fryst jäst
Hallå. Hur länge klarar sig en jäst i frysen egentligen? Jag har nån som börjar dra sig mot året, kan man använda dom än?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → fryst jäst
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hallå. Hur länge klarar sig en jäst i frysen egentligen? Jag har nån som börjar dra sig mot året, kan man använda dom än?
Det beror väldigt mycket på förhållandena i frysen, hur frisk jästen var från början, och hur nedfrysningen gick till. I en riktig jästbank lär de spara jästen i många år innan den behöver återupplivas men de har ju betydligt lägre temperaturer och säkrare hantering. Enda sättet att veta hur det är med din jäst är att prova. Se bara till att ha gott om tid och en reservplan om det inte skulle funka.
Jag har väckt upp jäst som varit fryst i flera år utan problem. Å andra sidan har jag misslyckats med jäst som bara varit fryst några månader. Men då var det väldigt mycket iskristaller i jästen, troligen för att burkarna tinat upp och långsamt fryst om igen.
det låter bra. Jag har faktist köpt på mig lite torrjäst för säkerhets skull. Tack så mycket för svar.
Den här tråden väckte mitt intresse fast från andra änden s a s.
Hur kommer det sig att du har infryst jäst? Hur går man tillväga för att frysa in? Förberedelser, torkning eller vad? Tål jäst att frysas??
Den här tråden väckte mitt intresse fast från andra änden s a s.
Hur kommer det sig att du har infryst jäst? Hur går man tillväga för att frysa in? Förberedelser, torkning eller vad? Tål jäst att frysas??
Man använder glycerol. kolla här vettja.
Tack Megen!
Den här hobbyn blir bara mer spännande för varje dag... Nu skall det införskaffas grejer som för tankarna till laboratorier! Glycerol, var köper man det då?
Tack Megen!
Den här hobbyn blir bara mer spännande för varje dag... Nu skall det införskaffas grejer som för tankarna till laboratorier! Glycerol, var köper man det då?
Jag köpte en flaska på apoteket. Inte så värst dyrt har jag för mig.
Någon som vet vart man kan köpa vialer?
Någon som vet vart man kan köpa vialer?
Googla på "Falconrör".
Provrör på apoteket brukade jag köpa.
Borde det inte gå bra med överblivna jästtuber från whitelab? Det har jag funderat på ett tag nu.
jag brukar använda dom. Det negativa är väll att dom är gjorda i pet. En kompis som jobbar på spendrups berätta att det är så pet-flaskor ser ut innan dom blåser upp dom. Barnmatsburkar är också bra tycker jag.
Det vore praktiskt för mig att ha autoclaverbara små flaskor, jag har tillgång till en autoklav lite då och då. Får kolla på apoteket eller höra med något kemibolag här i Göteborg.
Edit: Såg nu att falconrör var autoklaverbara, perfekt! Återstår bara att hitta ett ställe att köpa på.
Jag har inte hittat någonstans man kan köpa Falconrör i lagom mängd, du kan väl hojta om du vill köra en sambeställning.
Edit: Såg nu att falconrör var autoklaverbara, perfekt! Återstår bara att hitta ett ställe att köpa på.
Falconrör brukar vanligen säljas sterila till ett relativt litet "mer-pris", så det är nog inte nödvändigt. Jag har hittills bara förvarat jäst vid -80 men då jag inte har tillgång till en sådan frys just nu så tänkte jag också börja mixtra med -20 förvaring hemma. Låter ju i alla fall som folk har fått goda resultat. Har tyvärr inga tips på ställen som säljer mindre än i jätte-pack.
/Calle
Har tyvärr inga tips på ställen som säljer mindre än i jätte-pack.
Mmm, några hundra hade man väl kunnat tänka sig att ha hemma, men packar om 10000 passerar liksom alla rimliga proportioner om man inte är ett sjukhus eller universitet...
Vill minnas att standardförpackningarna för 50ml är kartonger med 10-20st 25-påsar (tot 250/500), så fråga efter det. 10000 låter mer som förpackningar för 1 ml rör. Prisexempel 500 st Falcon-50ml 1020 kr ex.moms (antagligen sker bara försäljning mot F-skattsedel).
Tror vissa av de mindre labutrsutningsföretagen även säljer "lösa" 25/50-förpackningar (säkert till ett betydligt högre styck-pris, men behöver man inte fler så...).
Googla på "centrifugrör falcon"
/Calle
Provrör 160x16mm med skruvkork ska vara på gång in i Humlegårdens butik tillsammans med lite annat smått och gott för jästodling (Petriskålar, Inokuleringsögla, agar-pulver, värmetålig bägare, nån mindre E-kolv och alkohollampa).
Mejlade Humlegården om att beställa utrustning för jästodling från Brouwland och då svarade Svante att dom tänkte ta in prylarna i ordinarie sortimentet.
Bra att det kommer in för det är inte lätt som privatperson att få tag i labb-utrustning.
/ Henrik
Bortsett från kryogenisk förvaring så verkar det som att många nu förespråkar förvaring i "vanligt" kylskåp som ett mer
skonsamt alternativ för jästen än vanlig -20 frys...
Vet att det bla. togs upp i en episod på the brewing network med Chris White.
Jag sparar sällan jäst mer än ett par dagar från batch till batch så jag är ingen expert på området.
Hade tiden funnits skulle det så klart vara kul att göra en cellräkning mellan frys och kyl.
Tips mottages tacksamt på lagerjäst som både producerar bra öl men som också går bra att frysa in.
Jag tänkte testa att frysa jäst för första gången. Brygger an Scottish 60/- idag. Ska jag frysa jästen från top-cropping, från jästkakan efter jäsning eller ska jag spara lite direkt från paketet (behöver inte ett helt paket till 10 l OG 1,034 öl)?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → fryst jäst