Ratatosk skrev:Det är ett elände att mäta flöde direkt. Bara att kalibrera med "rätt" viskositet blir ett drängöra. Bättre är att väga kärlet med en lastcell eller liknande.
Hej
Jag håller med dej. Jag arbetade tidigare på en pappersmaskin. Där fanns det flödesmätare till förbannelse, att dom fungerade var av absolut största vikt. Att hålla samma vikt på ett papper i en fart på 1500 m/min (90 km/h) då är man beroende på 2 saker en flödesmätare som fungerar samt en koncentrationsmätare som oxså fungerar samt att styrsignalerna från dom till datorn inte svajar för mycket.
Det du Ratatosk skriver om om att Bara att kalibrera med "rätt" viskositet blir ett drängöra. Bättre är att väga kärlet med en lastcell eller liknande.
På min pappersmaskin beströk vi vårt papper, det är ungefär som att lägga på en vit färg på pappret. Att få det att fungera i 1500 m/min var ett elände eftersom viskositeten inte var den samma på dom 10 000 literna som i ett kontinuerligt flöde hela tiden kom till pappersmaskinen, det lilla minsta som visken ändrade sig mer eller mindre ändrade sig mängden färg till pappersmaskinen.
Nu blev ju allt bättre för tekniken blev allt bättre samt viskmätarna samt flödesmätarna samt datorer i senare flöden kunde kompensera för tidigare misstag.
En hyfsad viskmätare inom industrin kostar nog jag vet inte summor men du får nog en bra bil för en viskmätare, samt en ordentlig jordenruntresa för en flödesmätare.
Finns dom gamla hederliga lastcellerna kvar? Dom fungerade i ur och skur, det var antagligen därfär dom började försvinna, dom var för enkla samt fungerande.
En vätska med en viss dencitet ger ett visst tryck som sedan kan visas i en analog eller digisignal till en volym.
Sorry att jag drog i väg.
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20