

Om det hjälper någon har jag reducerat/förenklat (allt enligt Ockham) min "münchnifiering" av vattnet till 15 ml (1 msk, ~4g) kalciumkarbonat i mäsken till 25 liter färdigt öl. Detta med göteborgsvatten som bas. Gör man kalkylerna kanske det inte stämmer hundraprocentigt, men det här är någonting som jag provat mig fram till genom bryggning och avsmakning av fler än 20 öl i münchnerstil. Jag kör samma behandling för Porter, men där skulle man nog kunna dubbla givan; återkommer i det ärendet.

Hej peps.
Nu ska jag brygga en liknande din wiener. Det blir lite annat i ingredienser men detta är fortfarande test av utrustning. Så vi får se hur det blir. Har skalat ner för ar att malten ska få bättre utrymme i mäskkärlet. Därav konstiga värden

Men inte spikat ännu. Kanske byter pilsnermalten mot vienna och drar i ett kilo rismjöl? Rismjöl kokas och mäskas på spisen givetvis...

Recipe: La Tercera Noche liknande....
Asst Brewer:

Recipe Specifications
Boil Size: 38.48 l
Post Boil Volume: 38.48 l
Batch Size (fermenter): 35.00 l   
Bottling Volume: 33.00 l
Estimated OG: 1.059 SG
Estimated Color: 34.1 EBC
Estimated IBU: 27.9 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70.00 %
Est Mash Efficiency: 74.0 %

Ingredients:
------------
4.67 kg               Viking M?ºnchermalt (18.0 EBC)            Grain         1        48.5 %       
4.67 kg               Viking Pilsner Malt (3.7 EBC)            Grain         2        48.4 %       
0.10 kg               Viking Crystal 300 (300.0 EBC)           Grain         4        1.0 %         
0.20 kg               Chokladmalt (Castle Malting) (900.0 EBC) Grain         3        2.1 %         
165.22 g              Celeia [3.70 %] - Boil 30.0 min          Hop           5        27.9 IBUs     
1.6 pkg               Mexican Lager (White Labs #WLP940) [35.4 Yeast         6        -             

Total Grain Weight: 9.64 kg
Protein Rest      Add 23.82 l of water at 55.9 C          50.0 C        30 min       

Sparge: Drain mash tun, Batch sparge with 1 steps (24.31l) of 75.6 C water
Notes:
------

Ser gott ut, men vågar du verkligen dra i sådär mycket humle? Visst, den är lågalfa och du kör den i bara 30 minuter, men det finns en hel del bladiga och vegetabiliska smaker som procentsiffrorna och beskakalkylerna inte omfattar.

Sitter och suger på en sådan här nu, och den är förbaskat trevlig. Bäst av allt är att jag har en hel keg i källaren redo för julhelgerna (eller kanske snarare jularbetsveckorna).

119 Senast ändrad av scaryeyes (2011-12-19 23:58:52)

Hej peps.
Jo jag vågar nog stå upp och tala om jag är så modig. Stärkt med ett par hembryggda och en glögg som en jobbarkompis fru har jäst.

Har bryggt en folkis nyss med liknande mängd humle. Fast nu tar jag detta ett steg längre och kör endast en giva. Sneglar lite västerut då jag inte vill ha hög ibu, men en hel del humlesmak.  Misslyckas  jag, hoppas jag på en rejäl krash, annars minns man inte det och kanske gör om samma misstag... smile

Hade ingen melanoidinmalt hemma. Tar krystal... Har nog en skväll 100 åxå. Jag är inte alls hemma på karamellmalterna. Vill helst inte använda karamellmalt alls i lageröl då jag inte tycker det passar. Men va tror du? Melanoidin kommer ju även från münchenermalten.Har lite carapale10 och caraplus 10 men dom är mer som dextrinmalter har jag förstått.

Det behöver ju inte vara fel med karamellmalt i lageröl, har smakat ett par riktigt bra med tydlig karamellton. Och på 1%-nivån är det ju frågan om den märks alls. I och med att du skall ha så pass mycket humle i är det nog inte fel att backa lite på melanoidiner och maltighet, för balansens skull.

