Batchlakning
Hej
En undran bara, ni som batchlakar släpper ni ut mäskvörten innan ni pytsar i lakvattnet? samma fråga till er flödeslakare.
Bo
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Batchlakning
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej
En undran bara, ni som batchlakar släpper ni ut mäskvörten innan ni pytsar i lakvattnet? samma fråga till er flödeslakare.
Bo
Jag satslakar och tömmer kärlet innan första lakningen. Efter den tömmer jag igen och lakar ännu en gång.
Jag också. Ut med allt, i med resten.
Jag kör med en rejäl infusion till utmäskning så att jag behöver bara en satslakning. Efter att jag har tömt ut "första rinnet" alltså. Kräver naturligtvis att det finns plats i mäskkärlet.
Mitt problem är oftast att min kylväska är för liten. Jag hamnar alltid på marginalen vad gäller volym. Jag skulle gentligen vilja dela pp mina portioner till tre stycken men drar mig för taninextraktion. Vad har du för bryggvolymer och för mäskärlsvolymer techno?
Min kylväska ska rymma 20L, som värst har jag mäskat ca 7 kilo malt i den, tappat ur och sedan lakat två gånger för att få 27 liter före kok, jag har inte märkt av några tanniner i den ölen.
(Göteborgsvatten, malten var enbart vienna, pale och pilsner i lika stora andelar)
+1 här. Ut med all mäskvörten ur tunnan, slå på lakvattnet och rör om ordentligt, recirkulera igen och tappa ur lakvörten. Inga 1/2 liter per minut eller så, utan tappa av så fort du bara kan utan att det sätter igen. Jag brukar ha hela lakningen klar på 20 minuter (från utmäskning till sista droppen lakvatten).
Hej
Vid en maltmängd på 5-6 kg (95 % basmalt) och en tänkt volym på ca 23-25 liter vört vid en inmäskning på ca 2,5-3,5 liter/kg malt, hur ungefärlig volym mäskvolym får ni och vilket SG ligger den på?
Jag batchlakade i dag för första gången, 4,5 kg basmalt, 3,2 l/kg, mäsktemp ca 66 c i snitt i 100 min. Jag samlade upp 12 l mäskvört med ett SG på 68.
Första lakvattenvolymen blev nog lite för låg samt att jag inte rörde om tillräckligt, men det var mitt första försök samt att jag fick en verkningsgrad på ca 77 %, det är jag nöjd med.
Har ni fulla spjäll på ventilöppningen vid uppsamlandet av själva mäskvörten, eller gäller full ventilöppning bara vid själva batchlakningen?
Bo
+1 här. Ut med all mäskvörten ur tunnan, slå på lakvattnet och rör om ordentligt, recirkulera igen och tappa ur lakvörten. Inga 1/2 liter per minut eller så, utan tappa av så fort du bara kan utan att det sätter igen. Jag brukar ha hela lakningen klar på 20 minuter (från utmäskning till sista droppen lakvatten).
Hej Peps
Du svarade innan jag hade läst!. Bra då vet jag. Jag märker ju klart fördelen med batch jämfört flödeslakning. Det tar en bra tid att brygga och kan man kapa lite tid så tycker jag det bara är en fördel.
Ja nu gäller det att finjustera själva metoden, kul att testa något nytt som oxså verkar fungera bra
Bo
Jag kör med en rejäl infusion till utmäskning så att jag behöver bara en satslakning. Efter att jag har tömt ut "första rinnet" alltså. Kräver naturligtvis att det finns plats i mäskkärlet.
Hej
Din metod tycker jag verkar va ok. Jag kör hink i hink (jäshinkar) alltså utan falskbotten. Till lak kärl använder jag oxså hink i hink men alltså den ena perforerad med hål samt avtappning.
Eftersom jag alltid har flödeslakat så har jag aldrig tänkt på vilken volym vatten jag kan ha. Vid min i dag första batchlakning, den fyllde jag på ca 10 liter vatten, jag skulle lätt få i minst 7 liter vatten till, alltså ca 17 liter vatten, det är klart beroende på maltmängden i dag använde jag 4,5 kg malt samt 3,2 l /kg malt.
