Angående grilltändare

Jag har lite problem att få upp ett ordentligt rullande kok och har provat att isolera med liggunderlag.
Det har hjälpt med det är fortfarande rätt vegt så jag tänkte slänga i en grilltändare som jag läst om här på forumet.
Jag är dock lite oroligt för det här med elen och tänkte därför på jordfelsbrytare. Om jag köper en sån här grilltändare och en sån här jordfelsbrytare, borde det fungera?
Kan jag ha i hela tändaren, upp till plasthandtaget? Och kan det gå att böja metallen så man kan hänga den över kanten på kastrullen?
Jag är lite orolig för det här med el och söt vätska i kombination...

Sv: Angående grilltändare

Det är precis så jag kör (still alive!) Nej metallen går inte att böja, men plasthandtaget kan hakas på kanten, men bäst är nog att använda metallhållaren som följer med som en extra säkerhet. Om man använder ett spännband för att fästa liggunderlaget kring grytan kan man även fästa hållaren med det.
Tänk på att jordfelsbrytaren måste användas i upprätt läge bara så det kan inte vara skrymmande saker ovanför eluttaget.

http://bistron.tumblr.com/

Och om man trots allt skulle råka doppa ner hela tändaren i grytan, är det förknippat med någon vidare fara?
Går det att sätta ett grenuttag efter jordfelsbrytaren eller saboterar det dess funktion?
Tack för svaret! Någon gång ska jag sätta mig in i grundläggande ellära...

melange skrev:

Och om man trots allt skulle råka doppa ner hela tändaren i grytan, är det förknippat med någon vidare fara?
Går det att sätta ett grenuttag efter jordfelsbrytaren eller saboterar det dess funktion?
Tack för svaret! Någon gång ska jag sätta mig in i grundläggande ellära...

Det beror ju på om själva sladdinfästningen håller tätt eller ej, men det är kanske bättre att säkerställa att man inte doppar hela tändaren i grytan.

Ja det går att sätta grenuttag efter jordfelsbryttaren, naturligtvis jordade sådana.

det går att böja grilltändare, hur mycket vet jag dock inte. Jag har en som jag tänder min vedspis med, som jag böjt till för att komma in, men dock inte böjt den så mycket.

Vilket material görs grilltändarna av? Är ni inte oroliga att rätt så onyttiga ämnen som diverse (tung)metaller släpps lös i eran öl?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Grilltändare finns i koppar och rostfritt. Jag använder grilltändare i rostfritt till lite andra saker och jag har lyckats räta och böja dom till en 180 graders böj så de går att hänga runt kanten. Mina är köpta på rusta och är på 835W.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

macchiato skrev:

Tänk på att jordfelsbrytaren måste användas i upprätt läge bara så det kan inte vara skrymmande saker ovanför eluttaget.

Ah! Ovärderlig information! Jag antar att det finns nån logisk orsak till detta som har att göra med konstruktionen och att den litar till gravitation eller nåt?

Det är dock dåliga nyheter för mig i nuläget, det betyder att jag inte kan använda jordfelsbrytare i min nuvarande set-up, då jag f t hämtar el till min elgryta från ett köksuttag som sitter i lysrörsarmaturen ovanför diskbänken. detta uttag pekar då rakt ner mot diskbänken och jordfelsbrytaren blir liksom hängande "på rygg" eller hur man ska uttrycka det?

9 Senast ändrad av melange (2011-12-10 21:51:57)

Tack för alla svar!
ballista: Hade du någon speciell teknik när du böjde tändaren, eller vanlig försiktighet? Får för mig att de lätt kan spräcka vad som nu finns på insidan.

Edit: Clas Ohlson hade inga grilltändare på lager här i Malmö så jag begav mig till Biltema och hittade en böjd grilltändare. Den är lite vek på 500w, funderade på att köpa två men det blev en för denna gången. Jag böjde till den lite extra och hängde den över kanten. Såhär blev det: http://i.imgur.com/aNhEC . Än har jag inte tagit fyr så so far so good.

Njae,.. jag böjde bara mina, har hållt i 8 år nu och fungerar fortfarande. Används 2-3gg/vecka 8-12 timmar i stöten.

Mina grilltändare är mycket lika de på biltema fast med högre effekt.

Martin

På flaska:

Är det verkligen så att en jordfelsbrytare måste användas i upprätt läge? Det är ju en allvarlig begränsning som jag aldrig sett i några datablad. Det gör ju portabla brytare praktiskt oanvändbara. På brytarna finns en testknapp som skapar en strömobalans större än 30 mA och utlöser brytaren. Om man har installerat brytaren på något ställe och testknappen utlöser brytaren  kan jag inte se annat än att brytaren fungerar ok.

det där låter ju mycket märkligt. Kan inte riktigt tro på det. Att en portabel jordfelsbrytare måste användas i upprätt läge.

Enligt mina egna erfarenheter fungerade den bra i liggande läge med stickkontakten pekande ner. Eftersom det var lite läckage vid en
elpatron och lite vatten kom in över elkablarna lät inte jordfelsbrytaren mig att slå igång elen.

Eller missförstod jag något i ovanstående påstående?

Den modell som hänvisas till från C.Ohlson har i alla fall den anvisningen och är markerad med pilar för att förtydliga vilken del som skall vara upp resp. ned.

http://bistron.tumblr.com/

Det är väl så att även en jordfelsbrytare likt säkringar, strömbrytare ska vara "på" uppåt och "av" nedåt. Detta gäller ju ifall då jordfelsbrytaren har en vipparm för återställning. Ifallet med den diskuterade jordfelsbrytaren så finns ju endast knappar, jag har själv en likadan fast köpt på jula. Min har pilar som markering. Anledningen till pilarna är för att indikera då den stoppas i uttag utomhus. Då ska locket som öppnars för att stoppa i stickproppen agera som ett litet tak och förhindra att vatten tränger in i kontakten. Jordfelsbrytaren i sig fungerar precis lika bra i alla tänkbara vinklar och lägen.

Martin

På flaska: