Flaskdiskmaskin.
Hej, ny här. Ny vad det gäller ölbryggning men har hållt på med att jäsa på lite andra saker. Det som drar ner allt det roliga i hela denna hobby är den jävla flasktvätten. Så eftersom jag tycker det är himskans roligt att bygga saker så funderar jag på en flaskdiskmaskin.
Jag tänker mig som följande, efter att ha sett lite inspiration på internets:
Jag skaffar mig en cirkulationspump till ett värmesystem typ denna http://www.jula.se/cirkulationspump-436022
Sen en stor plastbalja.
Skaffar en massa kopparrör och en massa T kopplingar, samt lite andra kopplingar. Plus lite slangar och annat jocks.
Jag gör då som ett långt kopparrör med massa avstickare vid T kopplingarna med en rörstump som sticker ut. Den rörstumpen klämmer man till lite så det vattnet som kommer ut blir i en stråle.
Så då är tanken att man sätter flaskorna upp och ned på dessa rörstumpar, kopplar på utloppet på pumpen i inblåset på rörslingan, och insloppet får sitta på någon form av utlopp i plastbaljan. I plastbaljan har man då ställt själva tvätten. När man drar igång pumpen så cirkulerar den vatten in i flaskorna, som sprayas med vatten som sedan rinner ner i plastbaljan och in i pumpen igen. Eventuellt så sätter jag in en värmare från en slaktad vattenkokare för att hålla vattnet varmt.
Då jag tänker mig att jag hittar många flaskor i glasåtervinningar osv så är de ju sällan rena, och kan ha en del mögel i sig. Så en rengöringsprocess skulle kunna se ut som följer:
Först doppar jag dem i kokande vatten för att ta bort etiketten (hur jag får bort klistret helt har jag inte listat ut ännu, men tips mottages tacksamt)
Sen så sätts de upp och ner på rörstumparna i diskmaskinen. Jag har i varmt (kokande) vatten samt diskmedel i tvätten, och kör igång. Låter det gå i några minuter tills det ser rent ut.
Tar bort pumpen och vattnet. Kopplar på kallvatten direkt från kranen, som får skölja flaskorna rena från diskmedel.
Sen kör jag igenom flaskorna med kokande vatten (Här kommer användningen av vattenkokarellementet) eller med vatten med starsan i, för att få de desinficerade.
Lång redogörelse, men vad tror ni om idéen? Är den bra? Vad skulle ni gjort annorlunda? Alla tips och kommentarer mottages tacksamt, gärna innan jag börjar bygga vore fint. Har ni några länkar på andra som byggt liknande saker så posta gärna.
Tack på förhand.