Någon fördel med att kunna använda en så stor lakvattenvolym att den tillsammans med själva mäskvörten når din tänkta volym?
Det är inte bättre rent verkningsgardmässigt sett att dela upp den första stora volymen vatten i 2 delar? kanske bättre genomsköljning av mäsken?
Bara undrar?
Bo
Ja nu gäller det att finjustera själva metoden, kul att testa något nytt som oxså verkar fungera bra
Det är inte jättestor skillnad mellan metoderna rent tekniskt. Har man en uppsättning som funkar bra för flödeslakning så kommer den funka bra för satslakning.
Någon fördel med att kunna använda en så stor lakvattenvolym att den tillsammans med själva mäskvörten når din tänkta volym?
Det är inte bättre rent verkningsgardmässigt sett att dela upp den första stora volymen vatten i 2 delar? kanske bättre genomsköljning av mäsken?
Bara undrar?
Bo
Vet ej . Jag tycker det känns som tillräckligt att få mellan 73-75% som jag brukar få. Jag vet inte hur effektiv man kan bli men för mig duger det. Lakningen går väldigt smidigt och snabbt vilket jag tycker väger upp eventuell förlust i effektivitet.
//Johan
Jag var upp i 78-80% när jag köpte färdigkrossad malt. Nu krossar jag själv och kör ganska brett mellan valsarna så nu har jag 72-74%. Idag blir det en ny öl och jag prövade att ställa ner till 1,15mm så nu får vi se. Jag har ett 60 liter mäsk och lak-kärl och brukar brygga 40 liter färdig öl så jag hade kunnat få i allt vatten till en enda lakning. Men jag tycker det blir bättre att laka 2 gånger. När jag prövat att laka 1 gång bara så har jag fått ner effektiviteten nån pinne, kan vara en tillfällighet.
Men jag brukar inte vänta så länge med lakningsvattnet i tunnan. Jag tömmer, i med vattenbehandling, lakvatten, rör runt, låter det sjunka 5 minuter, recirkulerar några liter, ur med vörten och upprepar en gång till. Det funkar bra för mig.
Jag flödeslakar.
Först släpper jag ut vatten så att maltbädden sjunker ihop något lite lite grann.
Sedan recirkulerar jag ~25- 30% av volymen.
Därefter lakar jag i c:a 50min och häller vätske nivån konstant ~1cm ovanför maltbädden.
Ger alltid ~80%
Jag flödeslakar.
Först släpper jag ut vatten så att maltbädden sjunker ihop något lite lite grann.
Därefter lakar jag i c:a 50min och häller vätske nivån konstant ~1cm ovanför maltbädden.Ger alltid ~80%
Hur gör du för att hålla nivån konstant 1cm över lakbädden? Jag häller lakvattnet mot en hålsil som jag flyttar runt för att få vattnet jämt fördelat. Men det är ganska meckigt och går långsamt. Man skulle ju ha nån slags sprinklersystem.. tips?
Dompan
Jag batchlakar och ligger på 77% med egenkrossad malt.
Recirkulerar ngn minut innan jag öppnar bottenventilen ca 2/3 och tömmer lakkärlet på ett par minuter.
I med resterande lakvatten, rör om recirkulera 2-3 minuter och dumpar för fullt.
Jag räknar 1L/Kg malt samt -2L under kranen och lite vört som ligger kvar i bädden. (Kylväska med grenrör/manifold)
Har också kort om tid till bryggningar så batchlakning funkar perfekt.
Dompan, bildgoogla på "sparge arm" (8 590 resultat (0,51 sekunder) så hittar du ideer och bilder på det du är på jakt efter.

bryggfånen skrev:Jag flödeslakar.
