Jäsa, rasta, lagra och krasch i samma tank.

Jag sitter på en 30l konisk tank. Är det praktiskt(går det) att jäsa(lager), köra diacetylrast, lagra och kallkrascha i samma tank genom att bara justera temperaturen?

Någon som har erfarenhet av detta?

Msartin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Sv: Jäsa, rasta, lagra och krasch i samma tank.

Ingen erfarenhet, tyvärr, men avundsjuk förstås. Som jag har fattat det är en av finesserna med konisk botten att man kan göra just det. När primärjäsningen (och diacetylrasten) är slut tappar du av jästslurryn via bottenventilen och lagrar vidare tills det är dags för tappning.

Think globally. Drink locally.

Vill ha vill ha! inbyggd kylare åxå eller??? Det är precis vad vad som behövs för att frigöra plats

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

peps skrev:

Ingen erfarenhet, tyvärr, men avundsjuk förstås. Som jag har fattat det är en av finesserna med konisk botten att man kan göra just det. När primärjäsningen (och diacetylrasten) är slut tappar du av jästslurryn via bottenventilen och lagrar vidare tills det är dags för tappning.

Detta låter ju jädrans smidigt! Men vad använder man den lilla kranen som brukar finnas en bit upp på konen till då? Är det bara för provtagning så länge jästslurryn är kvar?

Man skördar jäst. Dålig jäst i botten och i toppen av sedimentet...

olefattguy skrev:

Men vad använder man den lilla kranen som brukar finnas en bit upp på konen till då? Är det bara för provtagning så länge jästslurryn är kvar?

Som jag fattar det är det den huvudsakliga avtappningskranen. Bottenkranen är till för att skörda jäst. Efter sekundär eller krasch och lagring så kommer gucket återigen hamna i botten och då tappar man av ölen via sidokranen.

Think globally. Drink locally.

7 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-10-19 14:04:16)

Jupp det är så det ofta går till i stor skala, även om man gärna flyttar ölet till en klartank/bright tank. (Dessa är oftast bredare och grundare för snabbare sedimenterig)

Men själva konstruktionen i cylindrokoniska tankar är gjort för att man ska kunna förvara ölet i en och samma tank.
Därför kallas sådana tankar även för "kombitank/uni tank (eng)"

Ett tips jag kan ge dig när du skördar jästen är att knacka med en gummihammare försiktigt på konen. Då hänger "jästkakan" lättare ihop i ett skikt istället för att kollapsa och du bara får ut "mittenbiten" av jästen.

Montera gärna ett siktglas på bottenventilen också för att eleminera gisselekar vid skörd. Ideer till sådana lösningar hittar du bla här - http://morebeer.com/view_product/11074/ … _Harvester

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Trevligt, då är det bara att börja testa då!

Martin

På flaska:

Kör så det ryker

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Kör så det ryker

Ja tydligen gjorde jag det,.. lite väl bra. Jag lyckades få loss tempgivaren så den hamnade utanför skåpet, resultatet var -15 grader i morse. Är ölen(läs lagern) körd nu eller kan jag tina och köra i mer jäst?

Martin

På flaska:

Jag är lite otydlig ovan,.. ölet är jäst och rastat, det var dags för lagring.

Martin

På flaska:

Inte säkert att din öl når den potentialen den skulle kunna komma upp i. men den blir säkert drickbar och mer därtill. jag har gjort så 2 gånger, men har inte märkt att ölet tog skada av det. BarA HÄNGER HUMLETERMOSTATENS PROBE INNANFÖR DÖRREN. DÅ BLIR DET LÄTT SÅ. Bara tina och tappa. Kan väl kalla det för en rejäl kallkrash va!

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

13 Senast ändrad av scaryeyes (2011-10-20 16:55:07)

MEN!!! Ett varningens finger här bara. Det kan finnas risk för separation. Att ölet i botten blir väldigt sött och att det i toppen kanske får mer vatten. Jag tyckte mej känna sån tendens i ett fat som råkat bottenfrysas. kan vara ide att tappa om till annan hink innan du tappar på fat.

Men å andra sidan är det ju så dom gör eissbier

Gör en Eisbock vetja!

Eisbock! Eisbock!

www.brygg.se

16 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-10-20 23:16:01)

Ett tips är att använda "kirurgtejp" till proben, den klarar kondens som kan bildas på kärlet. Men är samtidigt lätt att få bort när allt är klappat och klart. Tidigare använde jag maskeringstejp men det hände att proben lossnade. Aldrig hänt med kirurgtejpen.

http://se-img2.ciao.com/ise/images/products/normal/185/micropore-kirurgtejp--1245185.jpg

www.bryggradio.com

Även jag röstar för Eisbock!

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

Nu kanske inte vederbörande gillar eisbock. Ölen kan ju bra ändå. Men finns kanske folk annars i mgivningen som älskar det. Förutsättningarna är ju bra. Så jag röstar åxå för eisbock!! He he!!

Nja,.. den är nog i svagaste laget från början, 4,6%. Är det lönt att lagra på den trots att jästen troligen är setndöd?

Martin

På flaska: