Kalciumklorid

Hej alla, jag är ny här på forumet. Har läst här flitigt ett bra tag men aldrig postat förr.

Jo, jag sitter och filar på mitt bryggvatten till en en Belgian Blond.
Enligt mina beräkningar (nåja, chansningar är nog rättare ord) så ska jag bla. tillsätta kalciumklorid för att få den profil jag önskar.

Nu till själva frågan:

Jag har använt mig av Brewing Water Chemistry Calculator på Brewer's friend och där anges kalciumklorid i gram, men den jag har är en lösning på 33% (Brouwland, köpt på Humlegården). Någon som har koll på hur jag får rätt mängd?

Till 25l bryggvatten ska jag tillsätta 3 gram Kalcimklorid (enligt mina sk. beräkningar på Brewer's friend)

2 Senast ändrad av svensson.lu (2011-11-18 11:19:14)

Sv: Kalciumklorid

Jag har för mig att frågan varit uppe tidigare och jag kommer inte ihåg vad som sades då.
Rent principiellt är det så att kalciumklorid normalt sett är bundet till vatten. Det är därför man använder kalciumklorid i div torkutrustning t.ex i "torrbollen" för att suga upp vatten från den omgivande luften. Hur mycket vatten som är bundet i den kalciumklorid som din beräkning baserar sig på framgår inte (men förmodligen dihydrat, dvs att för varje CaCl2 så sitter det 2st H2O) Detta betyder då att mängden rent kalciumklorid i själva verket är mindre än de 3g som du ska tillsätta. Brouwlands 33% lösning borde rimligvis basera sig på bara kalciumkloriden om det ska vara helt korrekt. Men det är ju inget som hindrar att de också utgår från någon form av hydrarat salt. Kontentan är att du egentligen inte säkert kan veta vad som gäller utan mer info.

Men då allt detta kommer att påverka mindre än du tror så föreslår jag att du tar 3 gånger så mycket lösning som du ska ha salt. Dvs 9g eller ungefär 2 tsk.

Jag läste också om detta i någon tråd där någon hade räknat ut det, något som jag till och med antecknade wink

Om du skall ha 3g skall du ta det gånger 2,3 för den 33% lösningen.

Dvs, 3 * 2,3 = 6,9 gram 33% kalciumklorid.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

4 Senast ändrad av Morgan Alfredson (2011-11-18 12:26:05)

Tack för svaret.

Anledning till tillsatsen av kalciumklorid är att jag då går från "Bitter" till "Malty" enligt kalkylatorn på Brewer's friend.
Men eftersom jag har har hög alkalinitet (Malmövatten) så kommer jag ändå inte i närheten av av något  bryggvatten som lämpar sig för blonda öl (om jag förstått saken rätt)  så det kanske inte ens är lönt att justera vattnet alls?

Edit: menar en hög halt HCO3 (130)

Där damp det in ett svar till.

Tack för det, ska genast anteckna smile

Morgan Alfredson skrev:

Tack för svaret.

Anledning till tillsatsen av kalciumklorid är att jag då går från "Bitter" till "Malty" enligt kalkylatorn på Brewer's friend.
Men eftersom jag har har hög alkalinitet (Malmövatten) så kommer jag ändå inte i närheten av av något  bryggvatten som lämpar sig för blonda öl (om jag förstått saken rätt)  så det kanske inte ens är lönt att justera vattnet alls?

Edit: menar en hög halt HCO3 (130)

Visst är det lönt att justera vattnet om dina ambitioner är att brygga det bästa möjliga.
Jag brygger med Malmövatten och tillsätter till 27L vatten vid inmäsk mellan 3-6g kalciumsulfat och ca 1g kalciumklorid och ev. mjölksyra beroende på recept och ingredienser. Ljusa öl tenderar att landa en aning högt i mäsk pH här i Malmö. Sedan tenderar vete att öka buffringskapaciteten i mäsken ytterligare.

Om du vill ha hjälp så får du höra av dig, jag bor 8 meter från malmö brygghus och har bryggt och vattenbehandlat ett par år här i malmö.
Just denna helgen är jag på porterfestival i GBG, men sedan är du välkommen förbi.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tack Thomas, all hjälp och alla tips är så klart välkomna. Bor själv vid St:Knut så det är ju nära och bra.

Vi brygger på tisdag så det blir nog att jag testar mig fram med vattnet den här gången.

Hej på er,

Jag har med lite funderingar angående tillsatser. Bolmenvattnet jag använder är perfekt att göra lageröl på, men nu ska jag göra ännu en ESB och det är 6 försöket, så jag vill äntligen få till den rätta smaken och tänkte prova lite tillsatser. Tillsatserna jag har tillgång till är gips, magnesiumsulfat och bikarbonat.
Nu till frågorna. Är det verkligen vattenmängden innan kok man räknar på?
Sedan om jag tittar på rekomenderade mängder av tillsatserna är det inte rätt högt för att komma i närheten av Burton vattnet? Ex. på 56 l vatten har jag 63g gips, 13g MgSO4 och 10g bikarbonat.

