Mitt första öl

Hej Alla öldrickare !

Hade tänkt mig brygga ett öl för första gången, spontanhandlade lite på PGW här i stockholm, hade ett recept i huvet på en extra Stout, men fick inte tag i samma malt eller humle, så nu har jag Muntons malter : 5kg Pale Ale (krossad), 1kg chokladmalt, 1kg Crystal malt, samt rostat korn .
Humlen tog jag Northern brewer kottar med 9.91 i alfasyra. Jästen blev Safale US-05

Receptet jag hade kikat på var "Dancer in the dark extra stout" från receptbanken i shbf.se, nu e frågan om det kan bli nå bra med det jag har, och hur mycket humle ska jag köra på, gillar mer beska än sötma, det nämda ölet körde bara med en giva på 30g genom hela koket.
Hoppas någon kunnig kan svara på mitt lilla problem.

Har också sprungit på en rostfri isolergryta med 27 liter som volym, vad händer om man reduserar vätskan men bibehåller maltmängden ? kan den då bli för söt ? hur mycket starkare skulle den bli ?

en del frågor från en novis, med hopp om ett bra förstaöl

Mvh

Sv: Mitt första öl

hur mycket humle behövs det för att få mellan 35-40 IBU

Om du googlar" ibu calculator" så kan en sådan räkna på humlen åt dig. Det där kan nog bli en fin fin stout.
Om du ökar maltmängden får du mer socker som ger mer alkohol och mer restsötma. Det blir helt enkelt en större öl då. Lycka till med brygget!

www.brygg.se

Anledningen till att det bara var EN humlegiva på 30g i det receptet är att öltypen Stout inte är speciellt humlebaserad (till skillnad från t ex IPA). Traditionellt har man bara använt en bittergiva i den och låtit maltsmaken spela första fiolen s a s.

Om du vill brygga en "typisk" stout så gör du på samma sätt, vill du ha mer humle så tar du mer humle.

Om du gillar extra beska så låter du den extra humlen koka med i hela koket (60-90 min gissar jag), vill du ha mera smak (inte bara beska) så låter du den extra humlen koka med ca 10-20 min, och vill du istället ha arom ("näsa") så slänger du i den extra humlen mot slutet av koket (0-5 min) för att inte koka bort de aromatiska ämnena.

Du kan också (inte alls typriktigt, men upp till dig att välja) "torrhumla" dvs lägga i humle i jäskärlet (primär- eller sekundär-) när det gått cirka tre-fyra dagar, låta det ligga mellan 4-15 dgr (härom tvista de lärde) för att sedan buteljera. Detta förfarande ger en kraftig humlearom (givetvis lite beroende på mängd och antal dagar) som man typiskt INTE återfinner i klassisk stout.