Sv: Bryggdag
En ESB ska strax börja lakas ur, humlas med Challenger och Target.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag
Sidor Tillbaka 1 … 7 8 9 10 11 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
En ESB ska strax börja lakas ur, humlas med Challenger och Target.
Improviserad Jullager. Använder kakan från en Märzen. Pale ale, lite mörk och ljus karamellmalt, 10% melanoidinmalt och 1% chokladmalt. Kryddad med chinook som bitter och en gnytta i smak samt en dos mittlefrüh vid 0 min bara för skoj skull. Allt flöt på fint. Vörten mumsig och briljant klar. Står nu i kyl för att komma ner till 9-10 grader innan pitch. jästemp 12 grader.
Mvh
Love
Bryggafton i Högsbo! Det blir en porter innehållandes bland annat melass (som jag fått leta land och rike runt efter, tack ICA Focus)
Bryggafton i Högsbo! Det blir en porter innehållandes bland annat melass (som jag fått leta land och rike runt efter, tack ICA Focus)
Får ta o pallra mig bort till ICA Focus, vill också ha melass, tack för tipset ![]()
Är det nått man letar efter kan man ge sig fan på att de har det ![]()
Edit: Såg nu att det var "molasses sugar" jag fått tag på, dvs typ muscovadosocker... The hunt continues.
Frågan är nu bara om jag ska köra med detta, eller om jag ska tillsätta i efterhand (har hittat på www.plushalsa.se), några idéer?
Jag har använt den, och den funkar i så motto att den ger ordentligt med råa mörka sockersmaker. Annars kanske en sväng förbi The English Shop (Plantagegatan) och ett inköp av en burk Black Treacle (brukar inte vara så dyrt) kunde vara en variant, det är nästan precis samma sak som melass.
Faaan vad jag mår dåligt!!!
Det var fem veckor sedan jag bryggde. Det måste bli av snart. Det här går inte längre ![]()
Förstår det Weinkeller, så mycket som du brukar brygga ![]()
Får man fråga hur mycket du använde peps? Jag tror att jag kör på det jag har, black treacle får bli nästa gång istället.
Jag har använt den, och den funkar i så motto att den ger ordentligt med råa mörka sockersmaker. Annars kanske en sväng förbi The English Shop (Plantagegatan) och ett inköp av en burk Black Treacle (brukar inte vara så dyrt) kunde vara en variant, det är nästan precis samma sak som melass.
Eller Grandma's Molasses?
http://www.englishshop.se/art-2.asp?id=43&iPageID=2
Kollade upp skillnaderna:
"Treacle or black treacle and molasses as it is know in the USA are essentially the same thing. It is the syrup obtained at a stage of extraction from raw sugar cane. The dark syrup left at the end of the extraction process, after all the sugar has been taken out is called molasses in Britain and Black strap in the US.
Golden Syrup, a product little known in America is a light golden mixture patented by sugar refiners Tate and Lyle. It is a highly concentrated solution of sucrose, invert sugar ( a mix of fructose and glucose) and some added non sugars which give it is distinct flavour.
Treacle is a dark sweet syrup made during the process of refining sugar. All these products are used extensively in baking and confectionery, cakes puddings etc. Molasses, Black Strap and Treacle add colour as well as flavour to anything to which they might be added."
Får man fråga hur mycket du använde peps?
Är inte hemma, så jag har inte tillgång till min bryggdagbok, men jag är ganska säker på att jag använde hela paketet i en 25-literssats. Förpackningen är på ett halvkilo, om jag inte minns fel?

Hehehe Mankang, det där ser ut att bli en stor öl att döma av OG...
Har läst ofta att folk har sönder allt som är gjort av glas i denna hobbyn. Hydrometrar måste en del ha på lager för att kunna slutföra en bryggning. Mätglas är åxå en klassiker. DrKarma har jag för mej satte en "bryggvas" (dammejeanne) i foten och fick sy.....
Plast ÄR bra!
Fast hydrometer i plast? Finns ju rektummeter eller vad det heter... refraktometer?
@mankang: Utanför skalan! Tappade kanske upp något liknande på flaska idag. En Imperial Stout som stannar på 14,3 % efter kolsyrejäsning och lillebror ett engelskt barleywine på 12,4%. Lagringstiden kommer kännas lååååång.
Det var Imperial Stout här också. Vi kokade i 2,5h, tyvärr så ökade avkokningen mot slutet så vi fick ca 9l istf 13l. Så vi struntade i att dekantera förkulturen så nu blev det ca 10l med OG 1,126 (plan 1,130). Lillebror till det här receptet med OG 1,085 var drickfärdig redan efter 4-5 veckor.
Har du några jäsningstips?
Använder WLP099 Super High Gravity.