Vissa sidor på nätet varnar för att det är för mycket och jag vill inte offra njurarna med, levern är körd efter all kartongbesk ESB jag har tvingat i mig  :-)

MP skrev:

Hej på er,

Jag har med lite funderingar angående tillsatser. Bolmenvattnet jag använder är perfekt att göra lageröl på, men nu ska jag göra ännu en ESB och det är 6 försöket, så jag vill äntligen få till den rätta smaken och tänkte prova lite tillsatser. Tillsatserna jag har tillgång till är gips, magnesiumsulfat och bikarbonat.
Nu till frågorna. Är det verkligen vattenmängden innan kok man räknar på?
Sedan om jag tittar på rekomenderade mängder av tillsatserna är det inte rätt högt för att komma i närheten av Burton vattnet? Ex. på 56 l vatten har jag 63g gips, 13g MgSO4 och 10g bikarbonat.

Vissa sidor på nätet varnar för att det är för mycket och jag vill inte offra njurarna med, levern är körd efter all kartongbesk ESB jag har tvingat i mig  :-)

Tjena MP

Nu är jag ganska lat och orkar inte leta upp om/hur pass vattnet skiljer sig från ex. Malmö
Så utan några sådana siffror så är det svårt att ge annat än siffror på vad jag brukar köra med i runda slängar till sådan öl -

(ur minnet)
Ca     ~ 100>
Mg     ~ 6
Na     ~ 30
SO4   ~ 160
Cl      ~ 40
HCO3 ~ 140

Mängden salter  (sluta kalla dem "tillsatser") beräknar du på mängd vatten vid mäskning. Inte på volym vid kokstart eller kokslut.
Det du vill "emulera" är reaktionen genom hela processen. Vattnet börjar sin påverkan av slutprodukten samma ögonblick det kommer i kontakt
med malten. Mineralhalter och i synnerhet pH påverkar både enzymernas aktivitet samt vilka komponenter ur malt och humle du extraherar.

Beroende på dina mäsk och lakningsmetoder bör du välja rätt sätt att behandla ditt vatten.
Ex. mäskar du in med 12L vatten så räknar du på dina salter osv. till 12L vatten. Kommer du att laka med 20L så kommer så klart mineralkoncentrationen i ditt färdiga öl inte överenstämma med "orginalvattnet" eftersom du efter lakning spätt ut koncentrationen med "obehandlat" vatten. Beroende på recept och ursprungsvatten så väljer man ofta att antingen syra (mjölk, salt eller fosforsyra) sitt lakvatten
och/eller tillsätta mer salter under kok. (Vilket oftast ändå är en bra ide då en viss mängd åndå blir kvar i draven och en viss mängd faller ur
under kok.)

Mao. mäskar du med en emulering av vatten A och lakar med rent kranvatten (B) så kommer din öl inte att smaka som om den var bryggd med
vatten (A). Hur du går runt detta och får rätt mineralhalt i din öl beror som ovan på vilken mäsk och lakmetod du använder och hur stor skillnaderna är från ditt faktiska vatten och din önskade vattenprofil.

Vattenbehandling är lite klurigt att sätta sig in i, men när poletten trillar ner känns allting mycket bättre.
Lycka till med dina bryggder.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

10

Tack för svaret, jag ska sluta kalla salterna för tillsatser :-). Det satt bara i huvudet eftersom salterna fanns under tillsatser när jag köpte dom. Beersmith räknar fram att den totala mängden bryggvatten är ca 63l, så jag tänkte göra en 80l och slänga i salterna när jag värmer detta vatten men det är kanske fel? Sen är det mängden salter Beersmith föreslår om jag har Burton vatten som mål, slår jag in samma värden här http://www.brewersfriend.com/water-chemistry/ (vet inte hur man gör länkar)så varnar den att det är för stora mängder.

11

nu vet jag hur man gör länkar

Börja inte med att härma Burtonvattnet, det har enorma mängder sulfat och ger väldigt strävt öl. Tomas siffror ser vettiga ut så starta med nåt liknande. Om du sen vill ha ännu strävare beska så kan du öka mängden kalciumsulfat eller magnesiumsulfat nästa gång.

Själv har jag slutat att saltbehandla lakvattnet, och jag har bara mjölksyra i det när jag gör ljusa öl. Men jag har väldigt mjukt vatten. Jag tillsätter istället salter i mäsken och ibland i koket om det är en speciell karaktär jag är ute efter.