Byta öl mot motprestationer, lagligt?

Det förespråkas en hel del på detta forum om att man ska hitta folk som kan hjälpa en med olika saker mot några hembryggda som betalning.

Men bara för nyfikenhetens skull, är det lagligt att ge bort öl, och då även att idka byteshandel mot tjänster med dem? Hur är det att byta öl mot andra varor?

Jag antar att allt är olagligt, något annat skulle om inte annat skatteverket tillåta.

Sv: Byta öl mot motprestationer, lagligt?

Hur är det att byta öl med varandra? Om procentsatsen är samma? Det ska dom skita i! Min tolkning.... Sen finns det väl en gräns för värdet byteshandel ligger på? Låt oss säga att det ligger på 500:- Då skulle dom i princip inte kunna säga nåt om tjänsten, och att man sen byter ett par hembryggda med varandra. Man kan även "dricka dom på plats", vilket då skulle kunna kallas bjudning. Jobbar du möjligen på verket?? smile

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

3 Senast ändrad av macchiato (2011-11-02 20:16:54)

Alla byten som görs istället för att överräcka pengar utanför den privata sfären är skattepliktiga från första kronan.
Men den som oroar sig för sånt borde gå å ta sig en tillbytt öl och slappna av istället. smile

http://bistron.tumblr.com/

nej, jag är inte statligt anställd, inte någonstans. Bara nyfiken.

Så det är mest skatteverket som knorrar, precis som om det vore någon annan vara, vilken som helst? Folkhällsoinstetut osv, som tycker sitt spritmonopol är hotat, har de något att säga till om vid en byteshandel?

Om nu byteshandel är skattepliktigad, hur, om man nu vill vara laglig, skulle den inbetalningen gå till? Det har ju inte funnits några pengar med i bilden.

5 Senast ändrad av Bo (2011-11-03 00:37:45)

Ledsen över att behöva vara tråkig när ni nu klurat ut det... men det är inte lagligt och primärt inte Skatteverket som knorrar, utan Staten med stort S.

Byte är inte särskilt svårt rent juridiskt - du byter ju mot något = värdet på det du säljer varan för.

Tittar vi i alkohollagens (SFS 2010:1622) 3 kapitel beträffande de allmänna bestämmelserna om försäljning, framgår av kapitlets 1 § att alkoholdrycker inte får säljas om det inte föreligger rätt till det enligt lagen. Pratar vi påföljd kan vi titta i 11 kap 3 § samma lag som säger att den som uppsåtligen eller av oaktsamhet säljer sprit eller alkoholdrycker utan tillstånd eller annars i strid med alkohollagen döms för olovlig försäljning av alkohol till böter eller fängelse i högst två år.

Det är således inte värdes-, bytes- eller t.ex. alkoholstyrkebaserat.

Det beror ju helt på om hur det görs. Vi säger om någon random snubbe hjälper dig med något och ni bestämmer att han ska få två backar öl i betalning, så borde det inte vara lagligt. Men låt oss säga att du får hjälp och det är inte frågan  om betalning, du ger honom två backar öl i pressent som tack för hjälpen, borde ju vara lagligt. Och isåfall kan man alltiid hävda att det var en pressent och ingen betalning, svårt för skatteverket eller alkoholpolisen att bevisa motsatsen.

Ugh! Väck inte den björn som sover, heter det...
Alla diskussioner om olagligheter (liksom alla andra diskussioner) är ju helt publika.
"fienden lägger pussel" som det hette i propagandaaffischerna under andra världskriget.
Sålunda torde det vara olämpligt att diskutera alt. uppmuntra till lagbrott här.
-Just because you're paranoid... etc.

Paranoid. Jag skulle tro att det är ganska lugnt såvidare man inte bränner sprit och säljer till minderåriga i stor skala. Och sedan skyltar med det på internet. Vi disskuterar bara vad som är lagligt resp olagligt och då är det ju ganska lugnt. Och jag tror knappst att lite byteshandel av öl hit eller dit är något som står på prio ett för någon myndighet att ta itu med

Visst - det finns miljoner sätt att lösa det på utan att någonsin riskera att någon tar illa vid sig.

Resonemanget kring olagligt eller lagligt är dock relativt klart. Även en "gåva" kan anses vara något annat om "gåvan" ges mot något vederlag. Det är självfallet juridiskt krångligt att fastslå i vilket fall det är en gåva och i vilket fall det är något annat, men det påverkar inte frågan rent tekniskt om det är olagligt eller ej.

Så länge som du "ger", "byter" eller "säljer" något där du egentligen är ute efter något vederlag för detta, säg "pengar", "tjänst" eller "annan öl", är det att klassa som försäljning = olagligt enligt 3:1 alkohollagen.

10 Senast ändrad av megen (2011-11-03 13:43:11)

haha allt man gör med någon baktanke att få igen något ses som olaga köp/försäljning. Med andra ord om jag masserar flickvännen och förväntar mig lite annat kul efterråt så skulle det kunna ses som köp av sexuella tjänster. Tycker inte alls det verkar vara speciellt klart. Verkar vara många hål här och där. Men det beror ju på att den såkallade lagen nästan aldrig tillämpas, bara när det verkligen handlar om svarta affärer. Det är exakt som knivlagen som bara tillämpas när det är nödvändigt. Jag säger att det är exakt samma sak när det gäller några ölflaskor som byter hand. Det är lagligt så länge det inte handlar om svarthandel. Likaså kan man köpa en kniv på järnhandeln och ta hem utan att vara rädd för att åka fast för att man bär kniv på allmän plats.

11

Visst - och du skulle bara veta hur många gånger tilltalade i sexköpsmål hävdar att de just hade en relation med tjejen i fråga och att betalningen var ett lån, en gåva eller liknande...

Vi är inte oense, det enda är att det är jag försöker visa att det är skillnad mellan olagligt och lagligt. Byter ölflaskor hand är det olagligt (om du inte uppfyller alkohollagens krav för försäljning). Att det sen aldrig straffas eller ens rimligtvis kan straffas är en annan femma. Det gör det dock inte lagligt i sig.

Även om knivlagsanalogin är bra, är det inte samma sak. Här har lagstiftaren faktiskt tänkt på att det ibland är behövligt, varför det i lagen anges att förbud mot att bära kniv på bl.a. allmän plats inte gäller "om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat". Är du snickare och står på en byggplats är det således "lagligt" att bära kniv - glömmer du att du bär den och åker tunnelbana hem med den på dig så är det "olagligt".