Bygger en ny vörtkylare.

Ny vörtkylare, runt 10m 12mm prisolrör rullat runt ett större Corneliusfat (12varv @ ca 25cm diamerter = 9,4m). Hade två bitar prisolrör liggande som jag satt samman med kapilär muff och silverlod. Den blev hyfsat lyckad men är lite väl "fjädrande" för min smak. Tror nog att jag på något sätt behöver stabilisera upp den.

Nu till frågan, kan man ta 1,5mm2 solid kopparledare från en kabel och naja ihop ringarna i vörtkylaren eller har ni något bättre förslag? Har inte koll på hur ren kopparn är i ledarna (den ser ren ut, inget ärgat), vill ju inte få skit i ölen men det är kanske ingen fara?

Den mindre kylaren, ungefär 32 cm lång och 12 cm diameter är min gamla i 10mm koppar som jämförelse (japp - jag vet, bilden är mindre bra.)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/V%F6rtkylare.jpg

Sv: Bygger en ny vörtkylare.

Inte svar på din fråga men ett förslag - den mindre kylaren får väl plats inuti den nya. Varför inte parallellkoppla dem och få en ännu effektivare kylning?

vad gör det om den är lite fjädrande? Den ska ju ändå bara vara nere i kastrullen och mysa.

4 Senast ändrad av olefattguy (2011-10-26 07:02:13)

Jag förstår klagomålet på att den är fjädrande.
Har själv funderat på att kröka till en kylare och tänkte mig då att svetsa eller löda (fullständig metallidiot är jag) fast utloppsröret i varje varv av kylaren på väg upp igenom den.

Så att man liksom stagar upp spiralen i varje varv.

Jag användar koppartråd från Clas i sjön, http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =161836086. Det funkar säkert med elsladd men som du säger man vill hålla sig till entrådig kabel för att inte humlerester och annat bös ska fastna.

6 Senast ändrad av Kalle (2011-10-26 17:23:05)

Har tyvärr ingen bild, men jag har fäst varje varv uppåt på utloppsröret (även inloppsröret) med korsade buntband av nylon. Fungerar utmärkt sedan sju år tillbaka. Man kan dra åt banden ordentligt och nylonen verkar inte samla på sig något bös.
se tex http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Sea … q=buntband

Testade med solid kopparledare och det verkar hålla ihop spiralen bättre.

Ja, jag funderade också på att återanvända den mindre spiralen inne i den större men avstod från det. Hoppas att det kommer vara en rejäl skillnad i kylkapacitet på denna jämfört med den mindre. Om det inte är det så kommer jag nog titta närmare på en lämplig plattvärmeväxlare.

Hade nylon buntband på min gamla spiral. Håller med, förvånatsvärt hållbart material i dem där! Om inte kopparledarna fungerar så blir det buntband igen.

Har lött på 90 graders böjar och par rör stumpar som jag skall sätta 12mm -> R15 klämkopplingar och sedan s k "gardena" kopplingar på. Det föreslogs i en annan tråd så att man enkelt kan bli av med slangarna. Skrubbade av den med diskmedel och skall kontrollera att den håller tätt när jag köpt kopplingarna och fått på dem. Sedan är det dags att kolla hur den fungerar med kokande vatten, skall bli intressant. Iom det hoppas jag också att jag får den så ren som den kan bli.

Monterat kopplingarna och har testat den nu med fullt tryck på kallvattnet. Ett litet problem var att det inte räckte med endast en packning mellan klämkopplingen och "gardena övergången". Det läckte lite, fick lägga till en packning på vardera sida. Har inte testat hur den fungerar att kyla ner kokande vatten men den verkar ha god kapacitet!

Bilden visar de kopplingar som jag använt, klämkopplingsövergång från 12mm rör till R15 gänga och sedan "gardena" kopplingen skruvkontakt (art 2900-24).  Jag lödde dit 90 graders böjar från prisolröret och satte på ett par kortare 12mm hårdare stumpar. Använde stödhylsor i dessa mot klämkopplingen. Behövs antagligen  inte men jag ville inte chansa.

(Anm: Det finns säkert andra liknande kopplingar av andra märken än de som jag använt som löser funktionen minst lika bra eller bättre. Mao jag förordar inte ett enskilt märke utan bara nämner det för att man skall få ett hum om vad jag plockat ihop.)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Kopplingar.jpg