Tråkiga flasktappningsdag!!

Hejhej!

Tappade upp den senaste brygden på flaska igår och konstaterade att just flasktappningen med allt vad det innebär, måste vara den tråkigaste delen av hembryggandet (eftersom allt annat är roligt!) Jag tänker att någon måste ju hålla med mig..

Så jag undrar om någon sitter på några bra tips på vad man kan göra för att liva stämningen upp lite på tappdagen?? big_smile

Sv: Tråkiga flasktappningsdag!!

Dela upp det. Jag hatar också flaskningen. Särskilt alla förberedelser. Men jag ser till att dela upp det. Rengör flaskor en dag. Sköljer en annan, stoppar i ugnen dagen innan eller sköljer med saniclean precis innan tappning. Men det är ändå ett helvete.
Kan man skaffa en buteljeringslinje för hemmabruk?

Jag håller med. Det är ganska trist och något man gärna skjuter fram. Däremot brukar det gå rätt bra när man väl kommer igång..
Jag håller på att planera för övergång till fat. Detskall bli skönt att slippa flaskslabbandet en dag.

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Kan inte annat än hålla med, det tristaste är ju dock rengörningen, därför planerar jag att bygga en diskmaskin.

Men vore kul att se om det finns någon som har byggt ngn form av buteljeringsmaskin, någon som har någon länk kanske?

Tråkigt, jobbigt och slabbigt.
Sist lurade jag brorsan att hjälpa till, det underlättade en del. Några goda skratt fick jag när flaskfyllaren inte ville sluta rinna, mockasockerbitarna "växte" så de inte gick ner i flaskhalsen mm som jag kände igen alltför väl.