Förslag på humle?

Hejsan, sitter å knopar ihop en pale ale med biscuit malt och vet inte redigt vad för humle som jag skall använda eller hur. Iallafall så vill jag ha med ganska mycke cascade på slutet. Tanken är att humlen ska ge en skön beska och gärna lite fruktig smak.
Så det som önskas är lite förslag på någon humlesort som funkar bra med cascade och som kanske ska användas som bitterhumle? Nu är jag ingen expert på humle men Cascade brukar väl oftast användas som aroma? Eller kan det vara lite vadsomhelst?

Här är receptet än så länge:

Calmare Pale ale
Type: All Grain
Batch Size (fermenter): 15,00 l   
Boil Size: 18,51 l   
Boil Time: 60 min   
( tänkte slänga i 2kg is efter boilen för att komma upp i 15 l och ner till 25 grader. Boil sizen såg kanske lite liten ut annars.)

Ingredients
Amt     Name     Type     #     %/IBU
0,16 kg     Biscuit Malt (45,3 EBC)     Grain     3     4,0 %
0,20 kg     Caramel/Crystal Malt - 40L (78,8 EBC)     Grain     2     5,0 %
3,55 kg     Pale Malt,  (5,9 EBC)     Grain     1     90,9 %

Est Original Gravity: 1,059 SG   
Est Final Gravity: 1,013 SG   
Estimated Alcohol by Vol: 6,1 %   
Est Color: 14,6 EBC

Alla svar är bra svar! smile

www.youtube.com/fjordsbrewery

Sv: Förslag på humle?

Jag gillar amarillo chinook och colombus. Colombus tycker jag är bra som bitterhumle för den har så pass hög AA% och ger en skön beska. Sen funkar alla de tre fint med cascade tycker jag.

www.brygg.se

Amarillo +1
Funkar bra med Cascade, men INTE som bitterhumle. Synd att koka bort de fina aromerna, lägg i Amarillon vid flameout i stället.
Som bitterhumle kan du använda Cascaden eller kanske nån annan med lite högre alfasyra istället. Kanske nån annan C-humle (Citra, Chinook, Columbus, ...)

Bitterhumle lämnar inte så mycket mer bidrag än just beska så det går bra med lite vadsomhelst, dock är det mer ekonomiskt att använda en humle med högre alfasyra (=mindre humlemängd nödvändig)

Jag brukar köra magnum och eller perle som bitterhumle i några ale jag har med cascade.

/Calle

Citra och Cascade tycker jag är en trevlig kombination. Fuggle och Cascade är också najs men det blir inte lika fruktigt men dom kompletterar varandra bra tycker jag.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

6 Senast ändrad av Fjord's Brewery (2011-11-28 14:19:37)

Tackar för alla fina förslag, nu verkar det som att det är lite ont om humle så det som vi kommer att ha hemma till bryggningen är förmodligen Cascade saaz och columbus. Så då är frågan hur humlegivorna ska bli. Bitterhumle blir det ju vid 60 då och då passar väl columbus bra? Sedan så blir det  åtminstonde cascade i 5 minuter. Men ska man ha i något vid typ 15 också kanske? Saaz kanske vi inte har någon användning för om vi inte ska köra den som bitterhumle och skippa att köpa columbus. Hur stor skillnad gör bitterhumlen för smaken?

Tror ni på något sånt här?

20,35 g     Columbus (Tomahawk) [17,00 %] - Boil 60,0 min     Hop     4     41,9 IBUs
35,10 g     Cascade [5,50 %] - Boil 5,0 min     Hop     6     4,7 IBUs
19,85 g     Cascade [8,50 %] - Boil 15,0 min     Hop     5     10,1 IBUs

bitternes: 56,7 IBUs

Edit: Oj nu ser jag att alfasyran på cascaden är fel, det är nog 7,6% det ska stå.

Saaz som bitterhumle? Nja. Röstar på Columbus som du själv föreslår. Bitterhumlen gör ju någon skillnad för smaken (antar att du avser smak- som i smakgivan av humle? Annars gör den jävvlit mycket för smaken i form av bitterhet...), men inte så mycket. Kan ge lite vegetativa (gräs-) smaker om det är stora mängder har jag för mig?

Den blir rätt besk den där ölen, men jag hade inte backat för det.

8 Senast ändrad av Fjord's Brewery (2011-11-29 19:11:23)

Columbus får det bli, sänker nog beskan lite också smile

Inte funderat på att slänga i lite columbus på slutet med?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Hmm funderade lite på att ha i lite 15 min för lite mer smak. Eller tror du att det är bättre att ha i lite i 5 min?

Varför inte lite på 15 och 5?

www.brygg.se

Ja, iofs.. Det funkar ju fint! smile