primning
Hoj, Hoj! Jag har i mitt nya bryggeri rätt så kallt. Så när jag ska flasktappa ölen borde den sjunka några grader. Ska jag räkna på temperaturen vid flasktappning eller jäsningen när jag väger upp sockret?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → primning
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hoj, Hoj! Jag har i mitt nya bryggeri rätt så kallt. Så när jag ska flasktappa ölen borde den sjunka några grader. Ska jag räkna på temperaturen vid flasktappning eller jäsningen när jag väger upp sockret?
Jag följer denna sidas instruktioner och den säger att man ska räkna ut sockermängden efter vilken temperatur den har jäst i.
http://www.amylase.se/kolsyrning.htm#TAB2
Fan va bra. Tack så mycket.
Ja. Det är Beersmith som är dumt i huvudet och påstår att det bildas mer koldioxid vid lägre temperatur. Men jag har inte märkt att det skulle påverka. Men jag tycker själv att det känns svårt att räkna ut hur mycket koldioxid det finns kvar efter primärjäsning, sekundärjäsning och omtappningar. Och har man inta haft konstant tempperatur under alla processer så är det ju snäppet svårare. Det enda vettiga är att höfta fram ett snitt, och sen be till gudarna att det blir någorlunda rätt.
ja det låter som det mest förnuftiga. Beersmith har ju inte ens vanligt socker som val.
Hej
Denna länk kan kanske va till hjälp
Bo
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa … 591806#tag
Lånar tråden till en liten lördagstankenöt:
Om en riktig klantskalle, vi kallar honom X, har glömt att ta FG innan han tillsatt 87g socker att prima 12liter öl. Sen efter att sockret lösts upp så tar X en mätning och FG ligger då på 1010. Hur mycket har jag... eller jag menar X i FG innan sockret blev tillsatt?
Nisse... jag tycker du ska föra noggranna anteckningar när du flaskar. eller prajmar. Jämför tabellen och se om det stämmer för dej. jag tycker åxå som Megen att det är svårt om man tappar om mellan olika kärl och har olika temperaturer hit och dit. Vid ale har man väl med lägre lagringstemp än jästemp? Själv har jag slutat helt med sekundärjäsning, vilket även har positiv effekt på kvarvarande kolsyra. Men all co2 som finns löst efter jäsning finns ju kvar även efter kallkrash och kallagring. Däremot avgår en del vid en eventuell diacetylrast om man jäser lager tex. Varför det då är bättre att pitcha ett par grader kallare än jästemp ocg sedan stega upp tempen till rätt värde. Då behöver man inte göra någon sån rast. och all löst co2 som bildas vid jäsning stannar i lösning. Samma där om någon som alltid har jäst i rumstemp plötsligt börjar jäsa något svalare och tycker att det tar tid innan det börjar jäsa, så beror det på att co2 löser sig i vörten helt i början tills det är mättat. Därför syns inget i vattenlåset. Speciellt nya lagerbryggare har detta problemet och vill hälla ut vörten efter ett till 2 dygn.
Lånar tråden till en liten lördagstankenöt:
Om en riktig klantskalle, vi kallar honom X, har glömt att ta FG innan han tillsatt 87g socker att prima 12liter öl. Sen efter att sockret lösts upp så tar X en mätning och FG ligger då på 1010. Hur mycket har jag... eller jag menar X i FG innan sockret blev tillsatt?
Ungefär så här:
10-((87/12)/2,7)=7,3 dvs någonstans mellan 1,007 till 1,008.
Tack, Weinkeller!
Då vet jag!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → primning