funderar på att bygga en HLT

Hallå!

Behöver ett litet projekt i höst/vintermörkret och tänkte slänga ihop en enkel HLT. För enkelheten och kostnadens skull tänkte jag lite snabbt att jag kunde använda en 30L jästtunna och ett 2kW-element från rinkabyrör. Vågar jag ha ett 2kW-element som sticker in 285mm i en plasttunna som är ca 310mm i diameter? Eller kommer plasten smälta? wink  Känns som det kommer ta lite för lång tid att värma 25-30L vatten med 1 kW så 2 kW känns bättre. (såg nu också att Relek har 2kW element som bara är 255mm)

/Calle

Sv: funderar på att bygga en HLT

vattenkokarelent funkar bra annars. billigare åxå

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag tycker det ser lite läskigt ut med alla öppna sladdar som i denna:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3993

Med en elpatron så kan man ju få en fin liten kopplingsbox.

/Calle

4 Senast ändrad av Björn Petersson (2011-11-15 17:49:39)

Här finns ett element som faktiskt är avsett att sätta i en plasttunna el.dyl. Det är ju i princip ett vattenkokarelement, kan bli lite dyrare men man slipper att slakta en vattenkokare och behöver bara köpa till en standardsladd. Kallas där i den engelska upplagan "heating element for mashing bin" och är på 2,4kW.

http://www.brouwland.com/en/

sök under rubriken "Brewing" sedan "Brewing equipment" och sedan "Brew kettles" - art.nr. 057.008.5

Jag har en själv - det ser guldigt ut på bilden men det är vitmetall.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/63_v%E4rmeelement.jpg

Jag tror den som Björn länkar här funkar bättre än vanlig elpatron. Kan va svårt att fästa en elpatron i hinken.

Björns element ser kalasbra ut faktiskt. Hur ofta går säkringen (10A) med med 2400 watt? Jag får det till strax över 10A på 230V och i min lägenhet är det nog svårt att hitta ett uttag som jag kan använda endast för denna. Brukar ju ligga andra uttag och lampor på samma grupp.

Synd att de inte verkar ha elementet i lager just nu bara sad

/Calle

7 Senast ändrad av fresta (2011-11-15 21:37:03)

Jag har kört med sådana som Björn länkar till i många år utan problem. De är nog närmare 20 år vid det här laget! Jag köpte dem billigt som reservdel nån gång jag var i Storbritannien. Kostade ca 10 pund då om jag minns rätt.

Den finns inte på något annat ställe det där elementet? Har försökt googla på det utan någon lycka.

www.youtube.com/fjordsbrewery

cwahlin skrev:

Hur ofta går säkringen (10A) med med 2400 watt?

På elementet jag har står det instämplat "220/240V 2 000W" men jag har inte provat det ännu trots att det blivit liggande ett antal år. Det skulle kunna vara så att elementet ger 2 400 W vid 240V (10A)

Jag kan tillägga att det har en s.k. C16 anslutningskontakt (hane) - det brukar sitta på vattenkokare, X-box 360 mm. Till den använder man en apparatkabel med en C15 (hona) i ena änden och en vanlig jordad kontakt i den andra. En sådan finns bl.a. hos Kjell & Co och har där art.nr. 67-012 (2m lång och kostar 49:90). C15 och C16 är avsedda för max. 10A.

Den skiljer sig lite (har en liten ursparning resp. tapp) från de också tre-stiftade C14 resp. C13 som är det vanliga till datorer, TV etc.

10 Senast ändrad av Björn Petersson (2011-11-15 23:27:24)

Fjord's Brewery skrev:

Den finns inte på något annat ställe det där elementet? Har försökt googla på det utan någon lycka.

Titta här! Jag googlade på det företagsnamn som fanns till instruktionsbladet till mitt element.

http://www.pecoservices.co.uk/homebrew-products-8-c.asp

Stort tack Björn!

Beställer 2 stycken på en gång. 500 kr med frakt från england är ju inte helt dåligt! smile

/Calle

Jag sökte efter "kettle element" på Ebay och fick upp några träffar. Men de var inte kapslade och kostade mer än den från pecoservices som Björn länkar till ovan.

Fjord's Brewery skrev:

Vi kan ta in denna (och i princip varje annan artikel som Brouwland har) i vårt sortiment. Det hänger bara på om det finns efterfrågan som motiverar en plats i vår numera ganska väl exploaterade lagerlokal..

