Jag gjorde det faktiskt inte i ugnen pga pannorna inte var så där jättetjusiga....... Jag gjorde det på en ren stekpanna faktiskt med full varma, och tog provar (krossade ett korn för att kolla färgen inomtill) då och då efter malten var blivit helt mörk på utsidan, för att se om det var klart. Dock ska man inte hälla på för mycket malt i taget om man gör det på det sättet (minskar malten får en ojämn färge). Jag testade själv malten efter det var klart för att se hur bra det är. ca. 5-6 gram mäskade jag i 3 liter vatten i 10 minuter, och fick en mycket bra mörk röd/brun färg, så det funkar i allafall bra. Men det är jättejobbigt att stå i all den rök som det blir i köket kan jag säga, så då och då var jag tvungen flytta på pannan.
Jag ska göra mer imorgon, och då kommer pannorna till ugnen bli rena. Jag kommer att ha koll på tiden, så jag kan skriva om hur länge. Men jag rekomendera starkt att man själv då och då tar ett korn och krossar det, för att se om man är nöjd med färgen inomtill malten.
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH