Volym/flödesmätare

Hej!

Någon som har ett förslag var man kan få tag på en bra och gärna billig volymflödesmätare för vatten/vört att koppla mellan sin kärl?
Har ett kärl på 350 liter och ett på 600 liter. Det blir ohanterbart att mäta liter för liter och en vanlig dipstick skulle ge en väldig osäkerhet ang. faktisk volym i bryggningen. Spelar ingen roll om den är manuell eller digital men noggranhet är ett plus.

Mvh
Love

Sv: Volym/flödesmätare

http://www.ebay.co.uk/itm/Sealey-Digita … 35a728956e

Här finns en som inte är gratis,..

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Nej precis smile
Lite över budget än så länge. har hittat flera på ebay men en svensk leverantör skulle inte skada.

Det är ett elände att mäta flöde direkt. Bara att kalibrera med "rätt" viskositet blir ett drängöra. Bättre är att väga kärlet med en lastcell eller liknande.

hmmm...
Men om man köper en mätare bara avsedd för vatten och bara mäter mäsk och lakvattendelen?

Jo, men om du inte behöver en elektrisk signal är ändå en stålskala i kitteln oslagbar i precision. Rimligen bör man kunna se en millimeter hit eller dit, och det gör ju inte mer än en liter per kvadratmeter vätskeyta.

Ok. Jag har funderat. Skulle inte en mätare av turbintyp eller någon slags impellertyp kunna vara bra ändå? En specifik volym per runda oavsett viskositet?

Jo, något sådant skulle fungera.
Ett annat budgetförslag är att tillfälligt koppla om flödet till ett mätglas och se hur snabbt det fylls upp, du får ingen kontinuerlig överblick men ett ögonblicksmått.

Ratatosk skrev:

Det är ett elände att mäta flöde direkt. Bara att kalibrera med "rätt" viskositet blir ett drängöra. Bättre är att väga kärlet med en lastcell eller liknande.

Hej

Jag håller med dej. Jag arbetade tidigare på en pappersmaskin. Där fanns det flödesmätare till förbannelse,  att dom fungerade var av absolut största vikt. Att hålla samma vikt på ett papper i en fart på 1500 m/min (90 km/h) då är man beroende på 2 saker en flödesmätare som fungerar samt en koncentrationsmätare som oxså fungerar samt att styrsignalerna från dom till datorn inte svajar för mycket.

Det du Ratatosk skriver om om att Bara att kalibrera med "rätt" viskositet blir ett drängöra. Bättre är att väga kärlet med en lastcell eller liknande.

På min pappersmaskin beströk vi vårt papper, det är ungefär som att lägga på en vit färg på pappret. Att få det att fungera i 1500 m/min var ett elände eftersom viskositeten inte var den samma på dom 10 000 literna som i ett kontinuerligt flöde hela tiden kom till pappersmaskinen, det lilla minsta som visken ändrade sig mer eller mindre ändrade sig mängden färg till pappersmaskinen.

Nu blev ju allt bättre för tekniken blev allt bättre samt viskmätarna samt flödesmätarna samt datorer i senare flöden kunde kompensera för tidigare misstag.

En hyfsad viskmätare inom industrin kostar nog jag vet inte summor men du får nog en bra bil för en viskmätare, samt en ordentlig jordenruntresa för en flödesmätare.

Finns dom gamla hederliga lastcellerna kvar? Dom fungerade i ur och skur, det var antagligen därfär dom började försvinna, dom var för enkla samt fungerande.

En vätska med en viss dencitet ger ett visst tryck som sedan kan visas i en analog eller digisignal till en volym.

Sorry att jag drog i väg.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

http://www.candirect.co.uk/
ProductNo: 74330052

Hurra för stålskalan!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Det finns billigare vattenmätare (700-1000kr) på din lokala vvs firma men då diffar de med några % från gång.
Bättre är väl nästan att alltid mäska in med en fast volym och att alltid koka en viss volym. Det enda du då behöver är en ritsad linje i varje kärl. När ska mäska in fyller du vatten till linjen, när du ska koka lakar du vört till linjen. Gratis och tillräckligt exakt.

För den med programmeringserfarenhet kan få lite inspiration från http://kegbot.org/ där använder dom flödesmätare för att mäta hur mycket man druckit ur faten.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net