-- Svante

Jag ska bygga en PID-styrd HLT med detta element i en jästtunna. Tänkte lägga upp bygget här sedan. Kanske blir bygg-suget stort nog då att ta in elementet wink

/Calle

Hmm... funderar på att montera ett sånt där värmeelement från Peco Services på min 36-litersgryta. Tanken är att köra både med spisplattan och värmeelementet samtidigt så man snabbar upp uppvärmingen lite. Nån som vet vad det ska vara för diameter på monteringshålet?

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Kan kolla det i början av nästa vecka. Jag hittade en fin hålsåg i verktygslådan som passade...

Jag har fått lite rost på mitt. Själva elementet verkar inte rosta, men plattan som elementet fäster i gör det. Priset och enkelheten att skruva fast det kanske övervägen besväret med lite rost...

/Calle

cwahlin skrev:

Kan kolla det i början av nästa vecka. Jag hittade en fin hålsåg i verktygslådan som passade...

Jag har fått lite rost på mitt. Själva elementet verkar inte rosta, men plattan som elementet fäster i gör det. Priset och enkelheten att skruva fast det kanske övervägen besväret med lite rost...

/Calle

Hallå!

Vore ju toppen om du kunde kolla håldiametern!

Spånar lite kring det där med rosten..  skulle man kunna rugga ytan på plattan med lite sandpapper och sedan stryka på värmetåligt silikon?  Kanske inte funkar då plattan kanske blir rejält varm..

Dompan

Hej!

Har inte kommit till skott med montering av värmeelement.. men under tiden har jag hittat detta 2kW-element för endast $20 (exkl frakt och moms):

http://www.amazon.com/Reliance-9000133- … pd_cp_hi_0

Ser ju smutt ut. Frågan är hur det står emot "sur" kokande vört. Det står "Reliance standard copper-sheath elements" och Color: Copper. Det stämmer inte riktigt med hur bilden ser ut. Troligen är ju själva värmeelementet inneslutet i ett kopparrör som är förkromat eller nåt?

Hej, vill bara tipsa om detta elementet som jag själv använder.

http://jbbrewsupplies.com.au/index.php? … duct_id=87

Beställde via båtfrakt, tog ca 2månader, så ett tips är att ta flygfrakt smile.
Man slipper massa hemmapulade med farliga sladdar osv, den levereras med stickkontakt som man bara byter ut mot en PC strömsladd istället.

Du kanske kan ragga upp fler här på forumet och köra en samordnad beställning?

Mvh Patrik

Wow, tack för tipset!

Det ser verkligen ut att vara en kvalitetspryl! Helt i min smak! smile

När du köpte denna, kollade du upp vad det kostade att skicka med flygfrakt?

Dompan

Absolut, väldigt gedigen sak, medföljer en rejäl silikonpackning med så man slipper läckage.

Jag betalade 26 AUD i båtfrakt, flygfrakten kostade ca 46AUD, ångrade min snålhet, hehe

/Patrik

Beställde en medelst flygfrakt. Blev sugen att beställa fler prylar, men det skenar iväg prismässigt.. man åker ju på att betala moms också.

Äntligen kanske man kan få ett rullande kok utan att behöva ha ett lock på glänt!

Härligt! hoppas du blir nöjd.

Jag kör elementet i en 36liters patina kittel, 20liters batcher BIAB, dock så har jag kitteln på en spisplatta samtidigt på ca 50% effekt för perfekt kok. Det fungerar utan spisplatta men tar lite lång tid att få kok på 26liter. Ska fixa lite bilder på Bygget snarast.

/Patrik

Med flygfrakt och moms så hamnade kalaset på c:a 800:- Sedan köpte jag en 32mm hål punch på bauhaus (vilket gjorde monteringen till en barnlek) så då är man nästan uppe i tusen spänn. Men då har man en helt rostfri lösning.

Bryggde med denna igår och det var inga problem att hålla 26liter i rullade kok utan lock. Använde bara spislattan som "booster" under uppkoket. 

Noterat: Elementet gör att man inte får ned kylspiralen ända ned till botten av kastullen, vilket var lite störande.. men kylningen gick ungefär lika fort ändå. Nätsladden blir aningen varm.. men det går ju 10A i den kontinuerligt så det är inte så konstigt.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_2700_small.JPG

Dompan

Det där ser ju bra mycket bättre ut än den jag köpte från http://www.pecoservices.co.uk! Hur ser det ut på utsidan av kastrullen? Pecoservices element har en ganska fingängad plast-mutter som jag inte tror kommer hålla så länge.

/Calle W