@mankang: Jag använde också den jästen och kompletterade min öl med extra maltextrakt och socker efter en veckas jäsning i ca 18 grader. Lät jäshinken stå i en månad innan jag fick den på flaska. Jäsningen var dock i princip klar två veckor innan dess. Den färdigjästa ölen smakade extremt mycket av allt och jag gissar att den behöver tid för att komma i harmoni. Väntar nog ett halvår innan jag törs öppna första flaskan. Det var inga problem att jäsa ut ölen trots avsaknad av temperaturstegring under jäsningstiden. Dock så tror jag att ölen mår bra av en ganska låg jästemp eftersom den höga vörtstyrkan tenderar att ge en explosionsartad och varm jäsning. Så ställ den kallt initialt.
Och idag bryggde jag faktiskt! Känns skönt att komma över bryggstoppet. Gjorde en ljusare vört runt 1,050 på 80% Pilsnermalt, 14% Münchener och 6% Cara Ruby. Humlade vid fyra tidpunkter med egenodlad Magnum. Delade sedan upp vörten på två jäskar och jäser den ena med WLP099 och den andra med S-23. IBU:n blev lägre än jag tänkt mig men det får man ta med uppskattade halter Alfasyra på den egna humlen.
Så vi struntade i att dekantera förkulturen.
Är det inte risk för att ölet tar smak av den oxideradade förkultursölet när man gör så? Jag har aldrig vågat.
Iofs så kanske du sket i att konstant syresätta förkulturen?
@megen: Som du själv skriver så beror det lite på hur och vad man gjort med förkulturen. Men det beror också på vilken öl man brygger. I en Imperial Stout med såpass högt OG, mängder med mörka malter och ofta kraftigt humlad tror jag knappast man kan förnimma bismaker av förkulturen. I en ljus lager däremot ska man nog passa sig mer. Har hört någonstans, Brew Strong kanske, att om förkulturen är större än 5% av ölens totala volym så bör man dekantera för att undvika smakförbistringar.
Jag kör i stort sett alltid odekanterat. Å andra sidan så är förkulturen gjord på extraljus spraymalt och bara 1l (har hemmabyggd magnetomrörare) och batcherna är oftast 20+ liter.
@megen: Som du själv skriver så beror det lite på hur och vad man gjort med förkulturen. Men det beror också på vilken öl man brygger. I en Imperial Stout med såpass högt OG, mängder med mörka malter och ofta kraftigt humlad tror jag knappast man kan förnimma bismaker av förkulturen. I en ljus lager däremot ska man nog passa sig mer. Har hört någonstans, Brew Strong kanske, att om förkulturen är större än 5% av ölens totala volym så bör man dekantera för att undvika smakförbistringar.
Jo det är sant. Men efter att ha börjat som slarvig hembryggare som råkat ut för alla tänkbara fel och felsmaker så har jag blivit mer nogrann och kompomissar inte även om jag brygger en stark smakbomb, allt eller inget när det gäller mig. Hehe. Jo nu när jag tänker efter så, den första ölen jag bryggde med flytande jäst och förkultur sket jag i att dekantera förkulturen, blev missnöjd med den. Nu var det iof just en ljus lager. Men ändå. Förbättrar man sina vanor vill man inte återgå till det sämre som var.
Jag skriver inte såhär för att klaga på dig Mankang. Bara min syn på det hela. Det roliga med bryggning och bryggare är att finns en enorm skillnad på allas sätt att brygga. Både på gott och ont. Men mest gott. ![]()
@megen: Tar det inte som klagomål, utan mer som en påminnelse/påpekande/välmenat tips
Har faktiskt aldrig tänkt på att förkulturen skulle vara oxiderad. Är verkligen det eller hinner jästen käka upp syret först?
En enkel grej man kan göra är att smaka på förkultursölet. Det brukar inte vara gott. Brukar smaka surt och gammalt. Oxiderar gör det ganska snabbt, speciellt om du kör med magnetomrörare skulle jag tro.
En enkel grej man kan göra är att smaka på förkultursölet. Det brukar inte vara gott. Brukar smaka surt och gammalt. Oxiderar gör det ganska snabbt, speciellt om du kör med magnetomrörare skulle jag tro.
Jag odlade upp jäst från en flaska sierra nevada pale ale en gång och det förkultursölet smakade hjortron! Men det var när kulturen var ganska aktiv, efter några dagar efter det smakade det inte alls lika gott.
Att förkultursölet smakar surt är för att det inte är humlat vad jag förstått, såg på basic brewing när dom gjorde malt test batcher så körde dom ohumlat men det smaka lite surt, vilket jag antar är samma problem med förkulturerna.
såg på basic brewing när dom gjorde malt test batcher så körde dom ohumlat men det smaka lite surt, vilket jag antar är samma problem med förkulturerna.
Nja, i deras fall var det ju torrjästen som var skurken. När de jäste ohumlad öl med flytande jäst blev det inte surt. Så torrjästen innehåller lite busar som inte finns i den flytande jästen, men inte mer än att lite humle lätt desarmerar dem.
Sidor Tillbaka 1 … 7 8 9 10 11 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag