Reparera eller byta ut en kylenhet

Hej alla!

Jag har just lyckats komma över ett kylskåp av årsmodell -47. Det är i riktigt bra skick och skulle göra sig väldigt bra som ölkyl i mitt vardagsrum. Problemet är att det inte fungerar.

Är det lönt att försöka felsöka en så gammal kylenhet, eller är det bättre och möjligt att byta ut den mot en ny enhet från en nyare kyl?

Fridens,
Mattias

Sv: Reparera eller byta ut en kylenhet

Utan att kunna nåt om kylskåp känns det väl spontant som att den är för gammal för att det ska vara lönt(försvarbart) att reparera. Vad man hört så är ju redan ett tio år gammalt kylskåp fruktansvärt inefffektivt samt miljöstörande och bullrigt jmf med ett modernt.

Sen misstänker jag att i ett såpass gammalt kylskåp kan det finnas en hel del miljöfarliga ämnen såsom Freon eller liknande köldmedia som nog borde tas om hand i stället för att läcka ut och förtära ozonet i atmosfären...

Jag kan förstå lockelsen att använda ett snyggt designat skåp, men det vete tusan om det är görbart att byta ut inkråmet till en rimlig kostnad.

Jag luftade samma funderingar då någon på homebrewtalk.com hade restaurerat ett kylskåp från 50-talet, och fick då svaret nedan.

"Actually the 1950's systems were more efficient than a modern fridge because they did not have defrosters. In my experience they are also quieter, but that can vary from model to model. In most cases if they made the the first 60 years they can make it another. The only thing that would ever need to be replaced is the compressor. This is not a big deal for an HVAC guy. Not something your average home owner would want to attempt however. Also for this fridge (and any that I would restore for someone else) I completely did a ground up restoration that included new insulation. I am really not sure what the R value of older insulation is."

Så visst innebär det en hel del jobb med byta av isolering och en del kostnader för att byta kompressor. Men det är kanske värt det.

Mors,
Mattias

Jaha där ser man!
Man lär sig nåt nytt var dag. Lycka till med renoveringen!