MP skrev:Hej på er,
Jag har med lite funderingar angående tillsatser. Bolmenvattnet jag använder är perfekt att göra lageröl på, men nu ska jag göra ännu en ESB och det är 6 försöket, så jag vill äntligen få till den rätta smaken och tänkte prova lite tillsatser. Tillsatserna jag har tillgång till är gips, magnesiumsulfat och bikarbonat.
Nu till frågorna. Är det verkligen vattenmängden innan kok man räknar på?
Sedan om jag tittar på rekomenderade mängder av tillsatserna är det inte rätt högt för att komma i närheten av Burton vattnet? Ex. på 56 l vatten har jag 63g gips, 13g MgSO4 och 10g bikarbonat.
Vissa sidor på nätet varnar för att det är för mycket och jag vill inte offra njurarna med, levern är körd efter all kartongbesk ESB jag har tvingat i mig :-)
Tjena MP
Nu är jag ganska lat och orkar inte leta upp om/hur pass vattnet skiljer sig från ex. Malmö
Så utan några sådana siffror så är det svårt att ge annat än siffror på vad jag brukar köra med i runda slängar till sådan öl -
(ur minnet)
Ca ~ 100>
Mg ~ 6
Na ~ 30
SO4 ~ 160
Cl ~ 40
HCO3 ~ 140
Mängden salter (sluta kalla dem "tillsatser") beräknar du på mängd vatten vid mäskning. Inte på volym vid kokstart eller kokslut.
Det du vill "emulera" är reaktionen genom hela processen. Vattnet börjar sin påverkan av slutprodukten samma ögonblick det kommer i kontakt
med malten. Mineralhalter och i synnerhet pH påverkar både enzymernas aktivitet samt vilka komponenter ur malt och humle du extraherar.
Beroende på dina mäsk och lakningsmetoder bör du välja rätt sätt att behandla ditt vatten.
Ex. mäskar du in med 12L vatten så räknar du på dina salter osv. till 12L vatten. Kommer du att laka med 20L så kommer så klart mineralkoncentrationen i ditt färdiga öl inte överenstämma med "orginalvattnet" eftersom du efter lakning spätt ut koncentrationen med "obehandlat" vatten. Beroende på recept och ursprungsvatten så väljer man ofta att antingen syra (mjölk, salt eller fosforsyra) sitt lakvatten
och/eller tillsätta mer salter under kok. (Vilket oftast ändå är en bra ide då en viss mängd åndå blir kvar i draven och en viss mängd faller ur
under kok.)
Mao. mäskar du med en emulering av vatten A och lakar med rent kranvatten (B) så kommer din öl inte att smaka som om den var bryggd med
vatten (A). Hur du går runt detta och får rätt mineralhalt i din öl beror som ovan på vilken mäsk och lakmetod du använder och hur stor skillnaderna är från ditt faktiska vatten och din önskade vattenprofil.
Vattenbehandling är lite klurigt att sätta sig in i, men när poletten trillar ner känns allting mycket bättre.
Lycka till med dina bryggder.
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio