Ännu en tråd om julöl

Hej!

Satt och snickrade lite på ett recept till julöl här nyss.  Jag har ju dock aldrig bryggt julöl tidigare och det vore intressant med lite
synpunkter på receptet.

Saxat ur BeerSmith:

Type: All Grain
Date: 2010-10-19
Batch Size: 13,50 L
Boil Size: 15,45
Boil Time: 60 min
Brewhouse Efficiency: 75,00

Ingredients

3000,00 gm Pale Malt (2 Row) US (3,9 EBC) Grain 75,38 %
600,00 gm Caramel/Crystal Malt - 80L (157,6 EBC) Grain 15,08 %
350,00 gm Melanoiden Malt (39,4 EBC) Grain 8,79 %
30,00 gm Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 0,75 %
20,00 gm Amarillo [7,80 %] (60 min) Hops 24,7 IBU
20,00 gm Amarillo [7,80 %] (20 min) Hops 15,0 IBU
30,00 gm Saaz  [3,20 %] (10 min) Hops 5,5 IBU
2,00 items Apelsinskal av 1 apelsin (Boil 10,0 min) Misc 
1,00 items Vaniljstång (Boil 10,0 min) Misc 
20,00 items Kryddnejlika (Boil 10,0 min) Misc 

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,066 SG
Est Final Gravity: 1,017
Estimated Alcohol by Vol: 6,44 % 
Bitterness: 45,2 IBU
Est Color: 40,7 EBC 

Det som jag framförallt är osäker på är kryddningen. Jag vill inte brygga någonting som smakar för konstigt
helt enkelt. Underlig jul och Midvinternattens mörker är två exempel på julöl som jag tycker är för kryddiga.
Mysingen och Nils Oscars Julöl brukar däremot falla mig väl i smaken.

Vad tror ni om receptet?

På flaska: Robust Porter, Barley Wine och Imperial stout.

Sv: Ännu en tråd om julöl

Vilken jäst?

Think globally. Drink locally.

I julölen jag gjorde förra året så använde jag jag en enda kryddnejlika, som kokade med i fem minuter, i en sats på 16 liter. Det smakade bara kryddnejlika... Mitt råd är att minska ner rejält på den kryddan, eller att ta bort den helt.

Jäser: julöl

Ja, kryddnejlika är otroligt dominant. Jag har inte bestämt mig för om det blir någon kryddnejlika i årets julbrygd. Hade ingen i koket just för att slippa bestämma mig under bryggdagen. Kanske tar jag ut några liter och sekundärlagrar med lite nejlika, får se.

Man kanske ska passa sig för nejlika då. Undrar om lite kardemumma kan funka istället? Det är ju en mycket mildare krydda.

Jo, peps jag tänkte använda US-05. Jag har en tendens att glömma att lägga in jästen i BeerSmith av någon anledning.

Jag gjorde kryddextrakt där jag tog enskilda kryddor i burkar, hälde på vodka och sen in i diskmaskinen under en eller ett par körningar.
Sen kan jag använda pipett eller droppflaska för att tillsätta i vörten under avsmakning till man hittat rätt nivåer.

Alla kryddor som man normalt kan ha i bröd kan vara kandidater för användning. Dessutom kan man labba sig fram genom att slå dropparna av extrakt i färdig öl. Jag har alltså inte kryddningen i under kokning utan efteråt.

Hej RLI-bryggare mfl !

Under mina fem år som ölbryggare har jag gjort precis så som överläkarn föreskriver. wink
Fast med en skillnad...
Mina tinkturer står på en hylla i matkällaren, Nettan vill ha diskmaskinen till annat wink

Glada tillrop fr Kandidat Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Nanobryggaren skrev:

Man kanske ska passa sig för nejlika då. Undrar om lite kardemumma kan funka istället? Det är ju en mycket mildare krydda.

