Gåtor

En gås väger 5 kg + hälften av sin vikt. Vad väger gåsen?

Tre vandringsmän var ute på en tur. Dagen blev till natt och dom alla tre började bli trötta. Då såg dom ett värdshus. Dom gick in och frågade värden efter ett rum, ja sa värden det finns ETT rum kvar. Det kostar 30 kronor. Dom tre vandrarna var trötta och beslöt sig för att ta rummet. Dom somnade snart alla tre i en god sömn.

Dagen efter så fick värden lite dåligt samvete, 30 kronor var kanske lite för mycket begärt. Värden ropade till sig en pojke och sa till honom, gå upp till dom tre vandrarna och säj att priset var lite för högt samt ge dom tillbaka 5 kronor.

Dom tre vandrarna var glada att ha fått tillbaka 5 kronor. Men så kom problemet att dela 5 kronor med 3 personer.

Då kom en av vandrarna på en bra sak, vi tar 1 krona per man samt ger pojken 2 kronor i dricks.

Första natten hade dom betalat 30 kronor, alltså 10 kronor/man. Dagen efter så kom pojken tillbaka med 5 kronor, som sagt var så var det ju svårt att dela 5 kronor/man så som sagt tidigare så tog dom 1 krona på man samt att pojken fick resten, alltså 2 kronor.

Första dagen så hade priset varit 30 kronor, alltså 10 kronor/man, dagen efter så fick dom tillbaka 5 kronor, men som sagt var svårt att dela 5 på 3, så dom tog alltså 1 krona på man samt gav resten, 2 kr, till pojken.

Då hade varje person betalat 10-1 krona = 9 kronor. Dom var 3 personer. Det blir då 3 personer * 9 kronor = 27 kronor, Pojken fick 2 kronor. Det blir 29 kronor. Vart tog den trettionde (30) kronan vägen ?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Gåtor

Uträkningen är fel därför blir det förvirrat.

Utav 30kr har:
Männen 3 kronor
Pojken 2 kronor
Värden 25 kronor
=30kr

binx skrev:

Uträkningen är fel därför blir det förvirrat.

Utav 30kr har:
Männen 3 kronor
Pojken 2 kronor
Värden 25 kronor
=30kr

Ok Jag säjer varken Bu eller BÅ, vikten på gåsen då?
Bo

4 Senast ändrad av binx (2011-10-22 09:28:21)

Precis matematiska ekvationer kan förvirra.
En gås väger tio kg plus halva sin vikt!
Hur mycket väger gåsen?

Gåsens vikt är x.
x = 10 + 0.5x
Sen flyttas alla x så dom hamnar på samma sida.
x - 0.5x = 10
Eftersom x - 0.5x är 0.5x, så blir det bara kvar det på vänstersidan:
0.5x = 10
Nu vet vi vad ett halvt x är, så för att få det till ett helt x måste vi multiplicera med 2 på båda sidor.
x = 20

Gåsens vikt matematiskt/ekvation är alltså 20 kg.

Men för mig så är svaret 15kg.
En gås väger tio kg plus halva sin vikt! 10+5=15kg

Eller?

x= 5 + 0,5x ?

Maltematikern säger:

Hela = halva + 5

dvs

halva = 5

hela = 10

fresta skrev:

Maltematikern säger:

Hela = halva + 5

dvs

halva = 5

hela = 10

Rätt, samt bra framställt

Bo

Om jag inte helt lagt av i mitt förkylningkoma så är min uträkning likadan? Matematiker Fresta visst va? Jag får det iaf till 10 när jag löser den.

Ja, du borde också få MVG Love. Ekvationer med obekanta variabler har fördelen att det funkar på betydligt krångligare problem. Jag skrev istället som jag tänker i huvudet. En styrka med matematik är att man kan "räkna på sånt man inte förstår". Men det är förstås faran också! :-) Nu går jag tillbaka till min helt egna förkylningskoma...

Så du är förkyld och hemma också? Jag tackar för lånet av omrörare, har beställt enga grejer nu och hittade en fläktkontroller som låg och skräpade så jag tänkte göra mig en omrörare där jag kan reglera hastigheten med en ratt.
Imorgon brygger jag en lite mörkare lager på gamla kakan av oktoberfestjästen om jag är feberfri, hoppas bli färdig med den till julbordet fastän det blir tajt med lagringstid. Kan rapportera att den här jästen var väldigt bra, inte en fenol så långt mina smaklökar räcker.
Sorry för OT.
Mvh
Love