Julöl behöver lite hjälp med kryddnning mm "apesinskal och koriander"

Tjo nu är det dags för mig att göra mitt första julöl någonsin...

Jag tänkte delmäska denna gången... "saknar utrustning för att köra på helmalt, eller rättare sagt inte haft tid att bygga ihop det"
Receptet är som följer.

4kg weyermanns vienna red LME
2kg muntons mörk "spraymalt"
1kg crystal 200 från vikingmalt. "maltmagnus hemsida"
25gram chinook boil 60min
21gram cascade boil 30 min
28gram chinook boil 5min

Hur jag tänkt när jag gjorde detta receptet är som följer.
Färg = mörk röd/svart
Smak = vad jag ute efter en öl som har en väldigt stor kropp, sötma och smörkola "lyckades få till detta i en öl jag förgäves försökt återskapa" men smörkola i eftersmaken och ganska hög alkoholstyrka. "vintervärmare"
kanske några rostade toner, lite kryddig utan att dom tar överhanden.
Arom = en blandning mellan apesliner med koriander "vi vet väll alla hur skarpt denna doften är förknippad med jul?" och gärna lite doft av gran "julgran that is wink"

Sen skulle man ju få till det, började med grundstommen, vienna red antyder ju att det blir rött wink
sen ska det mörkas ner lite "hmm kanske lite muntons mörk" fungerar bra att ha den för att justera sockerhalten med.
hmm karamell lite hårdare nöt att knäcka, och färgen känns lite off...
okej vi kör på crystal 200 1 kilo borde göra susen.

Hmm aromen, ja valet föll på chinook "efter som den ska lukta gran och hade rejält med alfasyra vilket gjorde den till en ypperlig kandidat för att ha som bitterhumle och arom"

Sen kom det med kryddorna, först tänkte jag ersätta apelsinskalen med pommeransskal "kryddform" men efter att smakat och luktat på denna krydda valdes den bort och åtegick till apelsinskal.

Nu återstår frågan hur mycket färska apelsinskal ska man ha i????
det är mestadels aromen jag är ute efter här även om jag inte har något emot att låta lite smak blöda igenom...
sen då koriander...
Koriander vill jag ska ge lite krydda åt ölet "med betoning på lite" och aromen ska matcha apelsinen, utan att ta för stor plats i anspråk "man ska ju kunna känna doften av humlen med"

Sen är jag lite fundersam på om man skulle ha i lite vete för skummets skull? "vill ha riktigt krämigt skum på dessa"
eller kanske lite havregryn för att runda av smaken?

Så frågan lyder.
hur mycket apelsinskal och koriander ska jag ha med? tillsätts av slutet av koket tillsammans med aromhumlen?
kommer crystal 200 malten bidra med något vidare förjäsningsbart material??
Vilken jäst ska jag ha för att få lite smörkola smak?
Vete och havre kan det fungera??

Jag satsar så klart på att få ölen färdig till jul så ser helst att man inte behöver lagra den längre än till dess för att smaken ska bli bra.

Life is good for a homebrewer.

Sv: Julöl behöver lite hjälp med kryddnning mm "apesinskal och koriander"

Tjosan, Tjosan!

Här kommer en del smaksättnings resonemang:

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=22911#p22911
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=27361#p27361
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=26542#p26542
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=30520#p30520

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

I länkarna som den gode Raasken la ut så beskrivs bla tinkturer/extrakt (vodka + krydda låt stå några veckor, eller om du har bråttom släng in en burk med vodka och kryddor i diskmaskinen värmen från en eller två diskningar gör att en hel del smaker från kryddor, frukter you name it löses ut i vodkan).

Jag har översatt ett dokument om kryddor i öl. Det kan du hitta hä
http://www.backfire.se/index.php/bryggs … ing-av-oel

Jo tinktur är ju ett alternativ som jag ska fundera på ett tag framöver...
men som vanligt vill man ju se båda sidorna av myntet wink
Ser nu ett allvarligt feltänk när jag skrev, dett är ju kryddnejlika jag vill ha i "sånna man trycker in i apelsinen wink"
inte någon koriander "undrar hur jag kunde tänka fel där egentligen"

Så vad kan tänkas vara lagom i ett kok?
en kryddnejlika ½kryddnejlika "har hört att det ska vara en potent liten sak den där"
5apelsiner?

"ja raasken jag kommer köra på tinkturvarianten också, tänker följande, skiter det sig med kryddorna i koket så bättrar jag med tinktur, hugger så klart till i underkant på vad jag tror och misstänker vara lagom på alla kryddorna så det inte blir för mycket i allfall, blir det för lite så kör man lite tinktur"
Man måste ju mästra båda teknikerna wink

Jag har bryggt en tripel med skalet från en hel, vanlig, söt apelsin. De flesta recept (om inte alla jag läste) föreslog skalet från en halv apelsin. Jag är nu villig att hålla med de som gav rådet om en halv apelsin. En hel apelsin kommer inte bli överdådigt mycket så att ölen blir odrickbar, min egna blev faktiskt väldigt god, smakade precis som en tripel ska men bara med lite mer apelsin än vanligt. Så avgör själv hur dominant du vill att apelsinsmaken skall vara, men någonstans från en halv till en hel apelsin bör du dock ligga på. Var dessutom noga med att skala apelsinen så att du inte får med något vitt.

6 Senast ändrad av Sofiéro (2011-11-14 21:25:42)

Glömde säga att jag lät skalen koka i fem minuter.

Glömde också att säga att det var för 20l.

+1 för att vara noga med att ta bort det vita på bappelsinen.

http://bistron.tumblr.com/

Hmm det där med det vita på apelsinen var verkligen skitbra info "tänkte ju ta fram rivjärnet och riva tills jag såg vitt på apelsinen vilket ofelbart hade gett mig en del vitt i det pulvret som hade blivit"
Hmm får nog skala apelsinen och riva bort det vita eller skära tills det är gult på båda sidor...
hmm då jag vill åt aromen får det nog bli en halv apelsin wink
Då är det bara kryddnejlikan med sen har man en tillräckligt stor verktygslåda wink

Tinkturer att justera med i efterhand och information om hur man gör när man låter dom koka;)
känns som detta kommer gå bra wink
några synpunkter på receptet i övrigt?

Kan tilläggas att receptet är på en 25liters batch wink

Runken skrev:

Hmm det där med det vita på apelsinen var verkligen skitbra info "tänkte ju ta fram rivjärnet och riva tills jag såg vitt på apelsinen vilket ofelbart hade gett mig en del vitt i det pulvret som hade blivit"
Hmm får nog skala apelsinen och riva bort det vita eller skära tills det är gult på båda sidor...
hmm då jag vill åt aromen får det nog bli en halv apelsin wink
Då är det bara kryddnejlikan med sen har man en tillräckligt stor verktygslåda wink

Tinkturer att justera med i efterhand och information om hur man gör när man låter dom koka;)
känns som detta kommer gå bra wink
några synpunkter på receptet i övrigt?

Nej använd den finaste delen av rivjärnet så kommer det vara ganska lätt att undvika det vita. Klart det lättaste sättet iaf.