Ta det inte så, klart du skall prova nejlika. DrKarmas förslag på att göra kryddessenser och sedan prova sig fram låter som ett utmärkt förslag, det är ett råd jag absolut tänker följa själv, i alla fall för nejlikan.

Kardemumma hade jag i koket för min julöl i år, tillsammans med stjärnanis och apelsinskal. En matsked mortlade kardemummafrön till 25 liter. Ölen är fortfarande i primären, så det är lite tidigt att säga, men vörten hade en ganska delikat antydan av kardemumma som verkar lovande.

Tack för hjälpen allihop. Det får bli nog en tinktur på nejlikan som den gode doktorn förespråkar. wink

En matsked kardemumma låter mycket. Jag bryggde en belgisk imperial stout för något år sedan. Där hade jag i ett gram mortlad kardemumma till 25 liter, tillsammans med en hel del andra kryddor. Ölet var i det närmaste odrickbart det första halvåret, smakade som en jäsande bulldeg. Sen lugnade dock kardemumman ner sig och nu är det hela i balans.
Rapoortera gärna resultatet!

/Erik Rönnqvist

Jag bryggde en julöl som egentligen inte är någon stil alls. Men i den hade jag:

BeerSmith Recipe Printout - www.beersmith.com
Recipe: Black Santa
Brewer: Mange
Asst Brewer:
Style: Chrismas Brew
TYPE: All Grain
Taste: (40.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 10.00 L     
Boil Size: 13.00 L
Estimated OG: 1.100 SG
Estimated Color: 46.0 EBC
Estimated IBU: 30.5 IBU
Brewhouse Efficiency: 85.0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
1.87 kg       Müncher malt (18.0 EBC)                   Grain        47.2 %       
0.55 kg       Carapale (8.0 EBC)                        Grain        13.9 %       
0.50 kg       Pilsner (3.5 EBC)                         Grain        12.6 %       
0.29 kg       Crystal 100 (100.0 EBC)                   Grain        7.3 %         
0.03 kg       Chocolate Malt (carifa i Spec) (1000.0 EBCGrain        0.8 %         
0.02 kg       Black malt (1500.0 EBC)                   Grain        0.5 %         
12.00 gm      Northern Brewer [10.50%]  (60 min)        Hops         24.0 IBU     
15.00 gm      Saaz [3.30%]  (20 min)                    Hops         5.7 IBU       
15.00 gm      Saaz [3.30%]  (2 min)                     Hops         0.8 IBU       
0.70 kg       Honey (2.0 EBC)                           Sugar        17.7 %       
2 Pkgs        Saflager (Fermentis #S-23)                Yeast-Lager               

Mash Schedule: Decoction Mash, Triple, Lager
Total Grain Weight: 3.26 kg
----------------------------
Name               Description                        Step Temp     Step Time     
Dough-In           Add 6.12 L of water at 21.1 C      21.1 C        15 min       
Acid Rest          Add 4.25 L of water at 74.2 C      40.6 C        20 min       
Protein Rest       Decoct 1.99 L of mash and boil it  50.0 C        10 min       
Dextrinization RestDecoct 4.58 L of mash and boil it  68.3 C        20 min       
Mash Out           Decoct 3.29 L of mash and boil it  76.7 C        5 min         

Notes:
------
Spices:
  10  juniper berrys
  10  dried cloves
    1 piece of cinnamon
   0.5 tsp kardemum

Boil all

Klippte från en annan tråd

En av mina 5 första allgrain bryggningar och den smakade så där direkt efter flaskning och kolsyra. Men sen!!!!!
Otroligt god! Enbären bör dock vara färska och kanske en kvist åxå för att få upp enbärssmaken lite.
Men kokade allt pga att jag inte hade en susning om hur jag skulle göra, men blev kanonbra!
Jag har en halv back kvar som ska avnjutas till julmaten

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Vad kul att din julöl blev så lyckad scary. Det skulle säkert vara gott med lite enbär i min med, men det är nog omöjligt att få tag på färska sådana så här års tyvärr.