Chocolate Wheat

Kan förövrigt rekomendera är att rosta Vete-malt. Weyerman säljar ju Chocolate Wheat som jag var ganska nyfiken på. Därför rostade jag själv en del vetemalt. Jag är mycket mycket nöjd med resultatet. Kan passa perfekt i Schwarzbier, Porter, Baltisk Porter, Dunkel Weissbier och andra mörka öl som inte får ha en alldeles för brändt karaktär. Smaken blir mycket mer rund och choklad-liknande än vid vanlig chokladmalt. Prova det:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Chocolate Wheat

Det låter jättegottt. Hur gjorde du när du rostade den? I ugnen på 230 grader? Hur länge?

Think globally. Drink locally.

Jag gjorde det faktiskt inte i ugnen pga pannorna inte var så där jättetjusiga....... Jag gjorde det på en ren stekpanna faktiskt med full varma, och tog provar (krossade ett korn för att kolla färgen inomtill) då och då efter malten var blivit helt mörk på utsidan, för att se om det var klart. Dock ska man inte hälla på för mycket malt i taget om man gör det på det sättet (minskar malten får en ojämn färge). Jag testade själv malten efter det var klart för att se hur bra det är. ca. 5-6 gram mäskade jag i 3 liter vatten i 10 minuter, och fick en mycket bra mörk röd/brun färg, så det funkar i allafall bra. Men det är jättejobbigt att stå i all den rök som det blir i köket kan jag säga, så då och då var jag tvungen flytta på pannan.

Jag ska göra mer imorgon, och då kommer pannorna till ugnen bli rena. Jag kommer att ha koll på tiden, så jag kan skriva om hur länge. Men jag rekomendera starkt att man själv då och då tar ett korn och krossar det, för att se om man är nöjd med färgen inomtill malten.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

skulle man kunna tillverka egen crystal malt på liknande sätt månntro? är som sugen på riktigt mörk karamellmalt. skulle man kunna ta pale malt och låta den ligga och dra i 65-gradigt vatten för att sen värma den i ugnen till önskad färg? nån som provat?

Nej, jag har inte provat, men mina funderingar har varit att göra ungefär som du beskriver. Alternativt blöta ner kornen, lägga dem på en plåt och värma ugnen till 65°C i en timme, sedan höja till 200-230°C tills färgen blir rätt.

Det är så helvetes dyrt att köpa Special B från utlandet, så kunde man fixa det själv i ugnen vore det hemskt trevligt.

Think globally. Drink locally.

hittade den här http://oz.craftbrewer.org/Library/Metho … ting.shtml som på ett väldigt bra och rättframt sätt beskriver hur man går tillväga när man rostar olika maltsorter hemma.

Är själv väldigt sugen på vetechockladmalt men ska se hur carafa I special fungerar först. Haft i den i ett otal öl nu. Funderar lite på om det är vetemaltens tunna skal som ger den en mindre rostad och mjukare karaktär. Då borde ju skalad (dehusked) som special malten fungera utmärkt och lite enklare än att rosta själv.