Va gör melanoidiner egentligen? Är det en form av öförjäsbara sockerarter?

Så här blir det:

har mäskat in pilsnemalten med kokt masmjöl och rismjöl. Flaked rice och grits i beersmith.
Minimäsken är redan kalr och väntar på spisen tills i morgon bitti då det är inmäsk.

Recipe: La Tercera Noche klon 3
Asst Brewer:

Recipe Specifications
Boil Size: 38.48 l
Post Boil Volume: 38.48 l
Batch Size (fermenter): 35.00 l   
Bottling Volume: 33.00 l
Estimated OG: 1.052 SG
Estimated Color: 34.9 EBC
Estimated IBU: 29.8 IBUs
Brewhouse Efficiency: 60.00 %
Est Mash Efficiency: 63.4 %

Ingredients:
------------
4.70 kg               Viking M?ºnchermalt (18.0 EBC)            Grain         2        47.0 %       
3.40 kg               Viking Viennamalt (7.0 EBC)              Grain         3        34.0 %       
0.10 kg               Viking Crystal 300 (300.0 EBC)           Grain         7        1.0 %         
0.20 kg               Chokladmalt (Castle Malting) (900.0 EBC) Grain         6        2.0 %         
165.00 g              Celeia [3.70 %] - Boil 30.0 min          Hop           8        29.8 IBUs     
1.6 pkg               Mexican Lager (White Labs #WLP940) [35.4 Yeast         9        -             
0.40 kg               Rice, Flaked (2.0 EBC)                   Grain         5        4.0 %         
0.70 kg               Grits (2.0 EBC)                          Adjunct       1        7.0 %         
0.50 kg               Viking Pilsner Malt (3.7 EBC)            Grain         4        5.0 %         

Total Grain Weight: 10.00 kg
Protein Rest      Add 25.64 l of water at 55.7 C          50.0 C        30 min       

Sparge: Drain mash tun, Batch sparge with 1 steps (22.85l) of 75.6 C water
Notes:
------

scaryeyes skrev:

Va gör melanoidiner egentligen? Är det en form av öförjäsbara sockerarter?

Nja, inte sockerarter utan andra ämnen som bildas när sockerarter (kolhydrater) och proteiner (aminosyror) reagerar vid värme. Samma sak som händer när du slänger en köttbit på grillen. Jamil har en bra jämförelse med rostat bröd vs. orostat. Det rostade har en hög grad av melanoidiner, det orostade inte så mycket.

Den praktiska användningen av melanoidinmalt är att få smaken av dekoktionsmäskning utan att behöva slabba med riktiga dekoktioner. Och dekoktioner har ju sin plats i centraleuropeisk öl, inte minst wieneröl, märzen och bock.

Hmm... läste ju allt et där med polymer skolan. Har glömt allt plus lite till.

Men då finns det bara smakämnen alltså i mela-maltenten att tillgå? Typ münchermalt då. OM man inte har melanoidinmalt hemma .....

ok mitt bidrag till den här tråden

smakar efter 3 veckor på flaska .    kunde inte hålla mej längre smile

kan bara säga att det är skitgott öl fast det inte blev riktigt som ja tänkt mej men nästan , fast den kanske blev som den borde vad vet ja.
smakar kanon iallafall wink

jäste ut lite dåligt men det gör inget för när ja läser beskrivningen från 
Dos Equis/Heineken  så smakar det nästan så.

Mäskade högt (69/70 gr)för att den skulle bli lite söt men den smakar inte sött
fast den jäste ju inte ut helt häller.

Type: All Grain Date: 2011-11-10
Batch Size (fermenter): 18,50 l
Boil Size: 22,00 l Asst Brewer: 
Boil Time: 70 min
End of Boil Volume 19,24 l Brewhouse Efficiency: 78,00 %
Final Bottling Volume: 18,50 l Est Mash Efficiency 78,0 %
Fermentation: Lager, Single Stage

Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
3,20 kg Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC) Grain 1 63,9 %