Därefter lakar jag i c:a 50min och häller vätske nivån konstant ~1cm ovanför maltbädden.Ger alltid ~80%
Hur gör du för att hålla nivån konstant 1cm över lakbädden? Jag häller lakvattnet mot en hålsil som jag flyttar runt för att få vattnet jämt fördelat. Men det är ganska meckigt och går långsamt. Man skulle ju ha nån slags sprinklersystem.. tips?
Dompan
Hej
När jag flödeslakar så använder jag mig av en vattenkanna, modell större, det fungerar kanonbra samt hela bädden får ett jämt flöde över sig
Bo
Varför kör ni med svengelska "batchlakning" samtidigt som ni fullt riktigt skriver "flödeslakar"? Det heter satslakning på svenska.
Varför kör ni med svengelska "batchlakning" samtidigt som ni fullt riktigt skriver "flödeslakar"? Det heter satslakning på svenska.
Hahaha. +1 till dig.
bryggfånen skrev:Jag flödeslakar.
Dompan
Jag har ett konstant utflöde och fyller på för hand med en skopa. Det fungerar kanon för mina
små (< 25L) satser. Kör man riktigt stort räcker inte skopan till.
Visst ska utbytet generellt sett bli högre när man flödeslakar? Jag har funderat på det men jag får inte ihop varför det är så , tycker det borde vara tvärt om. För man lakar inte ut mer än vid en satslakning samt att i en flödeslakning slutar man när man nått sin volym och då är det massa massa vätska kvar i lakkärlet mot i en satslakning då man räknar ut hur mycket vatten man måste tillföra den sista satsen sör att det skall bli precis exakt.
Men det kanske beror på att maltsockret spolas ner snabbare mot botten av lakkärlet när man flödeslakar och därför ger ett högre utbyte, samt ökar risken att dra ut tanniner ur malten om man inte är försiktig.
Men det kanske beror på att maltsockret spolas ner snabbare mot botten av lakkärlet när man flödeslakar och därför ger ett högre utbyte, samt ökar risken att dra ut tanniner ur malten om man inte är försiktig.
Precis. När man satslakar den andra satsen så kommer det resterande sockret fördela sig jämnt i lakvattnet, och när man sedan tappar av det förblir en del av vattnet kvar i malten tillsammans med sitt socker. När man flödeslakar kan man mer metodiskt skölja ner allt sockret mot botten och mot tappkranen. Men man sköljer som du säger också med tanniner, jag förmodar att pH i toppen av maltbädden ganska snabbt går uppåt när man flödeslakar.
För egen del tycker jag satslakning är ett praktiskt sätt att hålla utbytet nere vid för mig ideala 75%. Flödeslakar man går det lätt upp mot både 85 och 90%, och då är risken för tanniner (och totalförstört öl) hög.
När du satslakar så når du hela tiden en jämvikt i vätskan. Du kan alltså inte få ur mer än jämvikten tillåter om du förstår. Det är därför du ska vispa runt mäsken utav helvete när du slår i laksatsen så att så mycket socker som möjligt kommer från draven och går i lösning. Men säg att du får ut ett OG på 1025 på andra satsen. Då innebär det att draven som är kvar innehåller lika mycket. När du flödeslakar drar du ju successivt med dig sockret. Principen med jämvikt är väl den samma med skillnaden att din sockerkoncentration ökar ju längre ner i mäsken du kommer. Så har du ett OG på 1010 i det som kommer i kranen när du flödeslakar så kan du räkna med att sockret i övre delen av maltbädden är klart lägre om du förstår vad jag menar.
beat me peps.
Om du flödeslakar och tillför vatten i för hög takt har du inte fått ut allt socker när du fått ut din volym. Har du för låg takt får du ut allt socker men det rena vattnet som ska passera de urlakade mäskskikten innan det når skikt med socker löser ut tanniner. Optimal flödeslakning kräver en kontroll av processen som kan vara svår att nå för en hembryggare som brygger lite då och då.
Med satslakning har man inte det problemet. Man ligger lite under det optimala utbytet men fördelen är att processen är stabil, och man slipper den variation som flödeslakarna ofta råkar ut för.
Sorry såg inte inläggen som kommit efter megens.
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Batchlakning