Nästa steg i jäsningen.
Håller på att jästa två öl just nu, undrar mest vad nästa steg är i jäsningen. Dags för sekundärjäsning antar jag. Det jag undrar är ifall jag kan låta dem bara vara kvar i sina kärl under sekundären eller om jag måste tappa om dem?
De öler jag har är:
En mörk lager. Den kom i jästunnan den 7/10 och åkte ner i jordkällaren dagen efter, den har hållt 11-10 grader. Vid en eventuell omtappning och lagring, så har jag inga möjligheter att lagra ölet kallare. Om jag nu inte ställer dem i någon bod eller på vinden, men då vet man ju inte om det fryser, så det vågar jag nog inte. Är det nödvändigt att tappa om till en nytt kärl för sekundären, eller kan jag låta den vara kvar? När är lämpligt att ta upp den ur källaren och tappa den på flaskor?
Den andra ölen jag har är en stout/porter: Den åkte i sitt kärl den 13/10. Den står i rumstemperatur, som har hållit mellan 18-22 grader. Samma sak där, måste jag tappa om eller kan den sekundära i samma kärl. Hur länge ska den då förjäsa och hur länge ska den sekundärjäsa? Dvs när kan jag tappa den på flaskor?